huurvernieuwing? hogere huur?

GUSTAOO1
Topic Starter

huurvernieuwing? hogere huur?

#1 , 08 jun 2009 23:57

kan de verhuurder bij een huurvernieuwing de huurprijs verhogen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 jun 2009 00:09

Gaat het over een contract van beperkte duur?

Indien zo hou er dan rekening dan contracten van beperkte duur aan één en dezelfde huurder nooit gezamenlijk de drie jaar mogen overschrijden. Verhoging van de huur uitgezonderd de jaarlijkse indexering is in een dergelijk geval eveneens niet toegelaten. (in die mate dat huurwet voorziet in de sanctie dat de huurder via vonnis de teveel betaalde gelden kan terugeisen van de verhuurder)

Voor een contract van onbeperkte duur zie ik niet waarom er een vernieuwing van het contract nodig kan zijn.

Er zijn slechts 3 mogelijkheden om, buiten de jaarlijkse indexering, huur tijdens een contract te verhogen:

- onderling akkoord tussen huurder en verhuurder.
- via vrederechter omdat verhuurder kan aantonen dat het contract substantieel onder de courante huurprijs voor een dergelijk pand in de regio ligt. (en dan moet je komen aankloppen als het verschil minder is dan 30% in de hoop 10% te krijgen)
- via vrederechter als de verhuurder kan aantonen dat door het uitvoeren van grote werkzaamheden aan het pand de waarde ervan dermate is gestegen dat de huurprijs hiervan geen weerspiegeling meer vormt.

GUSTAOO1
Topic Starter

#3 , 09 jun 2009 00:55

ik heb een huurvernieuwing gevraagd en gekregen,enkel hebben ze 208 € bij gedaan?mijn vraag is :kan dat zomaar?indien ik niet akkoord ga,kan ik dan via de vrederechter tot een akkoord komen?dank u

Reclame

JohnD

#4 , 09 jun 2009 02:19

ik heb een huurvernieuwing gevraagd en gekregen,enkel hebben ze 208 € bij gedaan?mijn vraag is :kan dat zomaar?indien ik niet akkoord ga,kan ik dan via de vrederechter tot een akkoord komen?dank u
Huurhernieuwing blijft geldig maar de nieuwe prijs niet. Vredegerecht stappen. Maar wat voor soort kontrakt is het nu ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mick12301

#5 , 09 jun 2009 09:03

Huurwet_0708.pdf pg32, &5 Hoe huurprijs en lasten berekenen. Voorbeeld: Wanneer de partijen bij het verstrijken van een
huurovereenkomst van 9 jaar besluiten een
nieuwe overeenkomst van 9 jaar te sluiten, of een
nieuwe huurovereenkomst van 3 jaar, dan wordt
de nieuwe huurprijs vrij bepaald.

Vandebos

#6 , 09 jun 2009 10:43

Heeft u het over een huur vernieuwing (nieuw contract.)of een herziening van de huurprijs?

En nogmaals over welke duur gaat het contract?? (oude en nieuwe) zonder deze info kan je hier geen sluitend antwoord geven.

Ik zou u in elk geval aanraden eens de lokale huurdersbond te consulteren. ( deze hun informatie vindt u hier. Lidmaatschap voor een jaar kost €13 dacht ik.

JohnD

#7 , 10 jun 2009 08:14

Huurwet_0708.pdf pg32, &5 Hoe huurprijs en lasten berekenen. Voorbeeld: Wanneer de partijen bij het verstrijken van een
huurovereenkomst van 9 jaar besluiten een
nieuwe overeenkomst van 9 jaar te sluiten, of een
nieuwe huurovereenkomst van 3 jaar, dan wordt
de nieuwe huurprijs vrij bepaald.
Er klopt volgens mij een en ander niet en de wetgever is hier niet erg duidelijk, want wat lees ik verder onder "2." Daarentegen blijft de oorspronkelijke huuovereenkomst geldig telkens wanneer de huurovereenkomst tussen dezelfde partijen verlengd wordt, en de huurprijs kan bij deze gelegenheid niet worden gewijzigd. Zou dit niet willen zeggen dat TS misschien best geen "vernieuwing" had moeten vragen maar gewoon had moeten wachten tot zijn kontrakt met een nieuwe 3-jarige periode automatisch verlengd werd, in het geval de verhuurder niet opzegd ? Meestal vergeten de verhuurders dat wel eens. Misschien had GUSTAOO1 misschien best niets gedaan, dan was haar kontrakt gewoon terug verlengd met een 3- jarige periode aan dezelfde huurprijs. Nu heeft GUSTAOO1 wel terug een kontrakt van 9 jaar maar met 208€ per maand meer. Misschien wist TS niet dat het kontrakt automatisch verlengd werd zonder dat de huurprijs mocht gewijzigd worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor

#8 , 10 jun 2009 12:13

“Art.3.§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar. De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend. Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De verhuurder kan enkel de huurprijs verhogen bij huurvernieuwing volgend op HUURBEËINDIGING OVEREENKOMSTIG voornoemde bepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

josi

#9 , 11 jun 2009 10:17

Mijn huisbazin heeft me zo 2 keer opgezegd indien ik niet akkoord ging met een nieuw huurkontrakt en de bijkomende huursverhoging uiteraard!Ik ben in 1999 beginnen huren aan 20.000Bf(500 euro) en zit nu al aan 658 euro.
Er is niks tegen te beginnen,huurders worden uitgemolken.

Terug naar “Huren”