Ik ben inderdaad een aantal keren zelf bedreigd geweest
Op zich is dat al strafbaar ...
Bewijzen is echter zéér moeilijk.
Zéker vermelden in verhoor
ook op seksueel vlak ging het er soms niet proper aan toe. Smeekbedes, niet van mij kunnen blijven ondanks meerdere malen NEE zeggen, mij zodanig manipuleren dat ik hem seks moest geven omdat hij mij bvb kwam halen, of “dat ik dat hem niet kon aandoen” of “je moet daarvoor niet wakker zijn”. Uit angst gaf ik dan wel toe en ik keerde wel altijd terug omdat ik gewoon niet zonder hem kon.
Dat is verkrachting ...
Ook hier is dat bewijzen weken of maanden later, erg moeilijk.
Ik weet niet of ik dit zou moeten vertellen tijdens mijn verhoor, want heb eerder schrik dat ze mij niet gaan geloven, en dat ik het gewoon allemaal verzin om hem dan weer zwart te maken...
Geloven is voor pastoors (Witse)
Het gaat er niet om of zij u al dan niet geloven.
Het gaat om uw verklaring van wat er gebeurd is.
Zal niet de eerste keer zijn dat ze daar bij de politie geconfronteerd worden met destructieve relaties.
Je gaat daar ook papieren meekrijgen voor doorverwijzing naar Slachtofferhulp.
Misschien eens gebruik van maken ?
Als je ergens een datum kan kleven op die feiten, kan dat helpen.
Als je voorbeelden hebt (op GSM, computer) waarin je ex eerst (of na ettelijke tijd als eerste opnieuw) contact zoekt met jou, dat helpt je ook.
Maak vooraf een lijstje daarvan, datum, welk medium, ... en neem dat mee, zodat je niet moet liggen zoeken tijdens verhoor.
Oh, en neem op geen enkele manier nog contact op met je ex
Bedankt voor jouw reactie!
Even over de seksuele intimidatie die het laatste jaar heb ondergaan; toen ik na een tijdje ergens begon te beseffen dat de manier waarop hij mij op dat vlak behandelde niet ok was, heb ik contact opgenomen met een psycholoog, die mij inderdaad vertelde dat hij mijn grenzen overschreed. Maar als ik het dan bvb besprak met dichte vrienden, kreeg ik de verwijten dat ik maar niet moest gaan naar hem, dat er geen sprake is van "misbruik", omdat ik uiteindelijk wel altijd toegaf, ook al was het onder druk. Ik zeg ook niet dat het elke keer op deze manier ging, soms stond ik er zelf ook achter.
Maar als ik bijvoorbeeld echt niet wou, moest ik het toch doen van hem, omdat het anders grof van mij zou zijn. Een aantal keren heb ik hem erover aangesproken, maar natuurlijk ontkende hij dat, en vertelde dat, als ik het niet wou dat hij dat wel begreep, maar in de realiteit was dit in geen geval zo... Ik gaf gewoon toe omdat ik niet wist wat doen, ik verplaats mijzelf via openbaar vervoer dus bvb weggaan midden in de nacht ging zomaar niet, en mijn ouders of vrienden erbij betrekken wou ik al helemaal niet uit schaamte...
Ik neem in geen geval nog contact op met mijn ex-vriend hoor, dat is nooit het geval geweest. Na ettelijke keren mij te bedreigen, mij uitschelden, en blokkeren, heb ik het na een dag of twee hysterisch wenen, en inderdaad wel pogingen om het bij te leggen of uit machteloosheid, altijd met rust gelaten en probeerde ik verder te gaan tot hij mij dan weer contacteerde met de vraag of ik bijvoorbeeld al kalmer was, en dat hij "goesting" heeft.
Nu heb ik vanmorgen nog eens mijn gsm gecheckt en heb op sociale media berichten teruggevonden van hem die duidelijk aantonen dat hijzelf het contact altijd terug opneemt. Heb hier printscreens van genomen, ik weet niet of ik die moet printen, het is eerlijk gezegd echt moeilijk om deze berichten te zien, en om ze dan op een A4-blad te lezen, het is misschien iets stoms maar voor mij heel wat...