X heeft me ondertussen laten weten dat ik de kaart terugkrijg en dat de creditatie ongedaan gemaakt wordt.
Ik heb me ondertussen even verdiept in het hele garantiegebeuren en stel vast dat ik alsnog een prijsvermindering kan eisen volgens onderstaande uittreksels, aangezien ik mijn kaart onhersteld terugkrijg:
Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.
Als een herstelling of een vervanging niet mogelijk is, hebt u als consument het recht om een prijsvermindering of de ontbinding van de koop te vragen. De verkoper moet een prijsvermindering toekennen wanneer het goed ondanks het gebrek, toch behouden wordt. Is dit geen optie, dan kunt u de ontbinding van de koop en een terugbetaling vragen.
Bij een terugbetaling kan de verkoper wel rekening houden met de periode van normaal gebruik. Hebt u na anderhalf jaar een probleem met uw laptop, dan kan de verkoper rekening houden met de periode van normaal gebruik sinds de levering en een ‘slijtageaftrek’ in mindering brengen. Hij moet hierin redelijk blijven en rekening houden met de normale gebruiksduur door een gemiddelde consument.
De ontbinding van de koop betekent dat de verkoper moet overgaan tot een terugbetaling. Volgens de geest van de wet moet u als consument niet akkoord gaan met een terugbetaling in natura onder de vorm van een waardebon. De verkoper mag u dus niet verplichten om de aankoop van een ander toestel bij hem te doen.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben al blij dat ik de kaart terugkrijg