Wijz. huwelijkscontr. of andere mogelijkheid? Heroproep!

Ronan
Topic Starter

Wijz. huwelijkscontr. of andere mogelijkheid? Heroproep!

#1 , 17 mei 2009 12:43

Vraag:
Een stel is 35 jaar getrouwd onder huwelijkscontract met volledige scheiding van goederen. Er is een eigen woning + een stuk bouwgrond in onverdeeldheid(verworven tijdens het huwelijk). Er zijn 3 kinderen. Beide partners bezitten ook onroerende goederen langs eigen kant geërfd. Als ik het goed begrijp komt bij overlijden van één v.d. partners de helft van de woning + de bouwgrond en het vruchtgebruik van de andere helft in handen van de langstlevende. De rest wordt even buiten beschouwing gelaten. Hoe kan het nu op de goedkoopste en beste manier worden geregeld dat huis en bouwgrond in volle eigendom bij de langstlevende terechtkomen zodat aldus de kinderen er geen inspraak in hebben. Men wil dus vermijden dat de kinderen aanspraak kunnen maken op de goederen verworven tijdens het huwelijk.
Dank bij voorbaat.
Antwoord:
Wat komt er , in huidige omstandigheden , in de nalatenschap van de overledene ? Eerst en vooral zijn eigen goederen , plus diens aandeel ( meestal de helft ) van de goederen in onverdeeldheid.
Wat bekomt de overlevende echtgenoot (LLE)? Die houdt vooreerst zijn eigen goederen. Die krijgt bovendien het vruchtgebruik op alle goederen in de erfenis. Dit betekent : levenslang recht op bewoning , inning van huurgelden , inning van intresten.
De kinderen bekomen de blote eigendom , ieder voor een gelijk deel.
Kan men dat wijzigen? Ja, maar niet in het stelsel 'scheiding van goederen'. 'Langst leeft ,al heeft' kan alleen voor gemeenschappelijke goederen , die er niet zijn.
In het 'wettelijk stelsel' kan men alles uit de gemeenschap via huwelijkscontract aan de LLE overmaken.
Voor de eigen goederen van de overledene moeten de kinderen sowieso hun deel ( in blote eigendom) krijgen , minstens ieder 1/4.
Men kan dus een zeer groot deel van de nalatenschap aan de LLE doen toekomen;
Doe dit echter niet. Ge betaalt U blauw aan successierechten. En er zijn eigenlijk geen voordelen bij. Houd de huidige regeling aan. De LLE heeft het vruchtgebruik en dit beschermt hem tegen de kinderen. Die kunnen de overlevende echtgenoot nooit uit het huis zetten , ze kunnen het huis niet laten verkopen.
Vraag:
Is het dus zo dat de kinderen de helft van de woning+de bouwgrond die ze dan in blote eigendom erven op geen enkele wijze ten gelde kunnen maken? Kunnen de kinderen hun deel niet ter verzilvering opvragen?
Als de LLE dan niet over voldoende eigen middelen beschikt moet hij dan misschien de woning verkopen om aan de kinderen hun eis te voldoen.
Ben ik juist in m'en redenering?
BVD!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mei 2009 13:36

Beste ,

ik heb blijkbaar over uw vorig bericht en bijkomende vraag overgezien.

Wel , de kinderen kunnen nooit de uitbetaling eisen van hun deel in de gezinswoning. De langstlevende ouder heeft het levenslange vruchtgebruik en dat is heilig.
Voor de bouwgrond of andere goederen kan dat wel gebeuren. Indien niet kan voldaan worden aan de vraag , kan idd dienen overgegaan te worden tot verkoop.
Maar of een uitbetaling zin heeft , is een andere vraag. De waarde van het vruchtgebruik wordt bepaald op basis van de leeftijdstabellen , met verschil tussen man en vrouw. De waarde van de blote eigendom is nooit in het voordeel van de blote eigenaars , dat valt gewoonlijk tegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”