omgangs recht

kaatje69
Topic Starter

omgangs recht

#1 , 11 mei 2009 15:38

mijn ex heeft vorig jaar januari onze zoon op straat gezet , nu na dik n jaar niks te hebben laten horen wil hij op stel en sprong de bezoekregeling weer op pakken , maar het probleem is dat mijn zoon van bijna 9 zelf beslist niet naar zijn vader wil , ik heb bij de politie bewijzen van smsjes die hij toen gestuurt heeft laten vastleggen , mijn zoontje moest maar nadenken wat hij wil bij die keuze zou zijn vader zich neer leggen .
hoe kan ik dat tegen houden wil mijn zoon niet tegen zijn zin naar hem toe laten gaan .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabi

#2 , 11 mei 2009 21:12

Jeugdrechtbank gaan, hij is niet meerderjarig, kan zelf niet beslissen en sms-en tellen niet!
Niet meegeven en stappen ondernemen, hij kan jou dwingen zijn zoon te zien, zelfs dwangsom eisen bij rechtbank, laat het niet escaleren!

Rebel-with-a-cause

#3 , 11 mei 2009 21:21

Elke ouder heeft recht op persoonlijk contact met zijn kinderen.
Het Kinderrechtenverdrag spreekt ook van een recht op persoonlijk contact van de kinderen met hun ouders, maar dit is nog niet in wetteksten vastgelegd. Bovendien is dit ook niet zo eenvoudig, als één van beide ouders het contact niet wil. Bij een scheiding hebben beide ouders recht op persoonlijk contact met hun kinderen. De rechtbank legt in een vonnis de manier vast waarop beide partijen dit moeten organiseren. Als beide ouders het met elkaar eens zijn, kunnen ze van deze regeling afwijken. Toch blijft bij betwisting het vonnis geldig.

Als je als ouder dit persoonlijk contact verhindert, kan dat ernstige gevolgen hebben. Juridisch kan je dan immers vervolgd worden (met eventueel een dwangsom tot gevangenisstraf als gevolg). Ook voor het kind zelf is het van belang dat het regelmatig persoonlijk contact heeft met beide ouders, zelfs als deze ouders ernstige onderlinge conflicten hebben. ALLEEN de rechtbank kan wijzigingen in de omgangsregeling opleggen.

Reclame

kaatje69
Topic Starter

#4 , 12 mei 2009 08:56

dat iedere ouder recht heeft op n omgangsregeling vindt ik ok , maar er zijn ook uitzonderingen , mijn ex heeft mijn zoon op straat gezet omdat hij n bruine boterham niet wilde opeten . hij heeft zelf gezegd dat hij zich bij de keuze van zijn zoon zou neer leggen , daarnaast heeft hij bijna 1,5 jaar geen contact gezocht en gehad en verwacht nu dat wij voor hem springen.
mijn zoon wil niet meer naar zijn vader , heeft zelfs gezegd dat als ik naar naar mijn vader moet snij ik zijn hart eruit , als het hier ging om alleen om die bruine boterham ging zou mijn zoon niet zo reageren , mijn ex dwingt hem dingen op te zeggen waar anderen mee gekwetst worden , daar is mijn vader voor 2 jr terug bijna de dupe van geworden , hij heeft toen ook tegen n neef gezegd dat hij dat van zijn vader moest zeggen (opa beschuldigen dus) , tussen mijn ex en mij is al van voor de scheiding veel stress heeft mij geestelijk mishandelt en mijn oudste kinderen ook , ben bang dat hij dat met de jongste ook doet .

Rebel-with-a-cause

#5 , 12 mei 2009 13:49

Kaatje69, dat er uitzonderingen kunnen zijn begrijp ik wel, doch ik benadrukte hierboven enkel de wettelijke kant van dit gegeven.
Jullie zoon is nog steeds minderjarig, bijgevolg mag én kan hij niet zelf beslissen dat hij niet meer naar zijn vader wil.
Deze beslissing ligt volledig in handen van de rechtbank.

