Wat is die vervaldag en hoeveel te laat betaald zij ? Als ik het goed begrijp word de huur wel alle maanden betaald; maar nooit op tijd ? Zijn de betalingen willekeurig?
Ze moet telkens de eerste van de maand betalen.
Ze betaald wel elke maand maar willekeurig: somse de achtste, dan de twaalfde, dan de 21ste...
Kijk, ik zal het je even zeggen vanuit het standpunt van de huurder. De achtste is te laat sowieso, de 12e natuurlijk ook, en de 21ste ontoelaatbaar te laat.
Persoonlijk heb ik steeds mijn huishuur gedurende een 15-tal jaren, bij 2 verschillende huurders rond de 7e betaald. De eerste verhuurder heeft daar nooit een punt van gemaakt. Ik heb ook nooit een maand overgeslagen. De 2e verhuurder kloeg daarover slechts na een 3-tal jaren. Ik heb dan de betalingen een 2-tal dagen vooruitgeschoven. De kwestie is ook dat ik steeds een mondelinge overeenkomst had dat dit rond de 5e van de maand mocht. Als je als verhuurder m.a.w. vanaf het begin gedurende een aantal jaren toelaat dat de betalingen wat later zijn zal je volgens mij weinig kunnen argumenteren t.o.v. een vrederechter tenzij je een aantal schriftelijke en dan nog AS maningen kan voorleggen.
Als je het niet in der minne kan regelen met je huurder zal je naar de vrederechter moeten stappen vrees ik. Tracht eerst via minnellijke procedure. Een sterk punt is dat je al verschillende AS gestuurd heb.
Heb je al eens gevraagd waarom die betalingen zo onregelmatig zijn ? Volgens wat ik vermoed en vermits ze toch steeds betaald zonder een maand over te slaan, is het volgens mij gewoon nalatigheid van harentwege. Stel haar voor dat ze bij de bank een permanente opdracht aanvraagt, want een domiciliering zal ze niet willen. Het voordeel van een permanente opdracht voor de huurder (wel in het nadeel van de verhuurder natuurlijk) is dat hij nog altijd de betaling kan stopzetten in uitzonderlijke omstandigheden; er zal dan volgens mij toch veel meer kans zijn dat je betalingen op tijd zijn, aangenomen dat het gewoon nalatigheid van harentwege tot hiertoe was.