Onderhoudsgeld kinderen

familymen
Topic Starter

Onderhoudsgeld kinderen

#1 , 05 feb 2019 12:54

Hoi allemaal,

Een vraagje, ik heb 2 kinderen (19 en 18 jaar) bij mijn ex-vriendin waarvoor ik maandelijks onderhoudgeld betaal, de oudste is school moe, zit momenteel in het 5de en is dit jaar voor de 3de keer bezig in het 5de jaar.
Voltijds onderwijs is hij al eventjes gestopt en volgt deeltijds onderwijs, dinsdag en vrijdag - doch in 90% van de dagen die hij aanwezig op school zou moeten zijn - belt hij zich altijd ziek.

Iemand enig idee, of ik het onderhoudsgeld op basis hiervan kan stopzetten? Want op dit tempo gaat hij nog jaren naar school moeten!!!

Suggesties.....
Alvast bedankt,
Familymen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JulieDekkers
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2019 18:51

Neen je kan dit niet stopzetten. En als je toch zo'n familyman bent, denk je aan je kind ipv je geld... Misschien even kijken waarom hij schoolmoe is en mee werken aan een oplossing in plek van direct de geldkraan dicht te willen schroeven en de kansen van UW kind te verkleinen.

eylis

#3 , 05 feb 2019 19:32

Even concreet: je zoon start voor de 3e keer het 5e middelbaar, dus hij is al meerderjarig. Wellicht laat hij aan zijn andere ouder niet weten hoe hij zijn afwezigheden op school rechtvaardigd. Toch niet elke keer met een doktersbewijs... Als je weet via welke school/organisatie je zoon deeltijds onderwijs volgt, neem je best contact op met de directie van de school. Want een leerling mag in die onderwijsregeling niet zomaar "bellen dat hij/zij ziek is" en dat vele malen na elkaar. Bij (ik dacht) 3 onwettige afwezigheden (bellen dat je ziek bent is onwettig) start er een afwezigheidsprocedure en dan kan de leerling recht op kinderbijslag verliezen. En laat nu net die kinderbijslag één van de bepalende factoren zijn die maken dat een kind nog recht heeft op alimentatie. alimentatie is er om een kind zijn studies te kunnen laten afronden. Als hij niet echt naar school gaat, wat ik denk dat hier het geval is, zal er samen met de student, de beide ouders én de directie een sanctiecontract ondertekend worden. als dit niet opgevolgd wordt door de leerling, wordt hij eenvoudigweg geschorst en of weggestuurd. En dan zal de meerderjarige zoon moeten gaan werken.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”