Garantie tweedehandswagen

makkie
Topic Starter

Garantie tweedehandswagen

#1 , 08 mei 2009 22:21

Ik heb 10 maanden terug een tweedehandswagen gekocht. De eerste maanden was alles OK, na een 4-tal maanden hoorde ik een tikkend geluid onder de motorkap. Ik ben hiermee langsgeweest bij de garage van aankoop maar volgens hen was dit niets. Enkele maanden later had ik soms last van startproblemen, bij het onderhoud vertelde ik dit maar er was terug niets aan de hand. Vorige week heb ik mijn wagen binnen gedaan bij een officiële garage om een diagnose te stellen, ik had hen gevraagd om een offerte op te maken indien er kosten aan de wagen waren.

Het shockkerede resultaat kan je hier zien http://www.naturepix.be/offerte_herstel.pdf . Bijna 3000 euro kosten aan diverse onderdelen ...

Ik ben hiermee naar de garage van aankoop getrokken. Daar konden ze in eerste instantie niet lachen met het feit dat ik naar een andere garage geweest ben voor een diagnose, wat mijns inziens mijn verdomde recht is. Nu zullen ze dit bekijken maar aan hun reactie te zien moet ik niet veel verwachten. Heb je in zo'n situatie een juridische poot om op te staan? Aangezien het toch een serieus bedrag is en de wagen nog maar 10 maand in mijn bezit is hoop ik van wel ... iemand ervaring met dergelijk probleem? alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
delady

#2 , 09 mei 2009 08:42

mijn ouders hadden hun auto laten herstellen bij garage opel te tongeren, er kwam telkens iets bij, dan dit, dan dat(hij was binnen gegaan omdat als hij koud was, blauwe rook had tot hij warm was).
de kosten werden in totaal 3000 euro(als je sprekkt van mismeiding!) en mijn vader reed er 1000 km mee op 3 maanden, ineens ratelend geluid en niks meer, krukas geplooid, gebogen en nog iets kapot(1 cilinder was vervangen bij herstelling), geen garantie volgens hun, had niks met vorige herstelling te maken volgens hun, ze stelden hem een occassiemotor voor voor de prijs van nog eens 3000 euro zonder werkuren!ERg genoeg hebben we hier niks kunnen tegen beginnen.Bende afzetters!!

Vandebos

#3 , 09 mei 2009 17:22

Ik dacht dat bij wet was vastgelegd dat handelaars in occasiewagens een minimum garantieperiode van 1 of 2 jaar dienden te geven?

Ik ben hier helemaal niet zeker van maar dacht dat ergens gelezen te hebben.

Zal eens zoeken..

Reclame

Vandebos

#4 , 09 mei 2009 17:26

Heb deze tekst gevonden bij economische zaken, wet is in 2005 aangepast.

Hopelijk is dit van enige hulp?

j.demoor

#5 , 10 mei 2009 10:11

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :… 4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten…Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen…§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering…Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2…§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen…”(Burgerlijk Wetboek).

U zal moeten aantonen dat de ‘gebreken aan overeenstemming’ bestonden vanaf de levering van het goed.

Maan uw verkoper aangetekend aan uw wagen kosteloos te herstellen. Deel hem in uw aanmaning mee dat u hiermee geen aanspraak maakt op de conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht van de verkoper uit art.1649ter-quinquies Burgerlijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

steve&saskia

#6 , 12 mei 2009 22:30

Om eerlijk te zijn denk ik dat die garage waar je die offerte haalde ook niet goed weet wat eraan mankeert.

Ik heb dat getik nu wel niet gehoord maar als het over een getik gaat dan zijn dit meestal de kleppen dat je hoort.

Maar dat ze hier de helft van je motor gaan vernieuwen dat is toch wel ver gegrepen vind ik.

Ze gaan het ergens dan toch wel moeten juist hebben hé.

Man man man dit heb ik wel nog nooit gehoord. Denk dat die gasten je goed tegen de muur gaan zetten.

Nu ik ben het er wel mee eens dat je naar een andere garage bent gegaan want niks doen maakt het enkel erger natuurlijk.
Nogmaals ik heb het getik niet gehoord dus ga ik me er niet echt over uitspreken maar ik denk persoonlijk dat die offerte er wel serieus over is qua stukken dat ze hier gaan vervangen voor een getik. Hetgeen ik hier zie geeft is sommige gevallen zelfs niks met elkaar te maken dus zeg ik dat ze niet weten vanwaar het komt en dat ze dan maar bijna alles vernieuwen.

Misschien ook een beetje weinig werk en dan kunnen ze weer weg voor een paar dagen als je auto binnen is. ( Heb ik ook al gehoord van een paar mensen)

Groetjes
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Terug naar “Consumenten Koop”