Foute indexering.

Kelly_pl
Topic Starter

Foute indexering.

#1 , 22 jun 2009 21:50

Wij wonen sinds 1spetember 2007 in ons appartement en de basishuurprijs bedroeg 650euro.
Op 1september 2008 is de huurprijs verhoogd met de indexering en kwamen we op een bedrag van 682,05euro volgens de huisbaas. Vertrouwende op zijn kennis hebben we dit bedrag tot hier toe altijd betaald.
Maar nu na het nakijken en herberekenen ben ik erachter gekomen dat dit niet klopt. Wij zouden 681,85euro moeten betalen.
Akkoord, het verschil is maar 20cent maar ik vraag mij af of dit zomaar kan en wat zijn de gevolgen voor huurder en verhuurder indien de indexering verkeerd is bepaald?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 22 jun 2009 22:01

Wij wonen sinds 1spetember 2007 in ons appartement en de basishuurprijs bedroeg 650euro.
Op 1september 2008 is de huurprijs verhoogd met de indexering en kwamen we op een bedrag van 682,05euro volgens de huisbaas. Vertrouwende op zijn kennis hebben we dit bedrag tot hier toe altijd betaald.
Maar nu na het nakijken en herberekenen ben ik erachter gekomen dat dit niet klopt. Wij zouden 681,85euro moeten betalen.
Akkoord, het verschil is maar 20cent maar ik vraag mij af of dit zomaar kan en wat zijn de gevolgen voor huurder en verhuurder indien de indexering verkeerd is bepaald?
Hoe heb jij die berekening gemaakt?
Volgens de berekening op deze site heeft jouw huisbaas het bij het rechte eind.

Kelly_pl
Topic Starter

#3 , 22 jun 2009 22:36

Dit is wat ik krijg op dezelfde site

http://www.statbel.fgov.be/indicators/c ... 09&y2=2008

Het contract is ondertekend in augustus 2007 en niet in september. Maar nu hebben we gevonden wat de fout was :wink:

Zijn er daar nadelen aan verbonden voor de verhuurder of huurder?

Reclame

Vandebos

#4 , 22 jun 2009 22:52

Als de het verschil tussen de aangerekende verhoging en de officieel toegelaten verhoging significant groot is zou u kunnen overwegen om deze te laten "corrigeren" met terugwerkende kracht via het vredegerecht.

Voor enige cent heeft dit weinig nut.

Bovendien is het zo dat de huurindexering enkel een maximum oplegt. uw verhuurder mag u ook minder aanrekenen. (daar gaat Robin Hood weer)
Bij een foute indexering voor een verwaarloosbaar bedrag kan u dus de verhuurder daar op aanspreken voor hij met de volgende indexering langskomt. Dan kan dit eventueel met een minimum aan moeite in orde gezet worden.

Gewoon vriendelijk die man/vrouw er eventjes op wijzen. In dit geval betekent dit wel dat hij één maand vroeger had mogen indexeren. Hetgeen hem op jaarbasis meer had opgeleverd dan die paar cent..

Kelly_pl
Topic Starter

#5 , 22 jun 2009 23:05

Hoe kon hij dan één maand vroeger indexeren? (gewoon uit nieuwsgerigheid)

Het contract is dus ondertekend op 13augustus 2007 om in te gaan vanaf 1 september 2007.
Dus moet/mag de index toch enkel worden verhoogd elke 1ste september berekend met de index van de maand vooraf (augustus in dit geval)? of ben ik fout?

Het is de eerste keer dat ik huur en weet dan ook helemaal niet veel over de indexering enzo.

Rebel-with-a-cause

#6 , 22 jun 2009 23:20

Hoe kon hij dan één maand vroeger indexeren? (gewoon uit nieuwsgerigheid)

Het contract is dus ondertekend op 13augustus 2007 om in te gaan vanaf 1 september 2007.
Dus moet/mag de index toch enkel worden verhoogd elke 1ste september berekend met de index van de maand vooraf (augustus in dit geval)? of ben ik fout?

Het is de eerste keer dat ik huur en weet dan ook helemaal niet veel over de indexering enzo.
Elk jaar kan de huurprijs op de verjaardagsdatum van de inwerkingtreding van het contract aan de kosten van levensonderhoud aangepast worden.

Vandebos

#7 , 22 jun 2009 23:23

mijn fout, verkeerd gelezen. ( bezig met belastingen...) excuses.. :oops:

Kelly_pl
Topic Starter

#8 , 22 jun 2009 23:31

geen probleem hoor. Ik had het ook niet helemaal duidelijk uitgelegd. :wink:

Terug naar “Huren”