werken appartement

drolliegirl
Topic Starter

werken appartement

#1 , 10 jul 2009 14:24

Hallo

Wij huren een appartement. Nu hebben wij een brief gekregen van onze huisbaas (niet aangetekend, niet per post, gewoon in de bus gestoken) dat ze over 3 weken kleine werken wil uitvoeren in de opbergruimte.

Wij wonen op het 1e verdiep. Onder ons op het gelijkvloers is de garage met daarachter een opbergruimte, waar ons wasmachine staat, we de was kunnen drogen, levensmiddelen kunnen opbergen en de ketel staat daar ook. Het is er ligt en redelijk warm. Een soort kelder op het gelijkvloers eigenlijk.

Nu gaat ze zoals ik al zei werken laten uitvoeren aan de ketel, iets van verluchting. Nu wil ze dat de opbergruimte volledig leeg is die dag. Misschien moet ik er even bijzetten, want velen gaan denken wat is het probleem, dat wij een niet zo goede relatie hebben met de huisbaas en dat die opbergruimte bomvol is. Wij zijn bereid om een groot deel weg te doen voor de verbouwingen. Maar we verhuizen ons wasmachine niet zomaar voor 1 dag. Er staan ook veel kasten enz. Maar voor 1 dag staat er gewoon te veel rommel :oops:
Kan zij zomaar eisen dat wij die opbergruimte volledig vrijmaken voor werken van 09.00uur tot 12.00 uur?

Wij hebben gisteren onze opzeg gedaan met een AS met ontvangstbewijs dat ze vandaag volgens de Post zou afgetekend hebben. Kunnen die werken opgeschoven worden tot na onze opzegperiode?? Tis maar een vraag...

groetjes
Sarah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 10 jul 2009 14:45

Als dat een opzeg is van slechts 3m. denk ik dat je kan eisen dat die werken worden uitgesteld tot jullie uit de woning zijn. Voor een langere opzeg zal dat niet gaan. Het volledig ontruimen voor kleine werkzaamheden lijkt mij ook niet nodig.

Ik zou de eigenaar dus schriftelijk (AS) voorstellen om de werkzaamheden uit te stellen.

Als de eigenaar de zaak voor de vrederechter wil brengen zal hij toch sowieso geduld moeten hebben, want die mensen werken blijkbaar niet in de zomer.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

drolliegirl
Topic Starter

#3 , 10 jul 2009 14:52

Hallo

Bedankt voor de snelle reactie! en sorry voor de fout: ligt moest licht zijn
:oops: te snel typen en niet te nauwkeurig nagelezen en had al op plaatsen gedrukt...

Het gaat hier om een opzeg van 3 maanden.

Geldt dit ook als de andere 2 huurders akkoord gaan met de verbouwingen, zij moeten ook hun opbergruimte ledigen? We wonen met 3 huurders in 1 gebouw.

De andere 2 gaan akkoord en wij niet. Kunnen we het dan ook laten uitstellen tot we er weg zijn? Zo ja, dan is dit schitterend nieuws.

groetjes
Sarah

Reclame

artemis

#4 , 10 jul 2009 15:12

Mogelijk zijn er ook misverstanden tgv van de verzuurde relatie?
Mogelijk moet die opbergruimte niet helemaal leeg zijn maar is het wel de bedoeling dat de meeste rommel uit de weg staat zodat eea bereikbaar is of daarna niet alles onder het vuil ligt?

Ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is dat er die dag bv was hangt te drogen maar dat de wasmachine wel kan blijven staan (waar moet die anders naartoe) eventueel afgedekt, zo ook de kasten.

Al eens aan gedacht om je huisbaas eerst (bv telefonisch) te contacteren en het probleem te bespreken? Zo kom je vaak verder op een wederzijds prettigere manier en misschien blijkt dan wel dat de ruimte niet helemaal leeg moet zijn.

JohnD

#5 , 11 jul 2009 00:58

Drolliegirl zal natuurlijk best weten hoe de relatie met haar verhuurder is en of er nog iets te redden valt voor de resterende 3 maanden, i.v.m. met snel terug te krijgen waarborg of zo.

Persoonlijk vind ik dat het meestal de huurder is die aangeraden word toenaderingspogingen, verzoeningspogingen, goodwill, soepel, begripsvol etc.. te zijn. Ok als hij er voordeel uit kan halen, zoniet zou ik gewoon de puntjes op de i zetten, wat in dit geval toch de verhuurder al doet door te eisen dat heel de bergingsruimte word leeg gemaakt. Heeft hij dat bij die andere huurders ook geeist ? Ik vind het ook al redelijk ongemanierd is om gewoon een onafgestempelde brief in de bus te steken. Persoonlijk zou ik zoiets als nooit ontvangen beschouwen. Nou ja zoal ik zei zal drolliiegirl wel best weten hoe verzuurd de verhouding met haar verhuurder is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

drolliegirl
Topic Starter

#6 , 11 jul 2009 11:20

Hallo

Wij wouden even telefonisch contact met haar opnemen volgende week ivm met de werken. We wouden even weten wat onze rechten zijn stel dat ze eist dat alles leeg moest zijn. Dan zouden we aan telefoon meteen kunnen zeggen dat wij niet akkoord gaan en dat ze aan AS van ons kan verwachten...

De relatie kan ik omschrijven als van goed naar slecht. In het begin ging dat goed, we konden met haar praten en ze was begripvol. Maar nadat we begonnen te klagen over lawaai van de buren, schimmel in de badkamer,... is deze relatie beginnen verzuren.
Vroeger belde ze eens om iets te bespreken ivm het appartement, zoals een muurtje bij de waterput moest hersteld worden, ze belde daarvoor en vroeg of dat goed was maar nu steekt ze gewoon brieven in de bus.

