10-11 jaar geleden kochten wij een handelsgelijkvloers deel uitmakend van een een gebouw die gebouwd werd in 1951, met 3 appartementen waarvan 2 op de 1ste verdieping en 1 op de 2de verdieping. De andere huidige mede-eigenaars kochten dit ook in die periode.
Heden wensten wij met de VME de huisnummers te laten splitsen voor de handelsgelijkvloers en de appartementen van bv. 5 naar 5A & 5B, en vroegen we hiervoor informatie op bij de gemeente en ook voor een eventuele bouwvergunning voor renovatiewerken waaronder ook de façade van het gebouw te verbouwen.
Bij de gemeente zeggen ze ons doodleuk dat er op de eerste verdieping maar 1 woongelegenheid is en dat deze onvergund is. Bijgevolg kan men ons geen nieuwe bouwvergunning afleveren zonder regularisatie van de situatie (2 onvergunde appartementen ipv 1 die vergund is op de 1ste V).
Dit wil zeggen dat we via een architect de plannen van het GEHELE gebouw moeten laten opmaken en hem een regularisatie aanvraag laten indienen.
Voorlopig zijn deze kosten begroot rond de 4600,00 EUR incl. BTW voor de volgende taken :
- Pré-onderzoek in hoeverre het appartement kan geregulariseerd worden of niet.
- Opmeten en digitaal uittekenen bestaande toestand van het volledig gebouw incl. gevels.
- Opmaak van de omgevingsaanvraag met aanvraag regularisatie.
- Aanvraag gevelwerken. Opmaak van alle plannen en formulieren en het indienen ervan.
In 1984 werd het appartement op de 1ste verdieping bij akte van een notaris opgesplitst in 2 appartementen en er werd dan eveneens een basisakte opgemaakt met de verdeling en aandelen per kavel.
Doch geen bouwvergunning voor deze opsplitsing...
Vragen :
1) In welke mate zijn wij als huidige mede-eigenaars aansprakelijk / verplicht om deze bouwovertreding te regulariseren?
Uiteraard weten we dat het sowieso moet geregulariseerd worden of we kunnen geen nieuwe werken uitvoeren.
2) De gemeente zegt dat we binnen de 60 dagen een regularisatieaanvraag moeten indienen. In welke mate is dit correct en verplicht? Tegen dat de VME dit beslist en het geld inzamelt komen we waarschijnlijk aan 90 dagen of meer ...
3) Kan men de vorige eigenaars of hun erfgenamen niet aansprakelijk stellen via bv. vredegerecht en hen laten opdraaien voor alle kosten van de regularisatie incl. architect?
4) Zou de brandpolis van de verzekering van ons gebouw die met de VME wordt betaald hier niet in tussenkomen middels 'rechtsbijstand' ?