Drugsboer vrijgelaten.

Vandebos
Topic Starter

Drugsboer vrijgelaten.

#1 , 23 jun 2009 23:57

Drugsboer wordt vrijgelaten

* dinsdag 23 juni 2009
* De Standaard
* Auteur: Martin Tytgat en Steven De Bock

Met dank aan alweer een prodecurefout: Patrick Lagrou, de drugsbaron die de grootste cannabisplantage van het land runde, verlaat glimlachend de gevangenis.

Drugsboer Patrick Lagrou uit Zandvoorde is vrij. Ook zijn vrouw, hun dochter én de drie Braziliaanse werknemers op de grootste cannabisplantage ooit in België mochten de gevangenis verlaten. Oorzaak is een procedurefout bij de huiszoeking, die mogelijk heel het miljoenenonderzoek naar de vuilnisbak verwijst.
Patrick Lagrou (50) kon een glimlach niet onderdrukken toen hij met opgeheven hoofd de gevangenis van Ieper buiten stapte. Op ongeveer hetzelfde moment mochten ook zijn vrouw Maria Beirnaert en hun 23-jarige dochter Céline Lagrou de deur van de gevangenis in Brugge achter zich dicht trekken. Drie weken nadat het Ieperse gerecht met het nodige tromgeroffel de ontdekking van de grootste cannabisplantage van het land had bekendgemaakt, dreigt datzelfde onderzoek nu de geschiedenis in te gaan als een enorme juridische miskleun.

Bij een huiszoeking in de boerderij van Patrick Lagrou in Zandvoorde hadden de speurders, goed verscholen achter stro in een van de loodsen, een ware weedfabriek met meer dan 145.000 cannabisplantjes ontdekt. Lagrou, zijn vrouw en drie Brazilianen werden aangehouden. Enkele dagen later vloog ook dochter Céline achter de tralies.

Maar de kamer van inbeschuldigingstelling (KI) in Gent besliste gisteren dat de ontdekking van de cannabisfabriek gebeurde met een ongeldig huiszoekingsbevel. Daarop stond immers niet vermeld wat de speurders bij Lagrou en zijn gezin kwamen zoeken. En omdat de huiszoekingsbevelen niet wettelijk waren, zijn ook de aanhoudingen die erop volgden nietig. Het openbaar ministerie kan nog in cassatie gaan, maar de zes zijn in elk geval op vrije voeten gesteld.

Het juridisch fiasco kan nog veel groter worden. Over enkele weken moet de kamer van inbeschuldigingstelling bepalen wat er met het hele onderzoek moet gebeuren. ‘Ik wil niet op de feiten vooruitlopen, maar het kan zijn dat het hele onderzoek nietig is’, zegt Martin Minnaert, woordvoerder van het Gentse hof van beroep.
Wie draait nu voor een dergelijke flater op het huiszoekingsbevel op?

De onderzoekscel die de onderzoeksrechter geen reden heeft opgegeven?
De onderzoeksrechter die vergeten is deze fundamentele informatie te vermelden op he bevel.
De groep agenten die de inval hebben gepleegd?

Dient een huiszoekingsbevel niet nagelezen te worden vooraleer men het gebruikt?

Kan, aangezien er hier sprake is van van een illegale huiszoeking, het slachtoffer schadevergoeding eisen? Teruggave van de opgegraven sommen geld?

Gewoon enkele vragen die me door het hoofd schieten bij het lezen van dit artikel 5 minuten voor ik mijn bed induik...

roderidder
Contacteer: Website

#2 , 24 jun 2009 03:30

En heeft je nachtrust antwoorden opgeleverd?

RR

Vandebos
Topic Starter

#3 , 24 jun 2009 08:25

nope, nachtrust wreed verstoord toen deze morgen om 05.30 de kat besloot binnen te komen met een nog levende jonge vogel. De meesteres des huizes kon daar niet tegen, die dus in vijf micro seconden ondergetekende uit zijn bed heeft gejaagd, deze in zijn bloot gat met een stuk zilverfolie achter kat en vogel kon gaan zitten jagen...

Kat onder radiator gekregen, vogel (jonge mus) van onder tafel levend gered, bij buren in tuin gedeponeerd. Nu hopen dat er geen klacht is binnen de paar uur voor een schaars geklede stalker in de buurt....

vrouwen ... :roll:

straks kranten eens lezen... maar moet eigenlijk blokken voor laatste examen vrijdag.

