Opzeg huurcontract 3j

mieke43
Topic Starter

Opzeg huurcontract 3j

#1 , 30 apr 2009 18:36

Ik heb een huurcontract van beperkte duur 3 jaar, wat eind december dit jaar eindigd.

Nu wil ik al meer dan een jaar weg hier maar huisbaas laat me niet gaan.
Ondertussen heb ik een huis gevonden en gehuurd, contract nog wel niet getekend, ik weet dat ik dit contract normaal niet kan opzeggen en dus tot eind dit jaar dubbele huishuur zal moeten betalen.

Nu ben ik wel te weten gekomen dat mijn huurcontract niet geregistreerd is, gelden de regels van het 3 jarige contract dan nog of kan ik toch onmiddellijk weg zonder een schadevergoeding te moeten betalen en hoe zit het met de opzeg van het contract ?

Wie kan me raad geven aub

Alvast bedankt

Mieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mieke43
Topic Starter

#2 , 30 apr 2009 22:01

Niemand ????

steve&saskia

#3 , 01 mei 2009 21:59

Als jij 3 maand op voorhand per aangetekend schrijven je huisbaas laat weten dat je vertrekt dan kan hij jou niet tegenhouden.

Je 3 jaar loopt ten einde in december zeg je dus kan hij je ook geen schadevergoeding laten betalen omdat je vroeger dan je 3 jaar vertrekt + als dat contract niet geregistreerd is kan hij je normaal zoiezo geen schadevergoeding laten betalen.

Laat je niet aan de boom vastbinden want als jij wil vertrekken dan vertrek je gewoon. Maar doe het zoals het hoord dan kan hij je niks maken.

Mijn huurders zijn gisteren vertrokken en mijn nieuwe huurders zijn er gisteren ingekomen. Dus lang moet je als verhuurder niet wachten als je huis in goede staat is. Die mensen hadden mij per aangetekend schrijven verwitigd en 10 dagen later had ik al iemand anders.

Hopelijk weet je al iets meer hiermee

Groetjes Steve

P.S: kijk hier nog eens goed rond op dit forum dan weet ik al bijna zeker dat je hier en daar zal zien dat er veel overgeschreven staat.

Reclame

mieke43
Topic Starter

#4 , 02 mei 2009 09:38

Bedankt voor je reaktie.

Ik ben zowiezo van plan het netjes te doen en gewoon mijn opzeg van 3 maanden te doen, alleen zegt de huisbaas dat ik tot eind dit jaar moet blijven betalen als er geen nieuwe huurder wordt gevonden, waar ik ook voor vrees.

Er zijn al verschillene potentiële huurders komen kijken maar als ze de staat zien... Ik heb het appartement altijd netjes onderhouden maar de electriciteit is heel oud en langs de ramen staat schimmel, de buitenmuren zijn bedekt met isomo onder het behang en het tocht hier langs alle kanten door de grote ramen.
Ik vind het dan ook erg voor volgende huurders dat zij zoveel moeten betalen aan huur en dan nog die verwarmingskosten, schandalig hoog.
Vloerbekleding (vasttapijt) is helemaal rot, langs de ramen ook schimmelvorming en onderkant is helemaal verpulverd, aan de deurdorpels helemaal uitgerijfeld enz.....
Badkamer, Keuken en wc heb ik vorige maand nog geschilderd en de slaapkamers zijn vorig jaar nog gedaan.

In het slechtste geval zal ik dan moeten betalen tot eind december.
Maar de vaste kosten ga ik wel niet meer bijbetalen dan en gas en electriciteit en water laat ik dan wel afsluiten als ik hier vertrek.

Mieke

steve&saskia

#5 , 02 mei 2009 10:05

Ik begrijp niet goed waar hij het vandaan haalt om jou te laten betalen tot eind december. Lees eens goed je huurcontract na, en daarbij het staat niet geregistreerd dus moet jij je geen zaorgen maken.

