Geachte ,
Misschien een ingewikkelde vraag !
Even voorstellen , ik ben tewerk gesteld in PC149.01 ( elektrciens ) met een arbeidscontract van 40u/week met 12 ADV dagen ter compensatie .
Volgend probleem stelt zich met mijn werkgever WG die zich verwijst / verdedigd naar " flexibel uursysteem / rooster / werken binnen de CAO elektriciens
.
Blijkt dus als we uren te weinig hebben gewerkt op een bepaalde dag , hij die simpel wegneemt uit ons "spaarpotje" van overuren om de gaten op te vullen .
Praktisch voorbeeld :
WEEK 1 :
MA 9 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden ) " CODE flex uren te recupereren"
DI 9 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden ) " CODE flex uren te recupereren"
WOE 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
DO 8.5 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
VRIJ 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
Weekgrens 45 uur NIET overschreden
SALDO overuren na 1 week : 2.5 uren ( te recupereren )
WEEK 2
MA 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
DI 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
WOE 6 uur gewerkt wegens een te kleine dagtaak om 8 uur te vullen ( uren te kort ! ) => vult WG op met overuren tot 8 uur CODE " recup flex uren " !!!
DO 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
VRIJ 8 uur gewerkt ( daggrens 9 uur niet overschreden )
SALDO overuren na 2 weken : 0.5 uren , daar WG op WOE 2 uur heeft "gestolen" .
Dit betekend dat de WG kwasi vrij spel heeft met de gepresteerde overuren en wanneer het druk is , je overuren kan en mag doen en wanneer het "kalmer" is jij daarvoor opdraait , want je verliest terug al uw overuren ! Is de werkgever niet verplicht u werk te voorzien volgens het arbeidscontract 8 u / dag of 40 uur/ week en u ook daadwerkelijk zo te verlonen , zonder gebruik te maken van overuren ? Want zo wordt sparen voor een extra dagje recup ( 8 uur ) wel HEEL moeilijk , niet ?
Stel dat in zelfde het voorbeeld bovenaan , iemand in WEEK 1 enkel 40 uur gewerkt heeft en dezelfde situatie tegenkomt in WEEK 2 dan staat zijn "overurensaldo" opeens in MIN ! Meer bepaald -2 ! Die je dan achteraf bijvoorbeeld in week 3 terug moet opwerken om op 0 te komen !
Kan een werkgever zomaar eenzijdig ! overuren inboeken naar eigen wil om gaten als deze op te vullen zonder achterpoortjes ? Hij boekt deze dan in onder de noemer " recup flex uren " en gebruikt hiervoor gemaakte overuren uit andere weken dan de week waar hij ze inboekt , vanuit uw spaarpot !
Opgepast we zitten hier in PC149.01 en een hele boterham omtrend flexibel werken , ik heb me al suf gezocht ! Is dit allemaal wettelijk wat hij doet ? Moet er iets vermeld staan daarover in het contract / arbeidsregelement en of bijvoegsels vorraleer WG zoiets kan doen ? Of is dit gewoonweg onwettig wat hier gebeurd ?
Medewerkers en secretarissen bij syndicaat(en ) ACV metea / ACLVB laat me weten dat dit een moeilijke materie is in PC 149.01 , MAAR zegt dat die NIET wettelijk is !
Graag jullie mening !