Aangifte nalatenschap - huwelijkscontract

lvansuetendael
Topic Starter

Aangifte nalatenschap - huwelijkscontract

#1 , 05 mei 2009 20:51

Ik zou de aangifte zelf willen doen maar ik zit met het probleem dat er een huwelijkscontract uit 1955 bestaat.
Dit bevat :
- een onderlinge gift onder levenden van de algemeenheid der roerende en
onroerende goederen. De langstlevende zal er in volle eigendom van
genieten..
- Indien kinderen zal de gifte gebracht worden op het grootst beschikbaar
deel zo in volle eigendom als in tocht met ontslaging van borg te stellen..

Vraag : Hoe moet ik dit vermelden op de aangifte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 mei 2009 15:18

Beste ,

u vermeldt het bestaan van het huwelijkscontract en zegt : 'daarin staat vermeld ': en U herhaalt de alinea die van toepassing is. U voegt een kopij van het huwelijkscontract bij de aangifte.

Indien de tweede alinea van toepassing is - wanneer er kinderen zijn - , moet U bij de verdeling rekening houden met de reserve van de kinderen :
- 1 kind krijgt minstens 50 % ; 2 kinderen verdelen 2/3 ; 3 of meer kinderen verdelen 75 %. De overlevende echtgenoot behoudt zijn deel in de gemeenschap en bekomt het overblijvende deel in volle eigendom , plus het vruchtgebruik van de rest.

Groeten[quote][/quote]
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 06 mei 2009 18:10

"Tocht" is inderdaad vruchtgebruik.

Het zou me verbazen dat er een huwelijkscontract gemaakt werd ENKEL voor die gift tussen echtgenoten.
Staat er geen enkele bepaling in over het lot van de gemeenschappelijke goederen?

Reclame

lvansuetendael
Topic Starter

#4 , 07 mei 2009 09:49

De "tocht" staat er inderdaad in beschreven. Ik veronderstel dat ik dit integraal moet overnemen op de aangifte.

Bijkomende vraag : mag in het passief ook rekeningen inbrengen van home waarin mijn moeder is opgenomen?
Zo ja, tot welke datum?
Heeft er iemand een lijst met alle mogelijke aftrekposten?

In ieder geval bedank ik mij al voor de gegeven reacties, deze zijn heel nuttig.

wanton

#5 , 07 mei 2009 12:02

De aangifte van successie is een beeld van de toestand op dag van overlijden. de tegoeden zijn de saldo's op die dag. Rusthuiskosten die nog niet betaald zijn op de dag van overlijden kunnen vermeld worden in het Roerend passief.

Om een kleine handleiding te hebben , zie op deze site van de overheid.

In sé is elke schuld van de overledene , die bestond op de dag van overlijden , aftrekbaar.
Toet-anch-Amon

wolf2

#6 , 07 mei 2009 19:51

Ik vraag nogmaals:

Staat er geen enkele bepaling in over het lot van de gemeenschappelijke goederen?

lvansuetendael
Topic Starter

#7 , 07 mei 2009 20:21

Hieronder de complete akte

Artikel 1 vermeld :
De toekomende echtgenoten nemen het beheer aan ener gemeenschap van aanwinsten, overeenkomstig artikel 1498 van het burgerlijk wetboek
Artikel 2 :
Bij afwijking aan de gewone regels van verdeling der gemeenschap, zal de langstlevende der echtgenoten voor alle deling voorafnemen : de meubelen, het linnen, het huisgerief de voorwerpen tot persoonlijk gebruik der beide echtgenoten, immers alle corporele voorwerpen het huishouden uitmaakte.
Artikel 3 : Met het oog op het huwelijk verklaren de toekomende echtgenoten zich onderling gifte onder de levenden te doen van de eerststervende aan de langstlevende, wat zij wederzijds aanvaarden : van de algemeenheid der roerende en onroerende goederen die de nalatenschap des gevers zullen uitmaken op de dag zijns overlijdens. De begiftigde echtgenoot zal er in volle eigendom van genieten en er over beschikken van dan af, zonder enige uitzondering noch voorbehouding.
In geval er op den dag van het overlijden kinderen bestonden uit het huwelijk der verschijnende echtgenoten dan zal deze gift gebracht worden op het grootst beschikbaar deel zo in volle eigendom als in tocht met ontslaging van borg te stellen of belegging der roerende goederen te doen.
De gifte zal het vruchtgebruik begrijpen van de voorbehouding der opgaande bloedverwanten voor het geval dat deze of een hunner nalatenschap zouden komen bij ontstentenis aan kinderen met ontslaging van borg testellen en belegging der roerende goederen te doen.

