Politie per ongeluk binnengevallen

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

Politie per ongeluk binnengevallen

#1 , 12 dec 2018 13:45

Vorig weekend viel de gerechtelijke politie binnen in mijn appartement, per ongeluk, want ze moesten eigenlijk bij onze - ondertussen aangehouden- buurman zijn. Gelukkig hebben ze binnen niet alles overhoop gegooid, maar het slot en de deur is wel beschadigd en hun vuilnis lieten ze gewoon achter. De schade weigeren ze te betalen. Eerst zei de inspecteur dat de gedetineerde loog over zijn woonplaats, maar dat blijkt niet waar. Dan zei de inspecteur dat het mijn fout is omdat er geen naamkaartjes aan de deur hangen. Ik heb de politie codex van de gemeente nagekeken, maar zulks gebod staat daar niet in. De schade mag ik doorgeven en wordt dan bij de gerechtskosten van de gedetineerde gevoegd. Met andere woorden: ik draai daar voor op want de buurman is onvermogend. Is dit een normale gang van zaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 dec 2018 14:00

Natuurlijk is dit niet de normale gang van zaken.
Wie potje breekt moet potje betalen.
Het nummer van het wetsartikel schiet me niet direct te binnen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 12 dec 2018 14:03

Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).

Fout van de politie = kosten voor de politie

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2018 14:10

De buurman is in deze geen partij. Franciscus heeft zo ooit nog besproken over een identieke case als de uwe. In dat geval werd de schade, weliswaar na vonnis, vergoed.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 12 dec 2018 14:11

De politie heeft toegang tot alle informatie om het juiste adres te kennen.
Er is geen enkel excuus. Beklaag u bij de korpsoverste en indien mogelijk licht de lokale pers in.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 12 dec 2018 14:36

Euh.

Politie kan alle informatie om het juiste adres te kennen wel vinden. Maar, zonder het concrete geval te kennen, hadden zij wel de tijd om dat op dat ogenblik te gaan uitzoeken?


Als zij vermoedden dat hun "kliënt" daar te vinden was bijvoorbeeld?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 12 dec 2018 15:48

In een appartementsblok kunnen de privaat inkomdeuren vlak naast elkaar liggen Als er dan geen appartementsnummer (in Leuven verplicht meen ik) op of naast de deur is aangebracht, ben je in fout. De naam in enkel verplicht op de bel aan de inkom op gelijkvloers.
Heb diverse appartementen ingericht in Leuven, en moest telkens samen met brandweer en/ of gemeenteambtenaar de ronde doen en de nummering aangeven.

eylis
Berichten: 8836

#8 , 12 dec 2018 16:11

Ik zou er toch zaak van maken: want de verklaringen van de politie-inspecteur spreken elkaar in feite tegen: eerst meldt hij: je hebt je had geen naamboordje aan je deur, we konden de juiste woning dus niet correct identificeren. (Dus zegt hij: de schade is uw fout, dus uw probleem. Daarna verklaart hij dat de bewoner de kosten voor de schade wél mag aangeven, zo kunnen ze toegevoegd worden aan de gerechtskosten van diegene die écht gezocht werd. Tja: dan wordt de schade ineens wél erkend gepleegd te zijn, alleen proberen ze het in een ander vakje te schuiven. De laatste verklaring is in feite een erkenning dat ze schade toegebracht hebben die vergoed moet worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 dec 2018 16:15

De politie heeft toch wel een kas voor dergelijke gevallen, of niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 12 dec 2018 16:32

Het nummer van het wetsartikel schiet me niet direct te binnen.
Dit is een grapje neem ik aan?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 12 dec 2018 16:54

Het nummer van het wetsartikel schiet me niet direct te binnen.
Dit is een grapje neem ik aan?
Neen. Ik ben al tien jaar op rust, dan komt er soms wat roest op sommige (parate) kennis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Kalimero
Topic Starter
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 dec 2018 09:14

Blijkbaar komt dat wel vaker voor. Als de klachtendienst van de politie niet tussenkomt, kan ik via comité p gaan of anders een rechtzaak tegen de Belgische Staat opstarten. Absurd toch? De syndicus wil de kosten niet doorgeven aan de blokpolis omdat de politie verantwoordelijk is en anders onze franchise stijgt. Ik ben al blij dat ze niet alles overhoop hebben gehaald bij mij. Neen, de politie heeft zich gewoon letterlijk van deur vergist, er was geen enkele binding met dit appartement, maar ze proberen de schuld bij de gedetineerde te leggen. Ondertussen is er al opnieuw ingebroken in het appartement van de buren. De eigenaar van dat pand doet niets. Ik hoop echt dat de politie tussenkomt, want dat ik die rekening zou moeten betalen is onrechtvaardig.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 13 dec 2018 11:02

Als jullie verzekerd zijn tegen inbraak en vandalisme MOET de syndicus dat aangeven via de blokpolis.
AS naar syndicus met dreiging dat u dit zal aangeven bij het BIV, zijn beroepsvereniging.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”