Onveilige electriciteit en ketel

Purple
Topic Starter

#16 , 27 mei 2009 13:29

Ook als het contract is ingegaan op 01/10/2006?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 27 mei 2009 13:54

Sinds 01/01/07 moeten alle huurcontracten worden geregistreerd, ook diegene die reeds liepen. Dus ook plaastbeschrijvingen. Veroordelingen tot de administratieve boetes als dit werd nagelaten zijn er nog niet, maar dat belet je niet om het te verzoeken aangezien het je recht is. De onwil om die kleine boetes te innen neemt echter niet weg dat een niet geregistreerde plaatsbeschrijving weinig waarde heeft. Zeker niet als je kan aantonen met foto's en briefwisseling dat de verhuurder aan het "zoeken" is om de huurwaarborg te kunnen opstrijken.

Purple
Topic Starter

#18 , 27 mei 2009 14:58

Ok. Bedankt voor de hulp.

Heeft net gebeld dat hij de sleutels wil aannemen en mij een bewijs geven van ontvangst.

Als ik dat heb, kan hij daarna dan nog afkomen met schade-eisen?

Enfin, hoop dat hij ze aanneemt want hij draait zoals het weer.

Reclame

Vandebos

#19 , 27 mei 2009 15:03

Voordat je de sleutels verhandigt die foto's pakken en hem samen met het tekenen vvoor ontvangst van de sleutels de uitredende plaatsbeschrijving laten tekenen.

mick12301

#20 , 27 mei 2009 16:09

Is er wettelijk gezien een verschil in appreciatie tussen een geregistreerde en niet-geregistreerde plaatsbeschrijving?

Vandebos

#21 , 27 mei 2009 16:56

Het registreren van een plaatsbeschrijving nadat het contract is getekend creert een onbetwistbare staat waarin het pand was op het ogenblik dat de documenten werden geregistreerd. Het geeft de vrederechter en een eventuele schadeschatter een ankerpunt om te bepalen wat er in het pand is veranderd tussen zijn huidige bezoek en de opmaak van de plaatsbeschrijving.

In het verleden gebeurde het maar al te vaak dat verhuurder (meestal) of huurder (soms) wat veranderde in de reeds ondertekende versie van de plaatsbeschrijving in zijn bezit. zeer vaak leidde dit dan tot welles-nietes spelletjes voor de rechtbank...

Wettelijk gezien is het met de nieuwe regelgeving zo dat een niet geregistreerde plaatsbeschrijving geen waarde heeft. nog verder gaand is het zelfs zo dat de wet vereist dat een huurcontract aangegaan na 01/01/07 (kan 09 zijn..) verplicht een plaatsbeschrijving en 2 bijlagen dient hebben. Het ontbreken bij de registratie kan aanleiding geven tot het ongeldig verklaren van het gehele contract. (Meestal zal de vrederechter hier echter een gulden middenweg bewandelen..)

mick12301

#22 , 27 mei 2009 19:46

Waar staat dat een niet geregistreerde plaatsbeschrijving geen enkele juridische waarde zou hebben?

JohnD

#23 , 30 mei 2009 02:11

Vraag ik me ook af VDB.
Stel huurkontrakt van voor het de verplichting van de verhuurder was om het te laten registreren (voor 010107 dus); maar dus toch wel geregistreerd.
Plaatsbeschrijving echter nooit geregistreerd. Ik denk dat er trouwens nog meer plaatsbeschrijvingen van voor 01.01.07 niet geregistreerd zijn dan dat er kontrakten niet geregistreerd zijn.
Dus zijn die plaatsbeschrijvingen waardeloos volgens jou. Voor welke partij is het dan trouwens nog het interessantste om die alsdannog te laten registreren, voor de huurder of de verhuurder ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”