Stuur hem nu al een aangetekend schrijven en zeg dat je nog die 3 maand blijft en dat je dan gaat vertrekken. Dan ben jij in orde en moet jij juist niks betalen tot eind december. want dat huurcontract staat niet geregistreerd. Normaal gezien is het zo als jij binnen 3 jaar vertrekt dan moet jij je huisbaas 1 maand huur extra betalen, vertrek je binnen de 2 jaar dan is dat 2 maand huur, en vertrek ja al binnen een jaar dan is het 3 maand huur. Maar aangezien dat contract van jou niet geregistreerd is kan hij je zelfs NIET 1 maand aanrekenen dus ben jij in orde en moest hij maar hetgeen gedaan hebben die hij moest doen.

Mijn huurders zijn na 2 jaar en 4 maand vertrokken omdat ze een eigen huis gekocht hebben en moesten mij normaal gezien 1 maand extra betalen en die heb ik laten vallen omdat ik niet zo ingesteld ben. Ik had binnen de 10 dagen andere mensen en die hebben nu al betaald voor de maand mei, dus ik verlies niet 1 dag aan huur.

Hopelijk kom je er uit maar laat je niet doen door die gast want die wil kost wat kost het geld uit je zakken halen.

Groetjes
Steve

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2009 12:10

1. Het betreft een overeenkomst voor bepaalde duur. Die kan niet eenzijdig worden opgezegd voor het einde van de duur. Opzeg kan maar gegeven worden tegen het einde van het derde jaar, tenzij de huurovereenkomst iets anders zou voorzien.

2. De weigering van de verhuurder een vervroegd einde van de huurovereenkomst te aanvaarden kan beschouwd worden als rechtsmisbruik. Om dit te beoordelen moet men alle elementen van de zaak kennen en het blijft altijd een beoordeling door de rechter die moeilijk te voorspellen valt.

3. 7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »

De opzegtermijn waarvan sprake (art. 3, § 5, eerste lid Woninghuurwet) is deze van de huurovereenkomst voor negen jaar. De sanctie voor niet-registratie geeft dus niet het recht een huurovereenkomst van korte duur (max. 3 jaar) op te zeggen.

scorpioen

mieke43
Topic Starter

#7 , 30 mei 2009 09:20

Goedemorgen,

Ik heb mijn opzeg aangetekend verstuurd, met de melding dat het app op 1 juli vrij zal zijn.

Reaktie van huisbaas : Het contract loopt tot eind dec. en zolang er geen nieuwe huurders zijn ben ik gehouden aan het betalen van de huur, de vaste kosten en te zorgen dat het app goed verlucht en verwarmd blijft.

Er zijn al verschillende mensen komen kijken maar wie wil nu zo'n app huren?

Nu is mijn vraag hetvolgende, kan hij me blijven verplichten tot het betalen van de vaste kosten, ond. gang, gemeenschappelijke tuin, waterverbruik, ond. septische put ed.?

Hoe zit het met de electriciteit, deze is sterk verouderd en hij gaat geen attest krijgen zonder serieuze kosten te doen, dit attest moet hij toch bij nieuwe huurders voorleggen dacht ik ? Wanneer hij dit niet doet gaat er zeker niemand mijn huurcontract overnemen en ben ik gedoemd te blijven betalen tot december dit jaar of zie ik dat verkeerd ?

Mag ik de electriciteit en de gas laten afsluiten als ik vertrek of moet ik dat open laten staan tot december want hij neemt niet vroeger de meterstanden over ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Mieke

mieke43
Topic Starter

#8 , 30 mei 2009 09:27

Misschien ook nog bijvermelden,

Er is geen geregistreerd huurcontract
Geen plaatsbeschrijving
Geen waarborg gestort

mvg
mieke

Bartie

#9 , 30 mei 2009 09:38

Uit de woninghuurwet:
"In afwijking van § 1 (het huurcontract voor negen jaar, nvdr) kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
(bepalingen inzake termijnen en huuropzeg, nvdr)
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.
"
"Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht."

Dus met alle respect voor steve&saskia, maar de informatie die zij u gaven, was fout. Zij druist in tegen de dwingende bepalingen van de woninghuurwet én zijn enkel van toepassing voor het contract van negen jaar.

