Verkoop/ verhuur blote eigendom

lindoke
Topic Starter

Verkoop/ verhuur blote eigendom

#1 , 03 mei 2009 02:02

Situatie: Mijn broer en ik zijn beide wettelijke erfgenamen van elk 1/4 blote eigendom van het ouderlijke huis na het overleijden van onze biologische vader meer dan 30 jaar geleden. Onze moeder die nog in het huis woont heeft levenslang vruchtgebruik. Onze biologische vader en onze moeder hadden geen huwelijkscontract. Onze moeder woont al 30 jaar samen met een andere man in het ouderlijke huis. Zij zijn niet getrouwd maar hebben wel een samenlevingscontract. Mijn broer en ik hebben voorgesteld om onze blote eigendom te verkopen aan de partner van onze moeder zodat zij beiden eigenaars worden van het ouderlijke huis. Ondanks het feit dat de levenspartner van onze moeder meer dan vermogend genoeg is weigert hij om onze blote eigendom te kopen. De reden die hij daarvoor opgeeft is dat hij er toch al in woont, dus waarom nog afkopen.

Vraag: is het mogelijk dat de levenspartner van onze moeder onze blote eigendom kan overkopen?

Is het mogelijk dat mijn broer en ik huurgelden kunnen eisen van de levenspartner van onze moeder op het deel van onze blote eigendommen?

Indie zo, kan dit dan ook met terugwerkende kracht ( meer dan 30 jaar )terug gevorderd worden vanaf de periode dat de levenspartner van onze moeder officieel in ons ouderlijk huis woont?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 mei 2009 17:36

De blote eigenaar kan geen aanspraak maken op inkomsten van de eigendom. Het is de vruchtgebruiker die het recht heeft om de woning te bewonen of de huur te innen. Dus kunnen jullie geen huur vragen aan de vriend van je moeder.
Indien jullie je deel in de blote eigendom van het ouderlijke huis zouden verkopen aan die vriend , zou dat wel eens kunnen tegenvallen voor jullie. De waarde ervan hangt af van de leeftijd van de vruchtgebruiker. het is eigenlijk ondoenbaar de blote eigendom van een huis te verkopen , aan wie dan ook. Het is een niet renderende investering. Jullie hebben dat deel geërfd, nu is het wachten op een vervolg.
ik veronderstel dat jullie moeder ofwel wettelijk samenwonend is met haar 'vriend' ofwel een testament heeft gemaakt. in alle geval denk ik dat zij maatregelen heeft genomen dat haar vriend het vruchtgebruik zou verkrijgen na haar dood. Op dat moment bekomen jullie minstens de blote eigendom op het geheel , en als haar vriend daarvoor is overleden bekomen jullie de volle eigendom. Is hiervan niets geregeld , worden jullie volle eigenaar bij het overlijden van jullie moeder. Op dat ogenblik kunnen jullie iets ondernemen. Nu heb je niets te beslissen. Het is dus wachten : in principe heb je ook geen kosten met een blote eigendom.
Even vermelden dat in een samenlevingscontract geen bepalingen kunnen worden opgenomen voor de nalatenschap : er is dus een ander document nodig.
Er zijn heel wat mensen in jullie situatie : het enige normale advies is "wachten" op de natuurlijke gang van zaken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”