hallo,
1 november 2006 hebben we ons huurcontract getekend. In dit huurcontract werd melding gemaakt van het feit dat het appartement in goede staat is met uitzondering van een vochtplek in de keuken.
De verhuurder beloofde ons dat hij snel deze vochtplek ging aanpakken. Twee weken na ons intrek te hebben genomen , namen wij telefonisch contact op en de verhuurder beloofde snel langs te zullen komen. Je kan het al raden, geen huisbaas te zien.
In januari 2008 wordt mijn zoontje erg ziek (zware longontsteking) en moet 4 maanden revalideren. Wij leggen onmiddellijk het verband met beginnende schimmel in zijn slaapkamer. De verhuurder wordt in februari 2008 aangetekend op de hoogte gebracht van schimmel en vochtplekken in de keuken , slaapkamer en badkamer. Wij vroegen hem om deze problemen dringend aan te pakken Geen reactie uiteraard van onze huisbaas. In juni 2008 bel ik hem op met de vraag wanneer hij nu eens eindelijk de vocht en schimmelplekken wil aanpakken. Zijn antwoord : ik wist niet dat de brief van jullie kwam , ik heb jullie verward met een ander koppel waar ik aan verhuur. Dit terwijl wij 2 x het adres hebben vermeld in onze aangetekende brief. Hij beloofde snel te zullen langskomen. Uiteindelijk komt hij in augustus persoonlijk langs om zelf te constateren hoe erg de situatie wel is. Bovendien brachten wij hem op dat moment op de hoogte van een waterlek van onze bovenburen die schade veroorzaakte in onze woonkamer. Weeral beloftes dat dit snel zal worden aangepakt. Eind september 2008 is voor ons de maat vol en stappen wij naar de huurdersbond (op dit moment was ik hoogzwanger) Deze gaven ons de raad om de helft van de huur te betalen , dit werd meegedeeld in een aangetekend schrijven aan de huisbaas samen met de opgesomde redenen voor gedeeltelijke betaling huur. In november 2008 vond er bovendien op onze aanvraag een huisbezoek van de stedelijke woondienst plaats. De huurwoning bleek tal van dringende herstellingen nodig te hebben (oa boiler in niet verluchte plaats, geen verluchting in wc en keuken, schimmel en vocht, ...).
Het verslag van deze dienst werd aangetekend opgestuurd met de vraag de herstellingen binnen een termijn van 14 dagen uit te voeren ( brief werd mid december 2008 verstuurd). Weerom geen reactie van de huisbaas. Eind februari 2009 laat hij zijn aannemer langskomen met de vraag om de werken uit te voeren (onaangekondigd bezoek). Ik leg de aannemer rustig uit dat mijn kinderen ziek zijn ( dochter van 4 maanden had dan bronchitis en zoon van 4 jaar onsteking aan de luchtwegen) en dat deze werken pas na twee weken konden voor ons gezien ziekte kinderen. De huisbaas verstuurde mij kort daarop een aangetekend schrijven waarin staat dat ik hem de toegang tot het pand had verboden en dat ik quasi onmiddellijk de aannnemer toegang moest verlenen tot het pand. Uiteindelijk worden er data afgesproken (begin maart 2009). Mijn echtgenoot had voor deze gelegenheid verlof aangevraagd op het werk. Blijkt dat niet eens de helft van de nodige werken zijn uitgevoerd geweest. Wij vroegen de aannemer om extra uitleg en deze zei ons dat de huisbaas hem geen opdracht had gegeven om nog andere werken uit te voeren. Uiteindelijk hebben we nog gewacht tot begin april 2009 maar er is geen kat meer komen opdagen om de dringende werken uit te voeren. Wij hebben dan maar onze opzeg gegeven met ingang vanaf 15 april 2009. Met als reden het niet naleven van zijn verplichtingen als verhuurder en met de melding dat er een nieuw bezoek van de stedelijke woondienst gaat plaatsvinden om de weinige gedane herstellingen en de gebreken en gevaren van de huurwoning te bevestigen. Nu hebben wij van onze huisbaas een aangetekend schrijven ontvangen waarin hij de achterstallige huurgelden PER KERENDE eist en dat de dringende herstellingen al lang zouden zijn uitgevoerd geweest indien wij hem en zijn aannemers de toegang tot het pand hadden verschaft. Feit is dat wij na onze opzegging de toegang hebben geweigerd aan een van zijn aannnemers die snel nog even een gaatje in het plafond van de badkamer kwam dichten (onaangekondigd en bovendien niet dringend). Nadien hebben we ook nog eens de toegang geweigerd aan een andere aannemer die al even onaangekondigd foto's wilde nemen van de waterschade.
En als kers op de taart zijn er gedurende het jaar van 2008 en 2009 de hele tijd verbouwingswerken geweest. Naast ons huurappartement is een gebouw opgetrokken ( onze huisbaas is de eigenaar) waarvan wij de trappenhal delen. Dit ging gepaard met de nodige geluidshinder ( kloppen en boren elke dag vanaf 07.00 uur 's morgens en dit maanden aan een stuk). Er is zelfs een periode geweest ( september 2009 ) waar wij verplicht waren om gebruik te maken van een stelling langs de achterzijde van het gebouw wegens werken aan de trappenhal. Volgens de huisbaas ging dit 5 weken duren maar in de realiteit werden het 3 maanden ( op dat ogenblik was ik hoogzwanger van mijn 2de kindje en woonden wij op de 1 ste verdieping) Volgens mij is er dan toch helemaal geen sprake meer van rustig genot. Bovendien doen mijn kinderen niets anders meer dan aërosolen en hebben altijd problemen aan de luchtwegen.
Wie kan mij helpen ? Schrijf ik nog eens een aangetekend schrijven naar de huisbaas met de opsomming van alle feiten en aangetekende brieven ?
Kan hij zomaar de achterstallige huurgelden eisen ? Ik verwacht dat hij onze huurwaarborg niet zal teruggeven omwille van de achterstal in huurgelden. Wat moet ik dan doen ?
Bedankt voor een snelle reactie.