#12 , 02 jan 2011 01:13
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, maar met een belangrijk verschil. Bij mij is er wél een duidelijk causaal verband tussen optreden van incasso en mijn betaling. Vandaar dat ik graag zou willen weten of ze met een gerechtelijk bevel uiteindelijk zouden kunnen overgaan tot inbeslagname ter vereffening van hun incasso-kosten, die ik weiger te betalen.
Ik had een Nederlands contract met de schuldeiser, en word gevorderd door bovenvernoemd bedrijf - een Nederlandse incasso. In het contract staat geen voorwaarde betreffende extra kosten bij overschrijding van de betaaltermijn. Ik heb een tijd terug maar 1 factuur ontvangen van schuldeiser, en verder niets anders - ook niet aangetekend. Geen aanmaningen, sommering, ingebrekestelling, niks. (terzijde: het zou wel kunnen dat deze verloren geraakt zijn in de post, wat een lastig probleem is in onze buurt!)
Plots eergisteren een brief van het incasso-bedrijf waarin meteen heel gepeperde taal wordt gehanteerd- gerechtsdeurwaarder, inbeslagname etc. Vreemd genoeg legden ze mij in die brief een uiterste betaaltermijn op die op moment van aankrijgen al 7 dagen verstreken was...
Ik heb naar aanleiding van dat schrijven meteen mijn schuld rechtstreeks vereffend met de schuldeiser, aangezien het slechts een vergetelheid was - geen kwaad opzet. Ik heb ook direct een aangetekende brief naar incasso gestuurd waarin ik stel dat ik meen hen niets verschuldigd te zijn, omdat ik geen overeenkomst heb met hen, en dat de schuld geregeld is met de schuldeiser.
Ik verwacht nu uiteraard dat ze achter hun 55€ incasso-kosten gaan aangaan met nòg meer gepeperde taal. Ik zit momenteel in de examens, dus ik heb geen zin om me nog veel bezig te houden met zoiets als het toch een verloren zaak is... Als het daarentegen niet nodig is om te buigen, wil ik graag voet bij stuk houden.
Wat vindt u hier van?