nogmaals studietoelage en hoge kosten

georges
Topic Starter

nogmaals studietoelage en hoge kosten

#1 , 29 mar 2009 14:49

Het betert maar niet en ik blijf me te pletter betalen, daarom nog deze vraag. Eot in 2001 en ex-echtgenote krijgt 4 kinderen ten laste die nu bijna allemaal in de 20 zijn en nog studeren. Had info gevraagd naar de studietoelagen, ze weigert mij de bedragen te noemen noch te verrekenen in de extra hoge studiekosten. Uit een schrijven dat zij bij de notaris haalde staat dat de studietoelagen niets te maken hebben met de hoge studiekosten die ze mij aanrekent. ( staat niet expliciet vermeld in de eot )Ik krijg dus een heleboel rekeningen zonder factuur, zonder overleg noch uitleg waar het over gaat. ( er staat in de eot dat er voorafgaand overleg moet zijn wat nooit gebeurt!) Ik dacht dat de studietoelagen verplicht dienden om de studiekosten voor een gedeelte te dekken. Ik zou dus niet weten waarvoor ze dit geld dan wel gebruikt.
Ik geraak hier niet meer wijs uit en blijf maar betalen zoveel als ik kan.
Iemand raad, er is geen oveleg met mijn ex mogelijk.

met dank,

Georges,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 29 mar 2009 15:04

Je bent niet alleen..
Als je de siskaart van de kinderen hebt (rijksregisternummer) kun je naar de dienst studietoelage bellen. Zij mogen je zeggen wat je ex gekregen heeft per kind.
Mijn vriend heeft zo ook de gegevens verkregen.
Ook hier vond de ex dat haar deel van de studietoelage moest betaald worden en mijn vriend zijn deel moest hij maar uit eigen zak betalen..

Hij heeft dan een verzoening bij het vredegerecht gevraagd. Dit is totaal gratis. Ze zijn verleden maandag opgeroepen.. Mijn vriend was er alleen, zijn ex had haar advocaat gestuurd (wat haar dus geld kost)

De vrederechter vond het niet meer dan normaal dat eerst de studietoelage gebruikt moest worden voor met terugvalt op het vonnis..
Hij kon geen uitspraak doen omdat dit een verzoening was.. Nu blijft zijn ex ook moeilijk doen.
Dus heeft mijn vriend haar een week de tijd gegeven over wat zij nu zal doen met de schoolfacturen. Indien ze niet reageert dan zal hij een verzoekschrift indienen en zal de rechter een vonnis uitspreken waar iedereen zich aan moet houden..

Mss moet je dat ook maar eens doen.. Ook is het niet normaal dat ze je geen facturen laat zien.. Ze moet bewijzen voorleggen van de facturen die ze betaald heeft..

Decreet van 2007

De schooltoelagen en studietoelagen mogen alleen worden gebruikt om de kosten te dekken voor het onderhoud van de rechthebbende en het door hem gevolgde onderwijs. Op deze toelagen mag geen beslag worden gelegd wegens schulden die de leerling, de student of hun wettelijke vertegenwoordiger hebben aangegaan en die geen verband houden met deze doeleinden.
justice will be done

georges
Topic Starter

#3 , 01 apr 2009 16:48

Met zeer veel dank voor de nuttige hulp. Inderdaad, heb net gebeld nr. 1700 en heb zonder problemen de gestorte bedragen ( aan mijn ex )verkregen en ik moet zeggen dat mijn ogen open gegaan zijn. Daar kunnen zeer veel studiekosten mee betaald worden. Ik weet nu dat zij een zeer serieus inkomen heeft waar andere mensen hard moeten voor werken. Ik begrijp dan ook het antwoord van de notaris aan mijn ex niet dat zij dat geld kan gebruiken zonder te verrekenen naar mij toe. Ik contacteer een dezer dagen de notaris.
Met dank,
Georges,

Reclame

georges
Topic Starter

#4 , 12 mei 2009 12:51

Heb net antwoord gekregen van de notaris. Ik heb blijkbaar niet veel rechten om te protesteren omdat er in de EOT niets vermeld staat over de studietoelagen. Men zei me wel dat er een oplossing bestond door het kindergeld rechtstreeks aan de meerderjarige kinderen te laten betalen. Heb ook van de dienst studietoelagen vernomen dat sinds 2009 de bedragen zouden moeten gestort worden op rekening van de meerderjarige kinderen. ( hopelijk geeft mijn ex hun rekeningnrs. door )

met vriendelijke groet,
Georges,

rambina

#5 , 13 mei 2009 09:09

Als je nu nog de vraag krijgt om bepaalde facturen te betalen kun je dan toch vermelden dat ze dit moeten betalen met de studietoelage..

Je kunt toch ook aan je kinderen vragen hoe het zit en of ze geld hebben gestort gekregen..

Hier staat ook nergens iets vermeld ivm studietoelage, mijn vriend is gewoon naar het vredegerecht gestapt om een verzoening te vragen..
Waar hij gelijk heeft gekregen.. Alle facturen moeten eerst van de studietoelage betaald worden voor de overeengekomen akte moet gevolgd worden, of wat er in het vonnis staat..
justice will be done

georges
Topic Starter

#6 , 13 mei 2009 10:08

Beste Rambina,

Inderdaad, het is nu nog even afwachten of ze daadwerkelijk hun toelagen op hun eigen rekening gekregen hebben, want mijn ex is zeer sluw. Ik heb een zeer goede verstandhouding met mijn kinderen en zij zijn zeker bereid hun studiekosten van hun toelagen te betalen.
In elk geval , jouw suggestie om contact op te nemen met het gratis nr. 1700 van de dienst studietoelagen is zeer nuttig gebleken en ik kan deze werkzijze dan ook aanraden aan eenieder die problemen heeft i.v.m. deze materie. De mensen daar zijn zeer behulpzaam en medewerkend. Dat doet deugd !!

Van harte bedankt voor de nuttige tips,

Georges,

Terug naar “Echtscheiding”