Zo hebben we ook wat schrik voor de huurwaarborg. We hebben 2 maanden huurboete en die zullen we betalen. Maar volgens ons zal ze alles uit de kast halen om de volledige huurwaarborg ook te kunnen hebben. Ik zie ze capabel om ons voor schade die er al was te laten opdraaien. Er is een plaatsbeschrijving geweest door een landmeter maar volgens ons gaat ze vitten op elk krasje, vlekje of barstje.

We willen haar houding afwachten en daarop onze houding afstellen.
Is ze vriendelijk in de laatste 3 maanden en hoeft de hele kelder niet leeg zullen wij de plaatsbezoeken voor het immokantoor, die voor het apppartement een ander huurder zal trachten te vinden, vlot laten verlopen anders omgekeerd. Het is een mes dat aan twee kanten snijdt.

Groetjes
Sarah

artemis

#7 , 11 jul 2009 12:03

Ik kan het niet helpen maar ik heb toch wat bedenkingen bij dit topic...

Laten we even gewoon bij de feiten blijven.
Er dienen blijkbaar herstellings- of verbeteringswerken aan de ketel uitgevoerd te worden. Dat is iets wat een huisbaas niet voor de lol doet en wat in principe enkel ten goede van de huurders komt.

Vaak klagen huurders dat de huisbaas nalaat noodzakelijke werken te doen, of er te lang mee wacht...

Er dient in dit geval met 3 huurders afgesproken te worden om de betreffende ruimte toegankelijk te maken voor een aannemer.
Uit ervaring weet ik dat het met vakmensen niet makkelijk is om een concrete toekomstige datum af te spreken. Vaak komen die enkel 'zo gauw ze kunnen' of 'zodra ze een gaatje vinden in de planning', spreek dat maar eens af met je huurders. En dit zou een eerste job na het bouwverlof kunnen zijn...

Los van de relatie die Sarah met haar huisbaas heeft, had zoiets op eender welk moment van haar huurproces kunnen plaatsvinden: Als ze er nog maar pas woonde, middenin de verhuring, of nu als ze net een opzeg heeft gegeven. Rommel wegzetten om werken te laten uitvoeren komt nooit goed uit. Of die werken nu enkele uren in beslag nemen, een hele dag of 3 dagen doet er eigenlijk niet toe.
Voor hetzelfde geld moest er plaats gemaakt worden om een defect te herstellen in putje winter, terwijl de huurders in de kou zaten. Ga je dan ook dwarsliggen?

Je kan nu als huurder op je strepen gaan staan, of zo flauw zijn om te doen of er nooit een brief in de bus zat... Als ze de enige betrokken huurder was dan zou ik een verzoek om te wachten nog begrijpen, maar nee, er zijn nog 2 andere huurders en die gaan akkoord. Denk ook aan die mensen.
Misschien moet ik er even bijzetten, want velen gaan denken wat is het probleem, dat wij een niet zo goede relatie hebben met de huisbaas en dat die opbergruimte bomvol is.
Wel ik zie eigenlijk niet goed het verband tussen het ene en het andere. Zou je het dan minder erg gevonden hebben indien je wel een goede relatie met je huisbaas had? Zou je dan wel meer bereid geweest zijn?

Zoals ik al zei, zou uit een gesprek kunnen blijken in welke mate die ruimte effectief volledig leeg moet zijn (iets wat ik me moeilijk kan voorstellen), maar dat lijkt de dag van vandaag voor velen zo moeilijk, zeker als er al sprake is van een 'niet zo goede relatie'.
Ik wil de vrederechters de kost niet geven, die overbodig zouden zijn als iedereen een beetje soepeler was.

Sarah je kan het ook zo bekijken: Binnen 3 maanden ga je verhuizen en moet die rommel sowieso weg. Je zou nu al wat kunnen opruimen en sorteren, dan hoef je dat later niet meer te doen.

artemis

#8 , 11 jul 2009 12:09

Ik was nog aan het schrijven toen Sarah opnieuw postte.

drolliegirl
Topic Starter

#9 , 11 jul 2009 19:49

Hey Artemis

Het maakt ons niet uit wanneer die werken plaatsvinden, we zijn flexibel op dat vlak. Weekend of week,... maakt niet uit.
Maar het gaat om het principe.

Nee, het zit zo, er zijn 3 appartementen, 3 bergruimten en 3 ketels. Elk heeft zijn plek. En nu zouden er aan de ventilatie volgens een of andere wet moeten gewerkt worden. Maar dit gebeurd in het bouwverlof. Dan werken de firma's niet, dus zal haar broer, die loodgieter is, dat mogen komen doen.

Nu wij zijn thuis in die periode. Stel nu dat wij op vakantie naar het buitenland waren...? Ik ga niet voor ik op vakantie ga die ruimte vrijmaken en nadat we terugkomen alles weer verplaatsen. Is het langs haar kant zo moeilijk om even te telefoneren om te zien of die datum past en dan een brief te schrijven? Wat kost een telefoontje nu???
Ik weet dat dit voor jou raar klinkt en dat je je afvraagt hoe dat mensen zo kunnen zijn maar zij heeft hiervoor zelf gezorgd.

Tuurlijk is het leeghalen van de ruimte een voorbereiding op de verhuis, kunne we veel rommel weggooien. Maar er staan daar veel spullen die we nog kunnen gebruiken. Oa een bbq :) die ga ik nu nog niet inpakken...

We gaan haar bellen en zien dan wel...

Groetjes
Sarah

Terug naar “Huren”