In gebrek stelling en afstand doen van 'voorlopige huurovereenkomst'

Jenn
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

In gebrek stelling en afstand doen van 'voorlopige huurovereenkomst'

#1 , 27 jan 2019 23:42

Ik zoek als alleenstaande een appartement om te huren.. In de maand november (ongeveer de 20ste) vond ik online een dergelijk appartement, Ik belde naar het vermelde telefoonnummer en kwam terecht bij de toenmalige huurders. De afspraak kon enkel op een avond plaatsvinden. Ik heb toen beperkt kunnen bezichtigen, aangezien die vorige huurders nog al hun opgestapeld gerief, klaar voor verhuizing in de living, gang en slaapkamers bevond. Ook kreeg ik te horen dat er nog zou gepoetst worden door hun, voor hun vertrek.
Daarna maakte ik een afspraak bij de eigenaar voor meer info over het appartement. Zij konden mij echter niet veel meer vertellen, aangezien zij bijna nooit op dat appartement kwamen. Ze verwezen mij terug naar de toenmalige huurder. Op het eerste zicht viel het appartement wel mee, en om de gevraagde privacy wat te respecteren heb ik niet stil gestaan om alles tot in detail te willen bekijken, omdat er ook geen helder licht brandde vanuit de lusters enz...
Verder kon ik er overdag niet gaan kijken, aangezien de huurders toen met een drukke agenda zaten.
Er werd mij na een week gebeld door de eigenaar om mij te vertellen dat er nog geïnteresseerden waren, en dat ik moest beslissen. Ik heb toen de knoop doorgehakt. Na nog een week werd ik uitgenodigd om een 'voorlopige huurovereenkomst' te komen tekenen bij de eigenaar.
De voorlopige overeenkomst omvat de namen van de eigenaars alsook hun adres, mijn naam en adres, voor het huren van een appartement met adres.
Verder elke naam van de bewoonbare plaats zoals living, 2 slaapkamers enz..Gelijkertijd werd de huurprijs van 650 € naar 675 € verhoogd.
De overeenkomst zou beginnen lopen vanaf 01/02/2019; Deze overeenkomst heb ik getekend samen met één van de eigenaars. Daarna heb ik terug contact opgenomen met de toenmalige huurders, voor een afspraak om de sleutels te komen halen.
Vanaf dan ging ik ook overdag langs, en wou reeds beginnen met nog poetswerk. Toen ik echter in de keuken wou beginnen met poetsen, stuitte ik op grote wanhygiene, zoals een bruin aangekoekte vuile kraan, de dampkap zat helemaal onder het vet, en het glas dat de verlichting ervan afschermt was stuk en met tape geplakt. Ook een aangebouwde tafel in de keuken die 2 poten heeft, zijn de poten aan de onderkant ongeveer 2 cm hoog verroest, en lijkt op erosie.
Mijn totale verrassing leidde mij naar de badkamer, waar ik de deurtjes van het badkamermeubel in gebarsten staat aantrof. Het schuifje van dit meubel is met tape geplakt, zodat anders het voorfront ervan eraf valt. (ik heb de huisbazen nog voorgesteld om het badkamermeubel te laten vervangen, terwijl ik er de helft van zou betalen: 350€) Toen ik nadien ook de douchecabine bekeek schrok ik van de bruine smurrie die er hangt, en lijkt eveneens op roest aan de binnenkant tussen de cabine en douche zelf, tot in het kleinste hoekje.. Ook de ophanging van de douchekraan vertoont van die dikke bruine vlekken, alsook de mengkraan.
Het grote terras bestaat uit lichtgrijze tegels die er allemaal bevlekt en zwart uitzien, en waarop afval en mossen zitten.
Het volledige appartement vertoont dus een echte slechte hygiëne!, en het ziet eruit alsof er jaren aan een stuk niet gepoetst werd. Hierover had ik een telefonisch gesprek met de huisbazin. Zij beaamde de slechte staat van de dampkap, tafelpoten (die ze zouden laten vervangen) en ze zou een poetsfirma sturen.
Ik maakte een afspraak met die firma voor donderdag 24 januari; Die man beweerde dat zijn firma zou gaan poetsen, maar dat er nog steeds sporen van slechte hygiëne zouden aanwezig zijn, omdat ze er niet met agressieve producten aan durven komen.
De huisbazen waren ook aanwezig op die dag, en toen ik aanhaalde wat de huisbazin beloofd had, ging de huisbaas hier helemaal niet mee akkoord, en heeft me zelfs dreigementen van vredegerecht en 3 maanden huuropzeg uitgesproken op een agressieve manier.
Hierbij heb ik dan na dit laatste gesprek het besluit genomen om afstand te doen van de voorlopige overeenkomst, en geen officieel huurcontract nog te ondertekenen. Ook is er nog steeds niemand geweest voor een plaatbevinding.
Vandaag heb ik een in onderwerp 'ingebrekestelling en afstand van voorlopige huurovereenkomst' brief geschreven, die ik aangetekend ga verzenden naar hun thuisadres.
Ook ben ik nog in het bezit van de sleutels (2 x 2). Vindt u het een goed idee om de huissleutels in een pakketje, samen met de aangetekende brief naar hun te versturen, of hoe kan ik die sleutels best terug bezorgen aub?
Ik heb nog geen huurwaarborg van 3 maanden op een geblokkeerde rekening gestort. Kan men mij deze verplichten te betalen?
Met vriendelijke groeten,
Jennifer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 28 jan 2019 05:13

Ja, men kan je zelfs vragen om 6 maanden te betalen (3 maanden opzeg + 3 maanden compensatie). Igv een overeenkomst van vaste duur zelfs de volledige termijn.

"Voorlopige huurovereenkomsten" bestaan niet. Je hebt ofwel een geldige overeenkomst ofwel niet, en aan jouw beschrijving te horen lijkt mij dit wel degelijk over een geldige overeenkomst te gaan.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2019 12:09

Was er een ingaande plaatsbeschrijving van de vertrekkende huurders.Indien ja dan kan de verhuurder toch de waarborg inhouden en daarmee de schade herstellen. Vraag hem anders de huur terug te verlagen en herstel het zelf.
Toen ik en mijn echtgenote , na 2 jaar te zijn gehuwd (nu al iets meer dan 50 jaar geleden) ons huis huurden, was dit een stort. Eigenaar had apen gehouden (4 stuks) en had tevens een aantal slangen. De stank was overweldigend. De tuin (4000 m²) was een stort want ze hadden ook nog eens 3 grote honden, die in deze tuin hun behoeften deden, en er werd niets opgekuist. Wij huurden juist dit huis omdat mijn vrouw in verwachting was, en wij onze kinderen een speeltuin gunden. Heb met de verhuurder een overeenkomst gemaakt dat ik 3 maanden huur gratis kreeg, en ben onmiddellijk begonnen met de opkuis. (samen met mijn vader en schoonvader) Hier hebben verschillende maanden geurverdrijvers gestaan. Na het volledig afwassen van de muren en het herschilderen, en het volledig uitbreken van de keukenkasten (met akkoord van de verhuurder op papier)
Ondertussen heb ik het huis aangekocht en grotendeels zelf verbouwd. Op de ruwbouw na, is er niets meer origineel (op deur in de kelder en de trap naar de verdieping na)

Reclame

Terug naar “Huren”