verzet aantekenen deurwaarder, uitvoerbaar vonnis

alexandra68
Topic Starter

verzet aantekenen deurwaarder, uitvoerbaar vonnis

#1 , 09 jul 2009 20:15

De vrederechter heeft uitgesproken dat ex van mijn man achterstallige alimentatie moet betalen.
Al wil de tegenpartij in beroep gaan, mogen wij het vonnis laten uitvoeren.(liet onze advocaat weten)
Men zou beslag leggen op haar roerende goederen en loon.
Dit zou extra kosten met zich meebrengen. Voor wie zijn die kosten eigenlijk??
Wij hebben vroeger ook een deurwaarder ingeschakeld, toen moesten wij die provisie betalen, maar kregen die later terug, omdat de extra kosten voor de andere partij was.
Kan tegenpartij trachten verzet aan te tekenen tegen deze uitvoering?
Zo ja, wat heeft een uitgesproken vonnis dan nog zin?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marmat

#2 , 09 jul 2009 22:16

Aangezien jullie raadsman zegt dat je mag uitvoeren, ook al tekent de tegenpartij hoger beroep aan, dan wil dit zeggen dat het vonnis "uitvoerbaar bij voorraad" werd verklaard.
Dit betekent dat het vonnis kan uitgevoerd worden (lees beslaglegging op roerende goederen en/of loon), ook al heeft de tegenpartij nog de mogelijkheid om hoger beroep aan te tekenen (of al heeft aangetekend).

Bij elke tenuitvoerlegging zijn bijkomende kosten van de gerechtsdeurwaarder verschuldigd. Het is een gewoonte dat de gdw. hiervoor een provisie vraagt ter dekking van deze kosten.
Deze kosten vallen ten laste van de tegenpartij, doch de gdw. vraagt deze provisie om zeker te zijn dat zijn kosten worden betaald mocht later blijken dat geen recuperatie mogelijk is bij de tegenpartij. Als tijdens de tenuitvoerlegging blijkt dat recuperatie wel mogelijk zullen deze kosten doorgerekend worden naar de tegenpartij (en zal je op deze manier de voorgeshoten kosten terugbetaald krijgen).

Tegenpartij heeft echter een termijn van 1 maand na betekening van het vonnis om eventueel hoger beroep aan te tekenen. Dit is nu eenmaal eigen aan ons rechtsysteem.

alexandra68
Topic Starter

#3 , 10 jul 2009 10:07

Bedankt voor uw antwoord.

Wat je schrijft snap ik best, maar onze raadsman zegt als wij tot uitvoering overgaan, de tegenpartij gaat TRACHTEN verzet aan te tekenen.
Daarom dat ik mijn bedenkingen heb : de vrederechter velt een vonnis, die is uitvoerbaar.
De deurwaarder vraagt 200 provisie voor de gelden van de tegenpartij die nog vast staan boj de notaris, 250 EUR voor beslagname roerende goederen, 250 loonbeslag.

En zij gaan trachten verzet aan te tekenen (eventueel), hoe gaat dat dan?

Dank u

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”