Alcoholprobleem in mijn gezin

BabytjeDolleke
Topic Starter

Alcoholprobleem in mijn gezin

#1 , 12 jul 2009 18:43

Ik ben een vrouw van 34 jaar en heb een zwaar probleem.
Mijn man drinkt heel veel en weigert om bijdrage te leveren in de kosten van ons gezin.Ik heb bij mezelf besloten dat dit zo niet verder kan en wil dus scheiden.
Mijn vraag is nu wat ik moet doen om mijn man zo vlug mogelijk uit huis te krijgen, zodat ik terug mijn eigen leven kan opbouwen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jul 2009 19:34

Ga eens praten met de dienst slachtofferzorg van uw politiezone.
Drinken zal mogelijk ook gepaard gaan met inbreuken ( intra familiaal geweld)

Op basis van psyschische dwang kan een (vrede)rechter al een aantal maatregelen treffen.

Rebel-with-a-cause

#3 , 13 jul 2009 19:42

Ik zou je eerst en vooral aanraden om de onderstaande sites eens door te nemen:
:arrow: Allerhande informatie over scheiden.
:arrow: Tweehuizen - Als ouders apart gaan wonen.
:arrow: Onze wegen scheiden.

Het blijft tenslotte een grote stap en hoe beter je geïnformeerd bent, hoe minder je voor verassingen komt te staan.

Reclame

j.demoor

#4 , 14 jul 2009 10:55

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer het gebruiksrecht van huis en huisraad regelen,de samenwoningsplicht opschorten,tussen partijen de betaling van nog openstaande schulden en de beschikking over de bestaande tegoeden regelen. Hij kan tevens een onderhoudsuitkering toekennen voor zijn kinderen en voor uzelf. Die voorlopige maatregelen vormen,mits wijziging van domicilie,de start van de feitelijke scheiding op grond waarvan u nu reeds echtscheiding kan vragen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”