Reclame

roderidder

#4 , 24 jun 2009 09:49

De kans bestaat wel dat de meest belangrijke stukken uit het dossier moeten. Zonder het dossier te kennen, noch over gelezen te hebben vermoed ik wat rest toch wat vlekjes over blijven en niet als een onbevlekte ontvangenis uit deze procedureslag zal komen.

Veel noten op zijn zang zullen ze niet hebben vermoed ik. Stel dat ze schade vergoeding eisen (en zelfs krijgen) dan komen ze in de media. Maar juist dat weegt op hun eventuele straf als ze met hun hoofd tegen de lamp lopen met iets. Zie maar bij rechter De Smedt, als justitie een stok zoekt, dan vind men die wel.
... deze in zijn bloot gat met een stuk zilverfolie achter kat en vogel kon gaan zitten jagen...

Nu hopen dat er geen klacht is binnen de paar uur voor een schaars geklede stalker in de buurt.....
Bang voor een line-up? :lol:
http://video.tvguide.com/Porkys/Tallywh ... Up/1177420

RR

3399AAaa

#5 , 24 jun 2009 12:14

niet te geloven...ik ga dat één van de dagen eens terug opzoeken, maar nu ook eerst een laatste examen te overbruggen.

is dat niet Antigoon-rechtspraak?

roderidder

#6 , 24 jun 2009 13:55

maar nu ook eerst een laatste examen te overbruggen.
Sta me een gokje toe: Een studie waar recht een voorname rol heeft?

We duimen, maar hopen vooral dat het geweten goed gevormd is.
.

Blijkbaar zijn bij "de grootste vangst" de regels niet gevolgd. Wat als de doornee Jan of Marie met de Pet ernstig is tekort gekomen bij de job?

Hoe komt het dat zo weinig magistraten daar geen last van hebben?

Hoe noemt die OR die hier geblunderd heeft?

RR

Vandebos
Topic Starter

#7 , 24 jun 2009 14:06

Euhhh sociaal-economische problemen Nieuwe Tijd... meerbepaald het ontstaan van de fiscaal-militaire staatsstructuur in het 18de eeuwse Engeland en de verspreiding van de reformatie over geheel Europa in de 17de eeuw en de daaraan gekoppelde redenen voor succes of faling...

3de bachelor Geschiedenis ...

3399AAaa

#8 , 24 jun 2009 14:54

Euhhh sociaal-economische problemen Nieuwe Tijd... meerbepaald het ontstaan van de fiscaal-militaire staatsstructuur in het 18de eeuwse Engeland en de verspreiding van de reformatie over geheel Europa in de 17de eeuw en de daaraan gekoppelde redenen voor succes of faling...

3de bachelor Geschiedenis ...
Euhh, voorlaatste jaar rechten KULeuven: geweten goed gevormd? in ieder geval zijn hier op het forum een aantal heel bekwame en wijze mensen actief waarvan ik al veel heb geleerd (waaronder uzelf Rode Ridder :-) ). jammer genoeg heb ik geen tijd om alles te lezen...
Laatst gewijzigd door 3399AAaa op 24 jun 2009 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

3399AAaa

#9 , 24 jun 2009 14:58

hier dient dus Antigoon-rechtspraak toegepast: recent voorbeeld is Cass 4 december 2007 via jura:
"Het staat de rechter de toelaatbaarheid van onrechtmatig verkregen bewijs dat de wet niet uitdrukkelijk uitsluit, te beoordelen in het licht van de artt. 6 EVRM en 14 BUPO, rekening houdende met de elementen van de zaak in haar geheel genomen, inbegrepen de wijze waarop het bewijs verkregen werd en de omstandigheden waarin de onrechtmatigheid werd begaan. Hij kan bij dit oordeel, onder meer, één of het geheel van volgende omstandigheden in afweging nemen:
-hetzij dat de overheid die met de opsporing, het onderzoek en de vervolging van misdrijven is belast, al dan niet de onrechtmatigheid opzettelijk heeft begaan.
-hetzij dat de ernst van het misdrijf veruit de begane onrechtmatigheid overstijgt,
-hetzij dat het onrechtmatig verkregen bewijs alleen een materieel element van het bestaan van het misdrijf betreft."
EN
"Behoudens het geval van miskenning van een op straffe van nietigheid voorgeschreven vorm, mag een onrechtmatig verkregen bewijs alleen worden geweerd wanneer de bewijsverkrijging is aangetast door een gebrek waardoor de betrouwbaarheid ervan wegvalt of waardoor het recht op een eerlijk proces in gevaar wordt gebracht."
EN

