- verzoek 1344bis ger w aan vrederechter om een onafhankelijke expert te laten aanstellen op kosten van de schuldige partij. ( diegene die volgens de expert in fout is betaalt hem)
In dat verband heb ik nog een vraag over het aanstellen van een expert. Ik werd mondeling beschuldigd om een woning a/d binnenkant niet te onderhouden "als een goede huisvader". Dat was een pertinente leugen om de eenvoudige reden dat de woning niet
"kan" onderhouden worden op een ernstige manier zonder dat de eigenaar eerst zelf een antal kosten doet aan de binnenkant van de woning, kosten die ten zijne laste vallen.
Het betreft de hernieuwing van de binnenschildering aan de ramen; schildering die overal aan het afpellen en het barsten is. Bij het minste kontakt met een vod pelt de verf eraf wegens ouderdom. Kaders van venster en stopverf (idd. nog stopverf wat al ettellijke jaren niet meer gebruikt word als afdichtingsmiddel) brokkelt af. Schildering op alle houtwerk vertoont barsten van ouderdom, waar het vuil natuurlijk inkruipt bij het reinigen.
Hechting parketvloer is een grote ramp en er liggen honderden tegeltjes los. Andere tegeltjes zijn ook met honderden nageltjes vastgemaakt. Dat is natuurlijke niet de goede manier om een loskomende parketvloer terug vast te hechten. Een losliggend tegeltje begint trouwens te schuren aan een naastliggend tegeltje dat dan ook uiteraard verder loskomt. Het parket valt op die wijze in het geheel niet te onderhouden (ook al door de uitstekende nageltjes).
De vorige bewoner had ook al alle schilderwerk op houten kaders van deuren en keukenkasten "overschilderd" zonder eerst de onderliggende verf op te schuren: gevolg die verflaag droogt nooit grondig op en kan zo met de nagel "afgepeld" worden. Dit valt dus ook niet te onderhouden omdat alle vuil in de porien van de niet hard geworden en niet opgedroogde verf komt te zitten. Dit zou moeten herschilderd worden, wat dus ook ten laste van de verhuurder valt omdat deze toestand bestond bij het begin van de ingebruikname van de woning. Hier is het dus niet ouderdom. En last but not least, de buitenkant van de ramen is volledig rot om nog niet van de schildering a/d buitenkant te spreken; alhoewel dat laatste een zaak van de eigenaar is om dat te onderhouden of te herstellen. Kortom een expert zou moeten vastellen dat al die zaken eerst moeten in orde gebracht worden, want het zijn ouderdomsverschijnselen. Ik wil dit nu reeds laten vaststellen om later bij een uittredende plaatsbeschrijving geen discussie te hebben over het feit dat ik de woning wat betreft de geciteerde zaken niet zou onderhouden hebben.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard