Ongevraagde creditnota bij garantieherstelling

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Ongevraagde creditnota bij garantieherstelling

#1 , 12 mar 2019 00:47

Hey iedereen,

Ik heb 2 weken geleden mijn grafische kaart binnengebracht bij X.be omdat deze niet 100% werkt zoals het hoort, de LED verlichting kon niet meer van kleur veranderd worden. Voor de rest was de kaart perfect in orde, deed alles wat ze moest doen.

Ik heb deze kaart €800 betaald in juni 2017, waarna de prijzen alleen maar omhoog gegaan zijn door de cryptocurrency mining. De laatst gekende prijs was €982 in december 2018.

Mijn kaart heb ik dus binnengebracht en deze is opgestuurd naar de fabrikant (Asus).
Nu krijg ik eind vorige week te horen dat mijn kaart niet meer hersteld kan worden, en dat een omruiling ook niet mogelijk is omdat dit type niet meer op voorraad is. X.be of de fabrikant (wie dit beslist heeft, weet ik niet) heeft dan maar voor een creditnota van €575 geopteerd. Dit bedrag is volgens X.be gebaseerd op de huidige marktwaarde (herinner je de €982 van de eerste paragraaf....)
Had X.be mij hier eerst eens voor getelefoneerd, dan was ik hier nooit mee akkoord gegaan, die kaart is nog steeds veel meer waard en het "probleem" met de LEDs is voor mij niet genoeg om de kaart af te schrijven, en zeker niet voor "maar" €575.

Ik heb echter niets van hen gehoord tot het kwaad geschied was. Op die melding, liet ik meteen weten dat ik mijn originele kaart terug wou in de staat waarin ik ze had binnengebracht, omdat de core functionaliteit van de kaart perfect in orde was. Dit was echter ook niet mogelijk, want de creditnota was al uitbetaald aan de verkoper en mijn kaart zou al gerecycleerd zijn.
Kan dit zomaar? Heb ik niet het recht om mijn origineel product terug te krijgen? Als ik nu een nieuwe kaart wil kopen met dezelfde performantie, dan moet ik €400 opleggen bovenop de creditnota.. en dan win ik enkel de mogelijkheid om de kleur van de LEDs terug aan te passen, qua performantie blijft alles zo goed als hetzelfde.

Zijn er stappen die ik kan ondernemen? Kan ik mijn kaart terug eisen? Kan ik iets doen? Ik voel me bestolen, ik heb helemaal geen toestemming gegeven om de kaart te crediteren!

Alvast bedankt voor jullie input!

Namen verwijderd van verkoper
JurecaBE
Moderator


Mvg,
Karel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 mar 2019 09:29

Je kan je kaart altijd terugvragen, maar dan zal je waarschijnlijk opzoek- en verzendingskosten moeten betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2019 09:41

U heeft maar 661€ betaald (800 - BTW) en na bijna 2 jaar krijgt je 575€ terug !

= een verlies voor u op 2 jaar van 85€ dit is toch niet veel ?

De verkopers of de fabrikant kan nooit je BTW 21% terug betalen, want zij hebben ook deze niet ontvangen !

En is dit nog in garantie ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2019 11:59

Het is nog onder garantie. Het bedrag dat ik terugkrijg is niet relevant, ik vroeg me gewoon af of het zomaar kan dat zij voor mij beslissen om mijn eigendom niet terug te bezorgen maar over te gaan tot crediteren.

Karel

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 12 mar 2019 12:15

Art. 1649quinquies. <Ingevoegd bij W 2004-09-01/38, art. 3, Inwerkingtreding : 01-01-2005> § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3. (...)
Volgens mij hadden ze die keuze inderdaad niet voor u mogen maken. Waardevermindering voor de periode waarin u het product heeft gebruikt mag dan weer wel:
§ 3. (...) Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.
"sowieso" schrijf je zo.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 12 mar 2019 12:23

U heeft maar 661€ betaald (800 - BTW) en na bijna 2 jaar krijgt je 575€ terug !

= een verlies voor u op 2 jaar van 85€ dit is toch niet veel ?

De verkopers of de fabrikant kan nooit je BTW 21% terug betalen, want zij hebben ook deze niet ontvangen !

En is dit nog in garantie ???

In B2C (business to consumer) krijg je wel degelijk btw terug. Dit wordt boekhoudkundig behandeld als “betaalde btw”. t Zou mooi zijn: bedrijf maakt een facturatiefout en in de creditnota kan je fluiten naar de teveel betaalde btw. In b2b niet of als je toch de btw krijgt dan moet ze doorgestort worden en is het een nuloperatie.

Voorts zou k idd X (aangetekend indien mondeling/email niets uithaalt) de vervanging door een gelijkaardige grafische kaart vorderen.

