1 persoon blijft, ik wil vertrekken

barbara_vdd
Topic Starter

1 persoon blijft, ik wil vertrekken

#1 , 13 jul 2009 15:11

Een beetje een rare situatie, waar het immo buro me geen oplossing voor wil/kan geven.

Ik heb in december een huurcontract ondertekend samen met mijn toenmalige vriend. Nu de relatie voorbij is, ben ik vertrokken. Mijn ex-vriend wil echter dat ik blijf huur betalen omdat we het contract samen ondertekend hebben. Hij wil daar waarschijnlijk graag blijven wonen. Het immo buro zegt dat ik mijn naam niet van het contract kan verwijderen zonder dat we beiden het contract opzeggen (en dus 3 maanden boeteclausule betalen omdat we in het eerste jaar vertrekken). Mijn ex-vriend wil het contract echter niet opzeggen omdat hij dan nergens naar toe kan.

Wat zijn mijn mogelijkheden en plichten ivm het contract dat ik heb ondertekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jul 2009 18:56

Allereerst, gaat het hier om een 3-6-9 contract of eentje van beperkte duur, niet langer dan drie jaar?

barbara_vdd
Topic Starter

#3 , 13 jul 2009 19:06

Het gaat om een 3-6-9 contract, waarbij er een boeteclausule is die het volgende omvat: wanneer we binnen het eerste jaar vertrekken, 3 maanden huur betalen, binnen het 2e jaar: 2 maanden huur betalen en binnen het derde jaar: 1 maand huur betalen.

Bovendien staat er een waarborg van 2 maanden huur vast. Ikzelf heb hierin geen geld gestopt, dat werd door mijn vriend op een rekening geplaatst.

Bedankt alvast voor de snelle reactie!

Reclame

Vandebos

#4 , 13 jul 2009 19:18

U kent de eigenaar van het pand?

Ga eventueel eens met hem spreken en stel voor dat jullie beiden de kosten dragen voor het opstellen van een nieuw contract? Dat zal alleszins minder zijn dan die 2 maanden vooropzeg. Een van de redenen waarom de immo hier niets aan wil doen is omdat ze daar dan niets aan verdienen... Op deze wijze is de verhuurder zeker van zijn verhuur en krijgt het immokantoor een vergoeding voor zijn noeste arbeid...

j.demoor

#5 , 15 jul 2009 10:45

“Art.1200.Er bestaat hoofdelijkheid tussen schuldenaars, wanneer zij verplicht zijn tot een en dezelfde zaak, zodat ieder voor het geheel kan worden aangesproken...Art.1202.Hoofdelijkheid wordt niet vermoed; zij moet uitdrukkelijk bedongen zijn.”(B.W.).

Onderzoek zorgvuldig in uw huurovereenkomst of daarin hoofdelijkheid bedongen werd.

Enkel indien GEEN hoofdelijkheid bedongen kan u ,wat u betreft,de huurovereenkomst opzeggen, met inachtneming van de Woninghuurwet 20 februari 1991.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

barbara_vdd
Topic Starter

#6 , 20 jul 2009 18:02

In ons contract staat nergens hoofdelijkheid vermeld. Ik kan dus eenvoudig mijn naam laten schrappen in het contract? Heb ik verplichtingen tov mijn medehuurder? (in de zin van boetes of huur betalen?)

Vandebos

#7 , 20 jul 2009 18:15

Indien in het contract nergens hoofdelijkheid staat vermeld kan de verhuurder de sommen die de bewoner niet betaalt niet bij u komen innen of u ervoor aansprakelijk laten stellen middels het vredegerecht.

Kijk het nog eens goed na? (Uw contract kan die ene op 100 zijn, maar dan wel 100% zeker spelen)

Ik zou de verhuurder een aangetekend schrijven zenden door u beiden ondertekend dat u vanaf heden niet meer in het pand woont doch dat uw medeondertekenaar wel het pand blijft huren en de volle verantwoordelijkheid voor het betalen van de gelden die hierbij komen kijken uitsluitend op zich neemt.

Bij eventuele discussies later kan u dan toch zwart op wit aantonen dat u dit heeft laten weten aan de verhuurder.

barbara_vdd
Topic Starter

#8 , 20 jul 2009 18:51

Probleem is dat mijn medehuurder niet wil meewerken en van mij centen eist. Heeft hij dat recht? Ik woon daar al 6maanden niet meer en hij betaalt al 6 maanden alleen de huur. Kan hij van mij eisen dat ik de helft van de boeteclausule van 3 maanden huur aan hem betaal?

Vandebos

#9 , 20 jul 2009 19:26

Bij gebrek aan hoofdelijkheid kan u de huur voor uzelf opzeggen. Aangezien het pand bewoond blijft door uw ex-partner kan de verhuurder normaal gezien geen wederverhuringsvergoeding eisen.

Terug naar “Huren”