We wonen nu ongeveer 1 maand in onze woning. Hier staat een redelijk recente Vaillant CV ketel met een verouderde (+15jaar) thermostaat. Wij hebben een nieuwe thermostaat van Vaillant gekocht die met onze ketel compatibel is.
Hierna hebben we een loodgieter gecontacteerd met de vragen dat hij de ketel kan nakijken + de nieuwe thermostaat aansluiten.
Vorige week is hij langsgekomen en heeft de oude thermostaat afgesloten. Toen hij naar de ketel ging kijken, merkte hij dat deze opeens niet meer werkte en zag dat de printplaat volledig was doorgebrand door een kortsluiting door het foutief afsluiten van de oude thermostaat. Hij zei dat dit iedereen kan overkomen... Hij is in de winkel een nieuwe printplaat gaan kopen (+/- 180 euro) en heeft deze geïnstalleerd. Nadien heeft hij ook de nieuwe thermostaat aangesloten.
Dit leek allemaal naar behoren te werken.
De dag zelf ontvingen we een factuur van + 350 euro (inclusief nieuwe printplaat) voor het geleverde werk. Deze factuur is tot op het heden nog niet betaald.
3 dagen geleden stond er op de ketel een foutmelding (F49 - kortsluiting op de eBUS). Maar alles werkte nog wel, we hadden warm water,...
Toevallig kwam vandaag de elektricien langs om nog wat kleine zaken in orde te brengen. Ik legde heel de situatie ook voor en hij was dan snel naar de thermostaat gaan kijken, deze stond volledig uit en zag dat de 2 draden elkaar raakten waardoor er een kortsluiting was (zie foto).
Op de factuur staat vermeldt:
- Aanpassen elektrische leidingen
- Vervangen printplaat Vaillant
- Werkuren (3)
Dus door het foutief afsluiten van de oude thermostaat is de printplaat doorgebrand en moest er een nieuwe gekocht worden. Nieuwe thermostaat is ook niet deftig aangesloten waardoor hij ook een kortsluiting veroorzaakte.
Wat kunnen wij hier tegen doen? Kunnen wij hem hiervoor in gebreke stellen?
Alvast bedankt.