Met andere woorden: tenzij het anders in uw contract zou staan, bent u gehouden het contract uit te doen en voor drie maanden voor het einde van uw contract een aangetekend schrijven te richten dat u het pand wenst te verlaten bij het einde van het contract.

Voorts verwijs ik naar scorpioen's bijdrage met betrekking tot de al dan niet registratie: deze geeft geen invloed op het contract van bepaalde duur.

Daarenboven zult u nog eens zeer goed uw contract moeten nalezen of onderhuur of overdracht van huur u contractueel wel toegestaan is. En zoals u zelf reeds aanhaalde: wie zal een woninghuurcontract van amper enkele maanden willen overnemen? Voor hetzelfde geld geeft de verhuurder opzeg drie maand voor het einde...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

JohnD

#10 , 30 mei 2009 09:54

@mieke:

Er is nog een andere te volgen weg ....

Volgens mij en volgens wat ik lees en de tijd die je nog rest tot eind december dit jaar kan je nog een procedure van onbewoonbaarheid starten.

Als je dat lukt heeft dat biezonder nefaste gevolgen voor de eigenaar die, let wel nog steeds volgens jou beschrijving en met alle respect voor de goede verhuurders, volgens mij een huisjesmelker is.

Het heeft ook voordelen voor jou omdat je bij een onbewoonbaarheidsverklaring van je woning, een bezettingsrecht kan aanvragen. Het gevolg is dat je geen huur hoeft te betalen en de verhuurder toch verplicht word zijn woning binnen een bepaalde tijd te renoveren, wat dan weer goed is voor de volgende huurder.

Het lijkt er op dat je verhuurder toch niet zal toegeven en dus zou ik als de bliksem naar een woonwinkel of woonwijzer stappen die na een controle een procedure starten; procedure die, eens ze in handen van het Vlaams gewest komt en er een controleur langsgeweest is, zelfs door jou niet meer kan gestopt worden.

Deze punten in jouw opsomming zijn heel belangrijk en leiden meestal tot onbewoonbaarheid, daar ben ik 100% zeker van, als je weet dat schimmel "alleen" al soms tot onbewoonbaarheid kan leiden.

"electriciteit is heel oud"
"langs de ramen staat schimmel"
"het tocht hier langs alle kanten".
"vloerbekleding (vasttapijt) is helemaal rot"
"langs de ramen ook schimmelvorming en onderkant is helemaal verpulverd, aan de deurdorpels helemaal uitgerijfeld enz....."

Eerlijk volgens wat ik lees is dat voor jou de enige oplossing. Er is dus wel haast bij.

Edit: ik denk wel dat indien je bovenstaande procedure wil volgen, je best een AS naar hem richt waarin je stelt dat je de woning niet vrijgeeft per 1 juli omdat je het kontraktueel niet mag om het kontrakt te beindigen voor het einde van de 3 jarige periode. Je zegt dat je je vergist in feite en dat je hem gelijk geeft.
Laatst gewijzigd door JohnD op 30 mei 2009 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Bartie

#11 , 30 mei 2009 10:16

Klopt,

En bovendien kan er dan fameus wat (terug)gevorderd worden.

Maar: wat is de feitelijke toestand?
Zonder afbreuk te willen doen aan uw geloofwaardigheid, maar in de meeste gevallen wordt het probleem geminimaliseerd langs de kant van de verhuurder en gemaximaliseerd langs de kant van de huurder. Foto-materiaal zou eventueel verduidelijking kunnen brengen....

Let wel: het is een zeer zwaarwichtige procedure, in die zin dat het voor geen van de partijen een lachertje is als het (fout) uitdraait...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

JohnD

#12 , 30 mei 2009 10:33

Een eerste advies van zo'n WOONCENTRUM of WOONWINKEL of WOONWIJZER kan al richtgevend zijn nadat ze een controleur gestuurd hebben. Dat is wel gratis. Indien deze dienst dan beslist om al dan niet het dossier door te geven aan het Vlaams Gewest (eventueel nadat de eigenaar een periode heeft gekregen om alles in orde te brengen), is er geen stoppen meer aan. Het kost de huurder echter niets.

