wat erft de overblijvende huwelijkspartner?

deouivante
Topic Starter

wat erft de overblijvende huwelijkspartner?

#1 , 29 apr 2009 13:55

Mijnheer X en mevrouw Y zijn gehuwd met gemeenschap van goederen.
zij hebben 1 zoon.Mijnheer X overlijdt. Wat erft mevrouw Y , als u weet dat ze tijdens hun huwelijk de eigenaars werden van een woning annex weide en wat land, ongeveer 1 hectare in totaal. Het is dus hun gezinswoning. Ze woonden er reeds sinds hun huwelijk, maar werden pas de eignaars na het overlijden van de ouders van mevrouw x, die tot dan de eigenaars waren van die eigendom.Wat gebeurt er na het overlijden van mijnheer X? Gaat de eigendom volledig naar zijn echtgenote,van wiens ouders heel de iegendom eigenlijk voortkomt, of erft de zoon ook de helft? Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 apr 2009 14:45

Eigenlijk zou ik een verduidelijking willen van het huwelijksstelsel.
In het stelsel 'gemeenschap van goederen' wordt elk goed , hoe het ook is verworven onderdeel van de gemeenschap. In dit geval behoudt de vrouw haar deel en bekomt het VG op het deel van de man , terwijl de zoon blote eigenaar wordt van een halve woning.
Indien het wettelijk stelsel of ' scheiding van goederen , gemeenschap van aanwinst ' van toepassing is , blijft het huis van de vrouw. Zij heeft het als erfgenaam gekocht of geërfd. In zulke situatie blijft het huis in volle eigendom van haar , ook na de dood van de man en erft het kind nu niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”