"Niet naar recht verantwoord is het oordeel van de rechter dat een onrechtmatig verkregen bewijs niet ontvankelijk is zonder dat uit zijn motieven blijft dat hij dit oordeel getoetst heeft aan de criteria of door de begane onregelmatigheid, hetzij de bewijsverkrijging is aangetast door een gebrek waardoor de betrouwbaarheid ervan wegvalt of waardoor het recht op een eerlijk proces in gevaar wordt gebracht, waarbij hij, onder meer, één of het geheel van de omstandigheden in afweging kan nemen dat de overheid die met de opsporing, het onderzoek en de vervolging van misdrijven is belast, al dan niet de onrechtmatigheid opzettelijk heeft begaan, hetzij dat de ernst van het misdrijf veruit de begane onrechtmatigheid overstijgt, hetzij dat het onrechtmatig verkregen bewijs alleen een materieel element van het bestaan van het misdrijf betreft. Dit is het geval wanneer de rechter oordeelt dat de bewijsmiddelen die het gevolg zijn van een onregelmatige huiszoeking in een loods niet ontvankelijk zijn op de enkele grond dat de verhuurder van de loods geen toestemming kon geven voor die zoeking en een slotenmaker gevorderd werd om toegang te verschaffen tot de loods."

roderidder

#10 , 24 jun 2009 15:03

Wie draait nu voor een dergelijke flater op het huiszoekingsbevel op?
Jan en Mie met de Pet

De onderzoekscel die de onderzoeksrechter geen reden heeft opgegeven?
Nee
De onderzoeksrechter die vergeten is deze fundamentele informatie te vermelden op he bevel.
De OR heeft hier de leiding en is dus verantwoordelijk. Het komt in de eerste plaats toe aan de (haast gewetensloze) procureur des Konings om op te komen en te handelen in het belang van onze maatschappij en trouw te zijn aan onze Koning. De OR is ook trouw aan onze Koning. Overigens is de flater ook gebeurd... in naam van onze Koning.

De kosten verhalen op zijn dotatie gaat niet want onze Koning is ontschendbaar en geen deurwaarder zal bereid zijn onze Sire te dagvaarden.

De groep agenten die de inval hebben gepleegd?

Die de schuld geven is in de praktijk gemakkelijker dan wijzen naar de OR.

Dient een huiszoekingsbevel niet nagelezen te worden vooraleer men het gebruikt?
Nee, het moet gewoon goed zijn. In de praktijk zal men het daarom wel nalezen door verschillenden

Kan, aangezien er hier sprake is van van een illegale huiszoeking, het slachtoffer schadevergoeding eisen? Teruggave van de opgegraven sommen geld?
Natuurlijk kan "het slachtoffer" schadevergoeding eisen. De wijsheid van het "slachtoffer" zal het wel halen.

Gewoon enkele vragen die me door het hoofd schieten bij het lezen van dit artikel 5 minuten voor ik mijn bed induik...
Was het een zwarte kat?

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 24 jun 2009 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Topic Starter

#11 , 24 jun 2009 15:16

Was het een zwarte kat?
speciaal geval van een zwerfkat die voor sterilisatie naar de veearts ging maar uiteindelijk gecastreerd is thuisgekomen...

Is nu een lamme tamzak die nog slechts matig en terloops is geïnteresseerd in pluimvee...

Dus anders gezegd blijft er nog de mogelijkheid dat het onderzoek en vervolging kan worden voortgezet als de rechtbank van oordeel is dat de fout begaan in het huiszoekingsbevel geen "besmetting" van de vastgestelde feiten heeft veroorzaakt?

roderidder

#12 , 24 jun 2009 15:21

Dat van de kat klinkt tenminte toch als een poly correct politiek antwoord

RR

Vandebos
Topic Starter

#13 , 25 jun 2009 12:51

Dat van de kat klinkt tenminte toch als een poly correct politiek antwoord

RR

rofl, ik zal het aan de ex-premier overmaken...

@3399AAaa bedankt voor het antwoord. Er is dus toch nog een zeker vangnet om dergelijke flaters recht te trekken...

Terug naar “Praat café”