Lange reis bureaucratie: Domicilie / Uitkering / Sociale zekerheid

Amalia K
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lange reis bureaucratie: Domicilie / Uitkering / Sociale zekerheid

#1 , 05 jul 2018 14:40

Beste,

Ik ben van plan om voor onbepaalde tijd te gaan reizen en vroeg me af of ik mijn domicilie nu zonder problemen terug bij mijn moeder kan zetten. Zij is weduwe en ontvangt een weduwepensioen. Zou dit invloed hebben op haar pensioen, belastingen, sociale zekerheid...? Ik heb mijn appartement opgezegd en heb dus geen echt vast adres meer in België.
Een andere optie zou zijn om me te domiciliëren in het ouderlijk huis van mijn moeder dat nog in de familie is en onderverdeeld in 3 appartementen, in twee daarvan woont familie van me, waarvan enkel één neef zich ook heeft gedomicilieerd (de anderen wonen er maar tijdelijk vanwege verbouwingen). Het derde appartement is ingericht voor één persoon maar er woont momenteel niemand. Ik dacht dat dit de ideale optie was maar blijkbaar woont er nu enkel familie in dit huis omdat het (wegens nieuwe brandveiligheidsregels bij verhuur) niet meer verhuurd mag worden. Is het inderdaad zo dat iedereen die zich daar dan domicilieert, zogezegd 'samenwoont', ook al wonen mijn neef en ik in aparte appartementen? Op zich zou dit voor mij interessanter zijn denk ik maar mijn neef werkt en is alleenstaand en ik wil voor hem geen problemen veroorzaken.

Momenteel heb ik een werkloosheidsuitkering maar die zou ik bij vertrek stopzetten. Blijkbaar kan dat voor een periode van 3 jaar min één dag, waarbij je bij terugkomst gewoon terug kan inpikken, kan iemand mij dit bevestigen?

Bij de ziekteverzekering zeggen ze dat ik me bij terugkomst moet komen in orde maken als 'ingezetene' of 'resident'. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop hiermee met alle bureaucratie in orde te zijn maar indien iemand me nog voor iets wil waarschuwen dat ik vergeten ben: graag!

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 jul 2018 21:46

Ga eens langs een www.caw.be en vraag daar eens wat kan eveneens langs uw ziekenfonds.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”