Probleem na verkoop van onze auto.

steve&saskia
Topic Starter

Probleem na verkoop van onze auto.

#1 , 18 apr 2009 11:50

Wij hebben in januari dit jaar een nieuwe auto besteld.
Op 7/02/09 kwamen er mensen kijken naar onze wagen en hebben beiden een testrit gedaan.
Alles bleek ok te zijn en de wagen werd verkocht. we hadden een voorschot gevraagd van 500€ zodat we zeker waren.
Die mensen hadden we gevraagd om er te mogen mee rijden tot onze nieuwe auto kon geleverd worden.

Nu onze nieuwe werd op 9/04/09 geleverd en ik heb die mensen gebeld en gezegd dat ze om hun wagen mochten komen.

Op 10/04/09 komen die mensen hun wagen afhalen en op 15/04/09 krijg ik telefoon met de vraag of er iets aan die versnellingsbak was.

Die mensen waren op weg op de autostrade en op de wisselaar van de E17 met E40 wilde hij schakelen van 2° naar 3° versnelling en alles bleek niet meer te werken. Versnelling 3 en 4 blijken niet meer te werken.

Hun garagist zegt dat het probleem al zeker 4000 a 5000 km moet bezig geweest zijn.
Toen die mensen een testrit deden had de wagen 106261 km en toen ze hem kwamen halen had hij er 108860 km + dat hij nog binnen geweest was in de garage 3 dagen voor ze hem kwamen halen voor onderhoud en het vervangen van een deurarrett.

Mijn vraag is nu wie moet voor die kosten opdraaien??? Wij voelen ons natuurlijk een beetje verveeld met die situatie omdat de auto nog maar 5 jaar was en wij ervan overtuigd waren een degelijke occasie te verkopen.
Die mensen zeggen natuurlijk ook dit kan niet maar wij hebben de auto verkocht in de staat waarin hij zich bevindt en die door dekoper is gekend.

Hun garagist zegt dat de ganse versnellingsbak moet worden vernieuwd + ook de koppeling en dat dit zo 3000 a 4000 € zal kosten.

Graag een reactie hierop.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steve&saskia
Topic Starter

#2 , 20 apr 2009 07:07

Heeft er echt niemand een idee, of wat zouden jullie doen in zo'n situatie???

delady

#3 , 20 apr 2009 08:40

ik heb totaal geen idee wat je zou kunnen doen maar ik stel me toch vragen bij de hoge prijs en dat je zei dat je er niets aan merkte ervoor.
Ik zou tegen hun zeggen :als ik voor de kosten moet opdraaien, dan laat ik hem eerst nakijken in mijn garage.Alsook kan je ergens niet praten van verborgen gebreken want anders hadden ze al gebeld na de eerste thuisrit, dus het mankement is later opgetreden.Hopelijk kan iemand hier je snel helpen in het "wettelijk" gedeelte, groetjes

Reclame

j.demoor

#4 , 20 apr 2009 10:40

"Art.1614.De zaak moet geleverd worden in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevindt."(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Op 7/02/09 kwamen er mensen kijken naar onze wagen en hebben beiden een testrit gedaan. Alles bleek ok te zijn en de wagen werd verkocht’ houdt in dat de koop plaats had op 7 februari 2009 en diende geleverd in de staat waarin hij zich op dat ogenblik bevond.

“Art.1880.De lener(=verkoper tijdens de periode 07/02/2009 - 10/04/2009) is gehouden als een goed huisvader voor de bewaring en het behoud van de geleende zaak te zorgen...Art.1883.Indien de zaak bij het te leen geven geschat is,komt het verlies,al ontstaat het ook door toeval,voor rekening van de lener...“(B.W.).

De verkoopprijs kan geacht worden die schatting te zijn,zodat de lener aansprakelijk zou zijn voor ‘het verlies’ tijdens de periode (07/02/2009 - 10/04/2009).

Deskundigenonderzoek -minnelijk of gerechtelijk- zal desnoods moeten uitmaken of het gebrek ontstond vóór , tijdens of na de periode (07/02/2009 - 10/04/2009).Ontstond het gebrek vóór die periode dan KAN het geacht worden een ‘verborgen gebrek’ te zijn in de zin van art.1641 B.W.,spijts verkocht ‘in de staat waarin hij zich bevindt’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”