afrekening belasting aanslagjaar 2008

georges
Topic Starter

afrekening belasting aanslagjaar 2008

#1 , 05 mei 2009 13:00

Ik heb een vraagje i.v.m. de afhandeling van de belastingen. Ik moet normaal gezien een 5.000 euro terugtrekken maar heb tot op heden nog geen brief gekregen. Wel een vraag tot bijkomende inlichtingen eind maart 2009. ( betreft inbraakwering die niet aangenomen werd en een vraag naar de verblijfplaats van de 4 kinderen waarvoor ik alimentatie betaal, verblijven bij de moeder ) Normaal krijg ik mijn brief midden april . Bij de belatingsdienst wist men mij te vertellen dat er nog tijd is tot eind juni en dat mijn dossier reeds verstuurd was en nog steeds ' in behandeling is'; Iemand enig idee dat dit inhoudt?

met dank,

Georges,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 05 mei 2009 16:32

Dat ze met uw dossier bezig zijn en dat u wellicht tussen nu en uiterlijk einde juni uw aanslag krijgt.
Dat het wat langer duurt dan vorige jaren, hoeft u niet per se bezorgd te maken hoor. Het heeft vooral te maken met interne organisatie en veel werk. Was bij mij ook zo.

georges
Topic Starter

#3 , 19 mei 2009 09:13

Beste Jorre,

Inderdaad, je had gelijk. Iets later dan gewoonlijk maar gisteren alles correct ontvangen. uitbetaling is voorzien uiterlijk eind juli.

met dank voor de juiste info

Georges,

Reclame

bond james bond

#4 , 26 mei 2009 14:24

Ik heb een gelijkaardige vraag als georges.

Ik heb nog steeds geen brief gekregen ivm mijn belastingen van 2007 (aanslagjaar 2008). Wel heb ik een brief gekregen midden maart 2009 met vraag om enkele verduidelijkingen. Ik heb eind maart 2009 mijn antwoord teruggestuurd naar de administratie.

Het ging om:

- Bewijzen voor werkelijk gemaakte beroepskosten: ik had alleen de kosten opgesomd zonder de bewijzen. Deze heb ik dan allemaal correct toegevoegd.
- Attest van mijn hypothecaire lening: dit had ik niet gekregen van mijn bank en dus ook niet toegevoegd. Ik dacht dat dit geen probleem ging vormen daar ik sinds 2005 een lening heb met maximale aftrek. Niet dus. Ik heb dan maar een attest gevraagd aan de bank en mee opgestuurd.

Alles netjes binnengeleverd binnen de gevraagde termijn (1 maand geloof ik).

Sindsdien heb ik niets meer gehoord. Nu heb ik me laten vertellen dat, indien ik mijn brief na 30 juni 2009 zou krijgen ik al mijn belastingen zou kunnen terugkrijgen??? Ik ben echter niet zeker of dit voor mij geldig is (geldt in principe alleen voor tijdig en correct ingevulde aangiftes).

Wat is de te volgen procedure als ik na 30 juni nog niets heb mogen ontvangen?

Merci

James

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2009 16:40

Als de fiscus iets wijzigt aan je aangifte, bijvoorbeeld een deel van de beroepskosten wordt verworpen, hebben ze nog tot eind volgend jaar de tijd om de aanslag te vestigen.

Art. 354 W.I.B. :

Bij niet-aangifte, bij laattijdige overlegging van aangifte, of wanneer de verschuldigde belasting hoger is dan de belasting met betrekking tot de belastbare inkomsten en de andere gegevens vermeld in de daartoe bestemde rubrieken van een aangifteformulier dat voldoet aan de vorm- en termijnvereisten, gesteld bij de artikelen 307 tot 311, mag de belasting of de aanvullende belasting, in afwijking van artikel 359, worden gevestigd gedurende drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd waar voor de belasting is verschuldigd.

scorpioen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”