De enige optie die dus open blijft is zo vlug mogelijk naar de rechtbank stappen en jullie zaak daar aanhanging maken.

Intussentijd riskeer jij als 'ouder die het persoonlijk contact verhindert' ernstige gevolgen dus probeer dit juist niet te doen.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 12 mei 2009 16:38

... als het hier ging om alleen om die bruine boterham ging zou mijn zoon niet zo reageren , mijn ex dwingt hem dingen op te zeggen waar anderen mee gekwetst worden , daar is mijn vader voor 2 jr terug bijna de dupe van geworden ...
Je kan voor deze problematiek terrecht bij

1) een psycholoog

Heel belangrijk is dat je als beide ouders gezamelijk naar de psycholoog stapt

zou de vader bereid zijn? Je kan het hem allezins voorstellen.

als je dit via advocaten en gerecht wil oplossen bestaat het gevaar dat het OM er een POS dossier van maakt

concreet betekend dit dan dat je ouderschap onder toezicht wordt gesteld en er mogelijks zelf beschermende maatregelen worden genomen om de nodige rust voor het kind te laten weerkeren

* Wat is een POS? : Het boek ‘recht voor welzijnswerkers’ beschrijft een problematische
opvoedingssituatie als “een toestand waarin de fysieke integriteit, de
affectieve, morele, intellectuele of sociale ontplooiingskansen van
minderjarigen in gedrang komen, door bijzondere gebeurtenissen, door
relationele conflicten, of door de omstandigheden waarin zij leven.”
zie ook

http://nl.wikipedia.org/wiki/Problemati ... gssituatie

RR

kaatje69
Topic Starter

#7 , 13 mei 2009 10:23

moet morgen naar n advokaat zal het hem voor leggen .
met mijn ex heb ik geen contact verder er valt met hem niet te praten ,
hij wil en zou en moet zijn zin krijgen , heb dik 4,5 jaar alles geprobeert zijn al n paar keer voor het gerecht geweest alles wat ik m voorstelde ging hij niet mee accoord , hem hem voor twee jaar terug voorgestelt om de bezoekregeling om te zetten naar om het weekend daar ging hij toen niet mee acoord ondanks dat hij door de weeks hele dagen werkte hij bracht mijn zoon liever elke dag naar n oppas waar hij veel voor moest betalen , nu komt hij zelf met dat voorstel .
het leverde tot nu toe alleen maar n hoop stress op en ruzie , het was voor hem nooit goed genoeg , de meeste vaders zouden n gat in de lucht springen met de regeling die hij had .
ik wilde nu eigenlijk voorstellen om de bezoekregeling eerst op te bouwen via n omgangshuis onder toezicht dus , maar weet niet of er in limburg zo'n omgangshuis is , mijn huidige partner heeft dat ook met zijn kids gehad daar zit dus iemand bij die de boel in de gaten houd zodat hij mijn zoon niet onder druk kan zetten .
als dit niet werkt ben ik van plan om naar de kinderwetswinkel te stappen die zijn daar om het kind te helpen , normaal is dat ook vanaf 12 jr maar weet ook dat ze bij jongere kinderen ook vaak inspringen , zeker als die zeker en in hun ogen zelfstandig genoeg zijn ( dat is mijn zoon wel heeft zat mee gemaakt (leukemie) is in korte tijd volwassener geworden dan andere kinderen van zijn leeftijd .

roderidder

#8 , 13 mei 2009 13:59

met mijn ex heb ik geen contact verder er valt met hem niet te praten
Ok, maar als we zo vrij mogen zijn om de situatie van hieruit te mogen inschatten neem ik aan dat hij hetzelfde argument naar voor zal kunnen brengen.

Vandaar mijn voorstel om eens contact op te nemen met hem en een voorstel te doen om samen naar een psycholoog te gaan. Voor de goede orde, dit zou via het www.CAW.be kunnen gaan (daar zijn ook psychologen werkzaam).