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2019 20:18

Hoe sterk sta ik in mijn schoenen als ik een gelijkaardige kaart wil vorderen (enkel indien ik niet mijn originele kaart terug kan krijgen)?
En hoe zou ik dit best doen?

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2019 20:18

Je kan je kaart altijd terugvragen, maar dan zal je waarschijnlijk opzoek- en verzendingskosten moeten betalen.
Ook voor een toestel dat onder garantie is?

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mar 2019 07:28

Ik heb trouwens nog een email staan (met antwoord van X.be) waarmee ik kan aantonen dat het defect zich reeds stelde in de eerste 6 maanden na aankoop, hoewel dit meer dan een jaar geleden is en dus niet meer geldt (voor zover ik dit goed gelezen heb).

Kan dit me enigzins helpen om eventueel de volledige aankoopsom alsnog terug te krijgen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mar 2019 10:18

Wat is garantie ?

Op nieuwe producten heb je in EU 24 maanden garantie .

De eerste 6 maanden moet u als koper niks bewijzen

na 6 maanden moet de koper bewijzen dat dit gebrek reeds bestond bij aankoop .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mar 2019 11:58

Wat is garantie ?

Op nieuwe producten heb je in EU 24 maanden garantie .

De eerste 6 maanden moet u als koper niks bewijzen

na 6 maanden moet de koper bewijzen dat dit gebrek reeds bestond bij aankoop .
Het gaat me minder om het feit dat het defect aldaniet onder garantie valt (hoewel ik hiervan ook bewijs heb adhv bovengenoemde mail) maar meer dat X.be zonder mijn toestemming heeft beslist om mijn item te crediteren. Ik had graag mijn eigen item teruggekregen. Ik zou dus gewoon graag weten hoe stevig ik in mijn schoenen sta om ofwel mijn eigen kaart terug te eisen ofwel een gelijkwaardig product zonder enige meerkost voor mij.

Alvast bedankt!

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 mar 2019 12:59

Inderdaad frustrerend en niet principieel dat de fabrikant u zonder te vragen de kaart bijhoud en crediteert aan dag/marktwaarde (2dehands).

-ik zou om het makkelijk te houden de winkel zelf om een oplossing vragen, vooral via mail.
indien ze dat niet willen conclusies trekken en niet meer kopen daar. indien je goesting hebt o juridische stappen maar daar ken ik niets van.

-eventueel zelf een 2dehands kaart zoeken?

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 mar 2019 17:32

X heeft me ondertussen laten weten dat ik de kaart terugkrijg en dat de creditatie ongedaan gemaakt wordt.
Ik heb me ondertussen even verdiept in het hele garantiegebeuren en stel vast dat ik alsnog een prijsvermindering kan eisen volgens onderstaande uittreksels, aangezien ik mijn kaart onhersteld terugkrijg:
Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging
, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.
Als een herstelling of een vervanging niet mogelijk is, hebt u als consument het recht om een prijsvermindering of de ontbinding van de koop te vragen. De verkoper moet een prijsvermindering toekennen wanneer het goed ondanks het gebrek, toch behouden wordt. Is dit geen optie, dan kunt u de ontbinding van de koop en een terugbetaling vragen.
Bij een terugbetaling kan de verkoper wel rekening houden met de periode van normaal gebruik. Hebt u na anderhalf jaar een probleem met uw laptop, dan kan de verkoper rekening houden met de periode van normaal gebruik sinds de levering en een ‘slijtageaftrek’ in mindering brengen. Hij moet hierin redelijk blijven en rekening houden met de normale gebruiksduur door een gemiddelde consument.
De ontbinding van de koop betekent dat de verkoper moet overgaan tot een terugbetaling. Volgens de geest van de wet moet u als consument niet akkoord gaan met een terugbetaling in natura onder de vorm van een waardebon. De verkoper mag u dus niet verplichten om de aankoop van een ander toestel bij hem te doen.


Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben al blij dat ik de kaart terugkrijg :)

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 14 mar 2019 09:34

Ze hebben u dus ook voorgelogen over wat er met de kaart is gebeurd, maar beseffen blijkbaar wel dat wanneer puntje bij paaltje komt, ze juridisch aan het kortste eind trekken. Zou in uw plaats inderdaad toch ook 2 keer nadenken voor ik daar nog eens iets koop; een goeie handelaar herken je aan de manier waarop hij met dergelijke problemen omgaat...
"sowieso" schrijf je zo.

Karoolus
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 mar 2019 09:28

Moest het iemand interesseren:

Ik heb NOG STEEDS mijn kaart niet terug omdat 'ze amper reactie krijgen van hun leverancier'.
Is er nog iets dat ik kan doen?

Karel

Terug naar “Consumenten Koop”