verlengde minderjarigheid bevoegdheid vrederchter

WAKER
Topic Starter

verlengde minderjarigheid bevoegdheid vrederchter

#1 , 22 mei 2009 19:25

mijn vrouw is reeds 10 jaren voogd van haar gehandicapt broer
Deze persoon is op ons adres gedomicilieerd doch verblijft in een instelling. .En we zijn rekenschap verschuldigd aan de vrederechter van ons arrondissement.
Sedert een drietal jaren zijn we verhuisd naar eer ander gemeente en zodoende vallen we onder een ander arrondissement.
Dient mijn vrouw de overdraging van dit dossier naar haar huidig arrondissement aan te vragen?
Moet de andere vrederechter hiervoor niet het nodige doen ?
Graag juw advies
vrg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 mei 2009 19:30

Het lijkt me het meest logische dat u eventjes binnenspringt op de griffie van het vredegerecht waaraan uw echtgenote nu rekenschap dient af te leggen voor haar voogdijschap. Zij zullen u onmiddellijk alle benodigde informatie kunnen verschaffen.

Vaoke

#3 , 26 jun 2009 14:44

Zie art. 390 van het B.W. en ik citeer: De vrederechter van de plaats waar de voogdij is opengevallen is onveranderlijk.
De vrederechter van de plaats waar de voogdij is opengevallen kan op verzoek van de voogd of ambtshalve evenwel bevelen dat de voogdij in het BELANG van het KIND wordt overgebracht naar de woonplaats of de verblijfplaats van de voogd. De beslissing is bindend voor de rechter aan wie de zaak wordt overgedragen. Met uitzondering van het "hoger beroep" ingesteld door de PROCUREUR des KONINGS is zij niet vatbaar voor enig rechtsmiddel. (Aldus het burgerlijk wetboek)
Anders gezegd.. het belang van de voogd is daaraan ondergeschikt.

Reclame

Terug naar “Andere”