bank/handgift geldsom voor aankoop huis en de gevolgen

anneM
Topic Starter

bank/handgift geldsom voor aankoop huis en de gevolgen

#1 , 27 mei 2009 10:14

Mijn ouders wensen mij een geldsom te geven 20.000 die ik zou gebruiken om samen met mijn vriend een huis te kopen. Wij zijn momenteel niet getrouwd, maar gaan wel trouwen met scheiding van goederen. Het huis is 50/50 verdeeld tussen ons beide en onder beding van aanwas.

1/Wat gebeurt als we uit elkaar gaan / scheiden?
Wij denken dat we best onderling een document opmaken waarin we verklaren dat bij verkoop mijn deel 20.000 euro meer bedraagt. Is dit aanvechtbaar indien duidelijk opgesteld.

2/Wat gebeurt er nu bij mijn overlijden?
Gaat deze schenking dan naar mijn erfgenamen, zijnde kind, ouders, zus? Zal mijn vriend dan plots het geld terug moeten (dat er misschien niet meer is) of wordt mijn erfgenaam dan aantal % blote eigenaar van ons huis? Hoe kan ik mijn vriend beschermen tegen dit?

3/Hoe kan mijn vriend bij mijn overlijden het geld teruggeven op een moment dat hem past?
Mijn vriend wil dit geld niet "stelen" dus wenst dit wel bij bvb verkoop van het huis terug te geven. Kan dit door bvb een nieuwe gift? of kan dit als voorwaarde ingebed worden in de initiële handgift?

Dank voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 mei 2009 10:52

‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

U kan een overeenkomst opstellen waarin u bedingt dat u bij vereffening-verdeling van de onverdeeldheid het door uw ouders aan u geschonken geldt terug krijgt vooraleer de onverdeeldheid te verdelen. Dit bedrag behoort bij uw vooroverlijden tot uw nalatenschap. Indien u trouwt dan erft uw langstlevende echtgenoot minstens het vruchtgebruik van uw HELE nalatenschap,inbegrepen wat uw ouders u schonken. Uw kinderen erven de blote eigendom ervan. U kan steeds een testament maken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

3399AAaa

#3 , 29 mei 2009 19:33

voor de minste problemen: een contract voor het huwelijk is mogelijk maar kan problemen geven. Het beste is om die afspraak nogmaals vast te leggen in een huwelijkscontract.

Ook rekening mee houden dat uw 20.000 euro nu binnen 30 jaar zal ingehaald worden door inflatie. ik weet niet of het mogelijk is een interest te bedingen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”