situatieschets
ik huiur een studio die gelegen is aan de achterzijde van een huis - vooraan in dat huis zijn er nog twee appartementen
in mijn huurcontract staat dat ik enkel een studio huur - er staat niets in vermeld over de tuin
hoewel ik al van het begin vermoedde dat de hoedanigheid van mijn huurcontract niet wettelijk is heb ik daar in het begin niks op gezegd en de situatie aanvaard zoals dat de huisbaas stelde dat ze is ( de reden daarvoor is dat het heel moeilijk was om iets geschikt te huur te vinden in het dorp waarin ik terug wilde gaan wonen en indien ik niet akkoord gegaan was had ik het huurcontract zeker niet gekregen )
volgens de huisbaas behoudt hij het vruchtgebruik van en de toegang tot gans de tuin hoewel hij zelf achter de hoek woont in een andere straat - in de tuin heeft hij achteraan een moestuin
het voorste gedeelte, vlak achter mijn studio dus is volgens hem gemeenschappelijk - ik en de andere bewoners vd appartementen vooraan hebben er toegang en ook hijzelf
Dit alles impliceert dat het korte stukje gang naast mijn studio volgens hem ook gemeenschappelijk is - tussen dit gedeelte en mijn studio zelf is er echter geen deur ( wel een deurgat ) en de bewoners vd appartementen mogen die gang dus gebruiken als doorgang naar de gemeenschappelijke tuin en ook hijzelf ( gewoonlijk betreedt hij zelf "zijn" moestuin langs achter - waar een priveweg loopt die echter niet is afgesloten en die hij mag gebruiken van de eigenaar )
verhuist die eigenaar echter of verkoopt die zijn grond dan moet hij volgens zijn redenering dus ook nog steeds gebruik kunnen maken vd gang naast mijn studio om in zijn tuin te kunnen - volgens hem moet dat stuk gang ook toegankelijk blijven voor de brandveiligheid - als nooduitgang dus voor de bewoners vooraan
Op zich boeit de tuin me niet maar van zijn zg toegangsrecht maakt hij misbruik - in die zin dat hij staat te zeuren bij het minste dat ik ergens een nagel in de muur klop ofzo en om die reden wens ik hem de toegang dus tot gans de tuin te ontzeggen
ik moet ook nog rekening houden met andere factoren - want als mijn huurcontract afloopt zal hij me na zoiets wellicht zeker opzeggen - gelukkig heb ik wel meteen een contract gekregen van negen jaar - ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft hij dat huurcontract ook niet laten registreren
Graag advies over wat mijn mogelijkheden zijn om mijn bemoeizieke huisbaas de toegang tot de tuin en de gang naast mijn studio tijdens het verdere verloop van het huurcontract te ontzeggen
op dit ogenblik heb ik hem reeds de toegang ontzegd tot de gang naast mijn studio en tot het gedeelte vd tuin achter mijn studio - na een bijna slaande ruzie een paar weken geleden heeft hij mbv de politie de gang en dat deel vd tuin terug proberen betreden. De politie heeft hem hier echter niet bij geholpen toen ik verklaarde dat deze gedeelte prive waren en ze gaven hem het advies om naar de vrederechter te gaan om eventueel terug toegang te krijgen
dank bij voorbaat voor advies in deze mijns inziens nogal ingewikkelde situatie