huuropzegging door verhuurder van studentenkamer

keyboardsfreak
Topic Starter

huuropzegging door verhuurder van studentenkamer

#1 , 21 jun 2009 11:52

Ik heb hier eerst op het forum aan het zoeken geweest maar kan geen eenduidig antwoord vinden ; hopelijk kan iemand van jullie mij al iéts vertellen :

Ik schets alvast de situatie even :

Ik heb een nieuw kot gehuurd maar was van plan om dit volgend schooljaar voor 4 maand onder te verhuren omdat ik in Nederland op stage ga. Dit was (mondeling afgesproken) geen probleem voor de verhuurder dat ik dat zou doen.
Een week of twee later mail ik hen dat ik het waarschijnlijk zal onderverhuren voor 7 maand, gewoon om het hen te melden, kwestie van vriendelijk te zijn.

Daarop bellen ze mij op om te zeggen dat ze dat eigenlijk niet goed meer vinden en ze willen iemand anders zoeken om te huren. Ik zeg \"allemaal geen probleem, als we de waarborg dan maar terug krijgen\".

Ze heeft nu een andere huurder gevonden, belt mij op en zegt dat ze 50 euro van de waarborg gaat afhouden voor de moeite en administratieve zaken.

Maar volgens mij is het zo dat als de verhuurder het contract verbreekt, dat dit volledig kosteloos moet gebeuren, bovendien staat er niets op papier, dus ik heb nog steeds een getekend contract ?!

alvast bedankt, in de hoop een antwoord te krijgen

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 21 jun 2009 12:57

De verhuur van een kot valt normaal gezien niet onder de Belgische huurwetgeving.

Op deze site vindt je de regels terug die algemeen van toepassing zijn en meer in detail in Gent. (een gedeelte wordt immers geregeld door stedelijke ordonanties en het lokale politiereglement)

Jouw geval concreet, er is geen opzegging gebeurd?
Is er aangetekende briefwisseling waarmee je je akkoord verklaard voor de herverhuur?

Aan de de andere kant dien je ook rekening te houden met het feit dat:

- nakijken staat kot bij je vertrek,
- vrijgeven waarborg,
- zoeken nieuwe huurder,
- opmaken nieuw contract en plaatsbeschrijving,
- vastleggen nieuwe waarborg

tijd en moeite kosten. € 50 lijkt me dan ook geen overdreven bedrag als je je akkoord hebt verklaard om het kot te verlaten voordat je contract ten einde was. (wat ook de reden en het verhaal erachter)

Vergeet eveneens niet dat als jij je kot voor een periode doorverhuurd aan iemand anders jij verantwoordelijk bent voor de staat van het kot in die periode.

Stel dat de huurder in kwestie een raam breekt en weigert dit te vervangen, de verhuurder moet wettelijk jou hierover aanspreken en jij diegene aan wie je onderverhuurt. Zelfde verhaal voor het vergoeden van de schade. verhuurder --> jij --> onderhuurder. Bovendien zit je in het buitenland...

Ik persoonlijk zou het zo laten. € 50 is de wereld niet en je bent verlost van een wereld van mogelijke problemen.

Bartie

#3 , 21 jun 2009 14:01

Er is geen geschreven huurcontract? Ik ga er dan ook van uit dat er geen bewijzen zijn van een evt. verhuur/herverhuur/huuropzeg/...?

Een borg heeft in primordiale orde te maken met de staat van het gehuurde goed en m.i. kan dit dan ook niet zomaar aangewend worden om eventuele andere kosten te betalen.

Vraag is en blijft: hoe zal alles bewezen worden?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Reclame

Vandebos

#4 , 21 jun 2009 14:06

dus ik heb nog steeds een getekend contract ?!
Denk hieruit te mogen opmaken dat er wel een geschreven huurcontract is doch dat alle communicatie betreffende de opzegging mondeling verlopen is.

Terug naar “Huren”