Ik ben eigenaar van een appartement voor een groot gezin, dat vasthangt aan onze eigen woning.
Sinds januari 2008 huurt een gezin dit appartement en maakt het leven een ware hel. Ongeacht het tijdstip(zij het 5 uur 's morgens of 1 uur 's nachts)maken zij CONSTANT luide ruzie, smijten met borden, slaan met deuren, roepen, tieren, etc .... ze zijn onbeschoft tegen alles en iedereen en vernielen het volledige appartement en weigeren ook maar iéts terug te maken.
Omdat dit te veel werd voor ons hebben we 3 maanden geleden een opzeg van het huurcontract dat 3 jaar liep aangevraagd omdat we zelf als eigenaar het appartement gaan betrekken.
Vanmorgen krijgen we een brief van de huurder die vraagt om verlenging van het huurcontract wegens "uitzonderlijke omstandigheden".
Zij hebben(naar eigen zeggen)meer tijd nodig omdat hun nieuwbouw nog niet af is en vragen hier 7 maanden extra huur voor.
Van deze nieuwbouw is er overigens geen enkel bewijs: geen adres, niets.
Uit het nalezen van de huurwet weet ik dat zo'n vraag om akkoord vraagt van de verhuurder, en indien deze niet akkoord gaat, de vrederechter beslist.
Mijn vraag is: IS dit wel een buitengewone of uitzonderlijke omstandigheid?
Een huurder heeft na opzeg van de verhuurder 6 maanden de tijd om ander onderkomen te vinden. Het bouwen van een huis duurt gemiddeld anderhalf tot twee jaar!
Wat ik terugvind van voorbeelden van buitengewone omstandigheden op het web zijn: bejaarde vrouw die een maand langer moet wachten om naar het rusthuis te mogen, een man die een arbeidsongeluk ondervindt, etc... niets als dit.
Mag zoiets wel? Bij mijn weten is een huis bouwen géén buitengewone omstandigheid, daar het volledig binnen eigen controle staat en ongelooflijk lang kan duren.
We zijn hier niet goed van deze aanvraag ... deze mensen maken ons letterlijk het leven zuur en graag zouden we onze zoon het appartement laten betrekken.
Alle hulp wordt enorm geapprecieerd!