Info ivm hypotheek...

Speculoos
Topic Starter

Info ivm hypotheek...

#1 , 26 jun 2009 05:06

Stel, een koppel wil scheiden met onderlinge toestemming.
De man was eigenaar van een woning reeds voor het huwelijk en heeft steeds alleen de hypotheek betaald.
De echtgenote heeft met een groot deel van haar financiële inkomsten uit arbeid en spaargeld een deel van de woning helpen renoveren en heeft ook de gemaakte kosten op haar naam op factuuur. De echtgenoot is bereid de gemaakte kosten terug te betalen...

Het koppel heeft een huwelijkscontract met gemeenschap van goederen maar met een afwijking van de wet waarin staat dat bij eventuele echtscheiding de woning in volle eigendom naar de eigenaar terug gaat.
Mijjn vraag nu :

Heeft de man recht op achterstallige huishuur van de afgelopen jaren die ze gehuwd geweest zijn? Hij heeft, zoals hierboven vermeld, steeds alleen de kosten van de hypotheek maandelijks op zich genomen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jun 2009 18:50

Hier is overleg nodig en moet een overeenkomst gemaakt worden.
Waarom zou de man huur mogen vragen terwijl de vrouw een serieuse inbreng heeft gedaan door de renovatie te financieren? Eén en ander zal tegen elkaar moeten afgewogen worden. Zoals het hier voorgesteld wordt is het toch een beetje éénzijdig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Speculoos
Topic Starter

#3 , 26 jun 2009 21:11

Hier is overleg nodig en moet een overeenkomst gemaakt worden.
Waarom zou de man huur mogen vragen terwijl de vrouw een serieuse inbreng heeft gedaan door de renovatie te financieren? Eén en ander zal tegen elkaar moeten afgewogen worden. Zoals het hier voorgesteld wordt is het toch een beetje éénzijdig.
Volgens een kennis van mij, die in een vechtscheiding zit, is dit mogelijk. Ikzelf vraag me af of dit echt kan?
Daarom stel ik deze vraag.

Toen men mij dit vertelde had ik zoiets van : "Dit kan toch niet?"
Ik hoop dat iemand hier meer info over kan geven.

Reclame

j.demoor

#4 , 29 jun 2009 16:32

Ik ga ervan uit dat ‘en heeft steeds alleen de hypotheek betaald‘ betekent dat hij die betalingen deed met gelden van de huwelijksgemeenschap.

Ik ga ervan uit dat ‘De echtgenote heeft met een groot deel van haar financiële inkomsten uit arbeid en spaargeld een deel van de woning helpen renoveren’ betekent dat zij die betalingen deed met gelden van de huwelijksgemeenschap.

In dat geval heeft het eigen vermogen van de man( = zijn woning) zich verijkt zonder oorzaak op kosten van het huwelijksvermogen en is b ij echtscheiding dit huwelijksvermogen daarvoor vergoeding verschuldigd.

“Art.1405.Gemeenschappelijk zijn :...2.de vruchten,inkomsten,interesten van hun eigen goederen...“(Burgerlijk Wetboek).

De huur die de eigen woning van de echtgenoot ZOU opgebracht hebben tijdens het huwelijk behoorde aldus tot het gemeenschappelijk huwelijksvermogen,dat in dat geval hiervoor geen vergoeding verschuldigd is aan het eigen vermogen van de echtgenoot.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”