Ik kan het mij niet voorstellen dat daar geen gesprek tot stand kan komen, minstens dat daar een helder beeld tot stand komt wat beide ouders willen of hun standpunten zijn.

hoe kan ik dat tegen houden wil mijn zoon niet tegen zijn zin naar hem toe laten gaan .
Laten we dit eens gewoon omdraaien: zoonlief is bij zijn papa en geeft te kennen dat hij niet meer naar mama wil. Ik mag hopen dat je hier oog moet hebben dat het niet aan het kind van 9 jaar oud toekomt om hier beslissingen te gaan maken en dat geen enkele ouder aan dergelijke uitspraken van het kind toe te geven.
... zodat hij mijn zoon niet onder druk kan zetten .
Er is duidelijk een klemcriterium aanwezig, een advocaat, een rechter lost dat probleem niet op, een psycholoog die met alle drie betrokenen kan praten mogelijks wel.

Standpunten bezoekruimte Limburg:
http://www.f4j.be/doc/doc07/070910_hoor ... uimte.html
mijn oudste kinderen ook , ben bang dat hij dat met de jongste ook doet
Kan je ons een beeld schetsen van de gezinsstuatie, hoeveel kinderen en hoe oud ze zijn? Willen ze allemaal niet meer mee met de vader?

RR

kaatje69
Topic Starter

#9 , 13 mei 2009 16:59

pas nadat ik zwanger was van de laatste begon mijn 2e ex mij en de kinderen emotioneel te mishandelen en dreigen dat als ik bij hem weg ging hij de jongste zou ontvoeren (nee hij is geen buitenlander maar gewoon nederlander) dat ging van kwaad tot erger na 3 moorddreigingen ben ik met de kids uit huis gevlucht .
sinds die tijd dus vanaf 2004 is mijn ex al bezig om het leven van mij en de kinderen zuur te maken , hij had n goede regeling met de jongste maar niets was goed genoeg gaf ik toe waren er geen problemen maar zei ik nee of vroeg ik iets dan was er ruzie en kon niks.
mijn oudste kinderen wonen nu bij hun eigen vader komen uit mijn eerste huwelijk, doordat ik veel in het ziekenhuis moest zijn met de jongste (leukemie) zijn de oudste twee bij hun vader ingetrokken , daar zijn nooit problemen geweest en ja heb de keus bij de kinderen gelaten die waren toen wel beide 12 geweest en zie ze nog regelmatig.
ik heb altijd meegewerkt aan n goede regeling voor de jongste , en die had mijn ex , 3 dagen per week zijn zoon , maar toen hij n nieuwe vriendin leerde kennen werd zijn zoon vaak teveel , werd dus regelmatig gedump ,eerder terug gebracht door anderen gehaald of gebracht , afspraken in ziekenhuis waren hem vaak teveel had hij geen tijd voor , ondanks alles werkte ik altijd mee , tot mijn ex zelf de fout maakte om mijn zoon het huis uit te zetten en te laten weten dat mijn zoon zelf maar moest gaan nadenken wat hij wilde ex zou zich daar bij neer leggen kon de stress er niet bij hebben (van n kind van toen 7 jr).
heb nog de afspraak gemaakt dat als mijn zoon aangaf dat hij weer wilde dat dan via maatschappelijk werk weer de regeling kon worden voortgezet . zelfs de ouders van ex wat twee handen op een buik waren staan nu achter mij en willen dat hun zoon ons met rust laat , en hij is enigskind , dat wil toch al heel wat zeggen toch .

roderidder

#10 , 15 mei 2009 23:22

... maar toen hij n nieuwe vriendin leerde kennen werd zijn zoon vaak teveel , werd dus regelmatig gedump ,eerder terug gebracht door anderen gehaald of gebracht , afspraken in ziekenhuis waren hem vaak teveel had hij geen tijd voor , ondanks alles werkte ik altijd mee .
Tracht er samen met de vader uit te geraken naar mijn gevoel bestaat er wel degelijk, ondanks onderbezettting, kans dat bzj (bijzondere jeugdzorg) vroeg of laat in actie moet treden op bevel van een rechter om jullie in de opvoedingstaak bij te staan.

RR

Terug naar “Echtscheiding”