In feite hoeft de huurder dan zelf niets meer te doen en is de ganse zaak uit zijn handen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mieke43
Topic Starter

#13 , 18 jun 2009 01:56

Ik ben ondertussen verhuisd naar mijn nieuwe woning.

Tijdens de laatste 14 dagen zijn in mijn vorige woning 2 stopkontakten stuk gegaan, telkens ik er een stekker wou insteken kwamen er vonken uit.

Ik kan toch geen nieuwe huurders zoeken in deze toestand, ik zou me er niet goed bij voelen andere mensen een appartement laten huren waar de electriciteit niet te vertrouwen is.

Ik heb al gedacht iemand te laten komen om de electriciteit te keuren maar is dat wel voldoende om dit contract te verbreken en mijn gelijk te halen voor een vrederechter, want mijn huisbaas eist dus dat ik blijf betalen tot ik nieuwe huurders heb die hij goedkeurd.

In mijn buurt staat momenteel veel te huur, ook in de blok naast mij staat een appartement te huur, het heeft dezelfde indeling maar is wel 150 € goedkoper, zelfs in dezelfde blok vraagt men 150 € minder dan ik moet betalen, dan is de keuze voor potentiële huurders natuurlijk vlug gemaakt, hoe zou je zelff zijn ?

Ik ben echt niet van plan toe te geven en te betalen tot eind van dit jaar , zelfs de vaste kosten moet ik blijven betalen zoals onderhoud van de gemeenschappelijke tuin en de gang.

De meterstanden van gas en electriciteit wil hij ook niet overnemen voor het eind van dit jaar of als er andere huurders zijn. Mag ik deze dan laten afsluiten of kan hij me daar ook nog een schadevergoeding voor vragen ?

Graag jullie advies.

Ik ben wel van plan langs de huurdersbond te gaan maar kan pas tijdens mijn verlof volgende maand, door mijn werk geraak ik er niet eerder.

Vandebos

#14 , 18 jun 2009 11:30

U begeeft zich op glad ijs. Neem op zijn minst onmiddellijk telefonisch contact op met de huurdersbond, zij kunnen u eventueel inlichten wanneer er iemand laat aanwezig zal zijn die u verder kan helpen. (jaarabonnement huurdersbond is € 13 dacht ik)

Hier vind u hun contactgegevens per regio.

Feit blijft dat u momenteel door dit contract van drie jaar gebonden blijft. Als u daarentegen de nodige stappen onderneemt om in beginsel aan te tonen dat de bewoonbaarheid van het pand in kwestie betwistbaar is staat u een stapje verder.

Niet een maand uitstellen wat je in feite nu MOET doen. Als die verhuurder naar de vrederechter stapt krijgt door laattijdige en nodige acties van uw kant uw gehele verdediging de schijn van een halfhartige verdediging omdat het moet en niet omdat u misschien gelijk heeft.

Bellen naar die bond, vandaag nog.

JohnD

#15 , 19 jun 2009 00:17

Je kan gewoon naar een controleorganisme stappen dat, enkel voor wat betreft de controle van de electriciteit en volgens jouw beschrijving van de installatie, een buitengewoon negatief advies zal geven. Kost je wel een 120€. Daar stap je dan mee naar de vrederechter die de verhuurder zal verplichten de installatie konform te maken. Volgens jouw beschrijving trouwens van de rest van de woning had de woning al lang onbewoonbaar kunnen verklaard worden en had je de annulatie van het kontrakt kunnen vragen via de vrederechter. Opgelet je mag niet laten doorschemeren dat je al een andere woning hebt, want dan zou dit als een motief voor de door jouw gestarte procedure kunnen veschouwd worden. Het is volgens mij perfekt mogelijk dat je die woning onbewoonbaar verklaard krijgt voor het einde van het jaar. Let wel je kan dan ook schadevergoeding met terugwerkende kracht eisen.

Terug naar “Huren”