Een gasboller voor warm water en verwarming moet elk jaar onderhoud krijgen en dat is ten laste van de huurder. Is er echter een defect stuk aan de gasboiler dan is dat voor de verhuurder.
Idem met een vaatwasser, de pomp is stuk, dat is voor de verhuurder of de verhuurder moet bewijzen dat het defect te wijten is aan slecht onderhoud of opzet van de verhuurder...
Deze toestellen waren aanwezig bij het aanvangen van het huur contract en worden dus in princiepen gehuurd.
Onderhoud is voor de huurder, herstellingen voor de verhuurder of hij moet met bewijslast komen.
Klopt niet, huurder krijgt het goed in gebruik en moet het in dezelfde staat terug afleveren.
Als er zaken kapot gaan door slijtage is het aan de huurder om te bewijzen dat er daadwerkelijk slijtage is. Bewijs is in dit geval gemakkelijk, de onderdelen van een vaatwasser hebben een voorspelbare levensduur (ouderdom en merk zullen dus uitsluitsel geven).
De verhuurder woont er niet en is niet verplicht om te controleren of dat de huurder het pand gebruikt als een goede huisvader. Als uw redenering klopt, kan de huurder simpelweg de pomp blokkeren, de blokkade wegnemen en dan melden dat ze kapot is gegaan door slijtage. Trust me, het overgrote gedeelte van de huurders probeert schade te ontlopen met een leugentje. Meestal vindt een huurder dit gerechtvaardigd omdat de 'rijke' verhuurder zijn zakken al genoeg vult op zijn rug. Gelukkig werkt het zo niet en is het aan de huurder om initiatief te nemen. Als de huurder weigert om te herstellen, zal het wel verrekend worden met de waarborg op het einde van de rit.