initieel uurrooster ging uit van 9h per week thuis-werkverkeer, is ondertussen al naar 11h per week geëvolueerd door toegiften van mijn kant uit)
Sinds wanneer stipuleert een uurrooster het woon-werkverkeer?
Het zal een werkgever worst weten hoe lang jij onderweg bent. Enkel hoeveel uren je werkt. 11u per week woon-werkverkeer is niet zo uitzonderlijk hoor. Er zijn veel mensen die veel langer dan dat onderweg zijn wekelijks.
Daarom mijn vraag naar wat de wet voorschrijft zodat ik de volgende keer mij verdedigen kan in plaats van terug wat toe te geven omwille van de vrede. Het stopt ooit als het altijd van 1 kant komt.
De wet zegt dat je de uren van uw arbeidsreglement moet respecteren. Er kan sprake zijn van overmacht, en dan kan uw werkgever niet eisen dat je deze uren inhaalt. Maar niet iedere situatie die buiten uw wil ligt, is per definitie overmacht.
Wat is bijvoorbeeld overmacht?
1. Trein die uitzonderlijk afgeschaft is wegens een breuk van de bovenleiding.
2. Een zwaar ongeval dat een file veroorzaakte.
3. Je merkt dat je een platte band hebt als je naar het werk wenst te rijden (kan al voor discussie vatbaar zijn).
Wat is GEEN overmacht?
1. Een trein die regelmatig (1 of 2 keer per week) vertraging heeft.
2. Een structurele file (file die dikwijls voorkomt) onderweg naar het werk.
3. De zoveelste panne aan uw wagen wegens slecht onderhoud.
Eigenlijk ben ik 50% van de avonden een kwartier tot een half uur later thuis omwille van gemiste trein aansluitingen
Da's geen geldig argument. Hoe laat u thuis bent, heeft geen invloed op hoeveel uren je moet presteren op het werk.
Als de NMBS hun zaken niet op orde krijgt en ik daardoor maandelijks een dag te laat aankom, zou dat geen overmacht zijn? Lijkt me nogal kort door de bocht.
Da's uw mening, maar uw werkgever zal dit anders zien. En een arbeidsrechter mogelijk ook. Ik sta dagelijks in de file op de E17. Ik zou ook kunnen zeggen: "De overheid krijgt hun zaken niet op orde door voor filevrije wegen te zorgen, dus dat is overmacht." Ik denk niet dat die vlieger zal opgaan. Idem met treinen die regelmatig vertraging hebben: dit is geen overmacht meer, aangezien dit "te verwachten" valt door de werknemer.
In uw geval is het natuurlijk een zeer grijze zone: in welke mate kan je van regelmaat spreken als het maar 1 keer per maand is? Da's moeilijk te beoordelen. In mijn ogen is 1 keer per week GEEN overmacht, en 3 keer per jaar WEL overmacht. Maar 1 keer per maand? Geen idee... Ikzelf zou daar niet zwaar aan tillen, maar het zal uiteindelijk niet ik zijn die moet oordelen.