Ja, maar dan is het in feite te laat voor de verhuurder omdat het kontrakt al getekend is. In feite kun je stellen dat door het ontbreken van het EPC (wat je moet kunnen inzien voor je een kontrakt tekent), je geen goede of oordeelkundige keuze zou kunnen gemaakt hebben, en je dus niet op voorhand kon weten of de woning zuinig in het verbruik is. Juist hetzelfde dat je bvb. vooraleer je een kontrakt tekent, je moet weten wat de maandelijkse bijkomende kosten zijn. Daarom werd het reeds verplicht gesteld dat immokantoren die een woning verhuren er nu de prijs van de maandelijkse kosten moeten bijzetten in hun advertenties.En kan verhuurder dit alsnog laten opmaken?
Maar wss geldt dat dan niet omdat wij dit nooit gezien of ondertekend hebben...
Is niet helemaal hetzelfde...Juist hetzelfde dat je bvb. vooraleer je een kontrakt tekent, je moet weten wat de maandelijkse bijkomende kosten zijn. Daarom werd het reeds verplicht gesteld dat immokantoren die een woning verhuren er nu de prijs van de maandelijkse kosten moeten bijzetten in hun advertenties.
En zorgt ze ervoor dat de huurprijzen omhoog schieten. " Als diene van hierneffes € 500 voor zijn kot kan krijgen dan moet ik er toch zekers € 525 voor krijgen..." is een uitspraak die ik op Algemene vergaderingen almaar vaker te horen krijg.Is niet helemaal hetzelfde...Juist hetzelfde dat je bvb. vooraleer je een kontrakt tekent, je moet weten wat de maandelijkse bijkomende kosten zijn. Daarom werd het reeds verplicht gesteld dat immokantoren die een woning verhuren er nu de prijs van de maandelijkse kosten moeten bijzetten in hun advertenties.
Vroeger moesten de huurprijs en de maandelijks kosten niet op de affiche staan, maar ook de maandelijkse kosten moesten wel in het contract staan. De huurder wist dus voor ondertekening van het contract al hoeveel die maandelijks kosten bedroegen.
Nu moeten huurprijs + maandelijks kosten op de verhuuraffiche staan (en niet enkel die van de immo's, ook die van particulieren), zodat potentiele huurders een totaalbeeld van de prijs + kosten hebben vooraleer contact te nemen en/of de woonst overwegen te bezichtigen. Dat scheelt vooral een hoop overbodig gebel.
Ook weer iets wat heel vaak niet correct wordt toegepast trouwens. Ik zie hier nog talloze affiches zonder huurprijs en/of zonder maandelijkse kosten.
Dat ze dan toch eens wat controleurs door de straten sturen en die mensen op de vingers tikken of beboeten, er staat immers altijd een tel nr bij..
Een vernuftige manier van ontduiking van deze wet hing hier pas aan de overkant:
Appartement op de derde verdieping te huur door een heel grote immo. Grote uitstekende plakkaat met daarnaast een A4-tje met waarschijnlijk beschrijving en mogelijk de huurprijs + maandelijks kosten, maar..... ook het A4-tje hing aan het raam op de derde verdieping![]()
Geen mens die dat blad kan lezen maar het hangt wel uit...
Overigens is die wet ivm vermelding van huurprijs + kosten er nog voor een heel andere reden gekomen...
Mogelijk, ik weet het niet... Als ik een appartement bezat in een blok, dan zou ik vroeger hoogstwaarschijnlijk wel geinformeerd hebben naar de huurprijs als er iets onder, naast of boven mij te huur stond. Is maar één belletje.En zorgt ze ervoor dat de huurprijzen omhoog schieten. " Als diene van hierneffes € 500 voor zijn kot kan krijgen dan moet ik er toch zekers € 525 voor krijgen..." is een uitspraak die ik op Algemene vergaderingen almaar vaker te horen krijg.