Van toepassing is : moeder is de langstlevende en 2 kinderen

Dus wat is de juiste vertaling naar de aangifte toe?
Artikel 1 en 2 vermeld ik integraal ?
Artikel 3 : ?

wolf2

#8 , 08 mei 2009 20:21

Ik dacht wel dat er iets meer zou zijn.

Artikel 2 is wat men een vooruitneming noemt.
Moeder bekomt uit het gemeenschappelijk vermogen, voor het verdeeld wordt in twee; in volle eigendom: alle huisraad en de eventuele juwelen van de man (de eigen kledij wordt meestal met waarde nul bestempeld).

De rest (het meeste uiteraard) wordt dan in twee verdeeld. Eén helft maakt de erfenis uit. Die erfenis gaat naar moeder voor 1/3 in volle eigendom en voor 2/3 in vruchtgebruik: elk kind erft 1/3 in blote eigendom.

wanton

#9 , 08 mei 2009 21:04

Dino , opgelet met art 5 van Wetb. Successierechten. Daarin staat dat , wanneer een echtgenoot via huwelijksovereenkomst , meer bekomt dan de helft , via soortgelijke voorafneming , dit toch onderhevig is aan successierechten. Eerst worden de goederen verdeeld , waarna de vrouw die bepaalde goederen kan nemen. De rest wordt op de gewone manier verdeeld.

Artikel 5

De overlevende echtgenoot, wie een huwelijksovereenkomst, die niet aan de regelen betreffende de schenkingen onderworpen is, op voorwaarde van overleving meer dan de helft der gemeenschap toekent, wordt voor de heffing der rechten van successie en van overgang bij overlijden, gelijkgesteld met de overlevende echtgenoot die, wanneer niet wordt afgeweken van de gelijke verdeling der gemeenschap, het deel van de andere echtgenoot krachtens een schenking of een uiterste wilsbeschikking geheel of gedeeltelijk verkrijgt
.
Toet-anch-Amon

lvansuetendael
Topic Starter

#10 , 08 mei 2009 22:29

Dus wat is de juiste vertaling naar de aangifte toe?
Artikel 1 en 2 vermeld ik integraal ?
Artikel 3 : ?

wolf2

#11 , 09 mei 2009 09:42

Ik zou dat niet "vertalen".

Die laatste zin:
"De gifte zal het vruchtgebruik begrijpen van de voorbehouding der opgaande bloedverwanten voor het geval dat deze of een hunner nalatenschap zouden komen bij ontstentenis aan kinderen met ontslaging van borg testellen en belegging der roerende goederen te doen."
laat U gewoon vallen: dat heeft geen enkel belang.

De rest zou ik overtypen.

Als U ECHT een 'vertaling' wil:
Er is een gifte tussen echtgenoten in volle eigendom van de erfenis beperkt tot het grootst beschikbaar deel gelet op het bestaan van gemeenschappelijke kinderen.
De langstlevende geniet daarenboven van het wettelijk vruchtgebruik op het voorbehouden deel dat de kinderen erven.

(ik weet dat in de akte staat: grootst beschikbaar deel in volle eigendom als in vruchtgebruik, maar dat was de vroegere constructie. De langstlevende erft nu wel degelijk volle eigendom uit de gifte en vruchtgebruik op de rest uit de wet; de meeste mensen gooien dat gemakshalve op één hoop)

wolf2

#12 , 09 mei 2009 09:48

Inderdaad is art. 5 WS ook toepasselijk bij een vooruitneming (maar de vraagsteller wou geen berekening; enkel een aangifte).

In deze aangifte moet dus staan:
* hoe de gemeenschap vervalt en hoe de erfenis vervalt
* wat de samenstelling is van de gemeenschap en wat de eigen goederen zijn, waarbij men goed zal opletten dat men de vermelding van de vooruitgenomen goederen dik in de verf zet.

Een vooruitneming heeft als kenmerken:
* uit de gemeenschap nemen vooraleer die verdeeld wordt
* geen bijdrage in het passief van de nalatenschap (zoals een verblijvingsbeding).

lvansuetendael
Topic Starter

#13 , 10 mei 2009 00:26

Moet de pensioenspaarrekening van de langstlevende ook opgenomen worden in het actief?
Wordt daar rekening mee gehouden?

wolf2

#14 , 10 mei 2009 12:23

Ik denk het wel. Wat er voor betaald is, zal ongetwijfeld (in dit geval) betaald zijn met gemeenschappelijk geld.

wanton

#15 , 10 mei 2009 19:47

De pensioenspaarrekening van de overledene wordt normaal afgesloten en uitbetaald aan de erfgenamen. In principe krijg je van de bank een overzicht met de theoretische waarde van de rekening van de overlevende echtgenoot , maar dat pensioensparen loopt door. Gewoonlijk komt die waarde in de roerende activa van de gemeenschap bij de aangifte , net als die van de overledene.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”