Erfenisrechten

Thérèse
Topic Starter

Erfenisrechten

#1 , 11 dec 2007 14:31

Mijn schoonvader heeft 2 kinderen uit een 1e huwelijk en 1 geadopteerd kind (die zijn naam heeft overgenomen) van zijn 2e huwelijk.
Van beide huwelijken is de echtgenote overleden.
Wat gebeurt er bij zijn overlijden? Wordt alles in 3 gelijke delen verdeeld? Wat indien er een testament is? Kan hij zijn geadopteerd kind onterven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 dec 2007 20:41

Een geadopteerd kind , dat de naam heeft overgenomen van de adoptant , heeft dezelfde rechten als een eigen kind. Dus , als er geen testament is , krijgt elk 1/3.
Bij testament moet evenwel toch altijd 3/4 van de nalatenschap verdeeld worden tussen de drie kinderen. Het resterend deel (1/4) kan vrij toegewezen worden , zelfs aan één van de kinderen. Het geadopteerd kind onterven kan niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thérèse
Topic Starter

#3 , 09 jul 2009 16:29

Bijkomende vraag
Ondertussen is het geadopteerde kind is overleden. Heeft de overlevende recht op het deel van dit kind bij overlijden van zijn vader? Of wordt er met de overlevende geen rekening gehouden en wordt alles verdeeld onder de 2 resterende kinderen?

Reclame

wanton

#4 , 09 jul 2009 18:37

Eén en ander hangt af van de situatie van dat stiefkind : was die getrouwd , had die kinderen?

Indien het stiefkind niet getrouwd was en geen kinderen had , gaat zijn erfenis naar zijn vader voor 1/4 , terwijl de overige 3/4 verdeeld wordt tussen de andere twee kinderen.
In dit geval , bij overlijden van de vader , erven alleen de twee andere kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thérèse
Topic Starter

#5 , 10 jul 2009 08:10

Het stiefkind was getrouwd maar had geen kinderen.
Dus als ik het goed begrijp erft de overlevende van het stiefkind niks meer van zijn vader, mijn schoonvader, bij zijn overlijden?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”