wachttijd + alimentatie

belpromo
Topic Starter

wachttijd + alimentatie

#1 , 07 apr 2009 10:47

ik zit met een kleine vraagjes...

m'n zoon is schoolverlater en zal binnen afzienbare tijd een uitkering ontvangen als zijnde werkloze...
dus in theorie zal dan ook m'n alimentatie komen te vervallen...

maar nu het zo hij zou ik zeg zou in september 2009 terug naar school gaan ( iets van hogere school of zo , t'ja officieel wordt ik daar door de moeder allemaal niet van op de hoogte gebracht ).

hoe zit het dan ??
start de alimentatie dan terug ??

wat als m'n ex me officieel niet op de hoogte stelt dat de wacht periode van de rva eindigt op 31 juni 2009 en in theorie m'n zoon van af 01 juni 2009 een werkloze uitkering trekt.

kan ik dan de eventueel te veel betaalde alimentatie terug vorderen als hij op 01/09/2009 terug naar school zou gaan ??

het is een hele boterham maar ik hoop enig licht te zien schijnen in die tunnel van spelletjes dat m'n ex met me speelt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 07 apr 2009 15:04

Beide ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

Als het kind 'arbeidsrijp' is, dus in zijn eigen behoeften kan voorzien, dan vervalt de onderhoudsplicht.
Welke opleiding zou het kind volgen in september?

belpromo
Topic Starter

#3 , 08 apr 2009 09:07

Beide ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.
Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.

Als het kind 'arbeidsrijp' is, dus in zijn eigen behoeften kan voorzien, dan vervalt de onderhoudsplicht.
Welke opleiding zou het kind volgen in september?
Deze bla bla bla ken ik al uit het hoofd....(sorry maar het is nu eenmaal zo )

m'n zoon wordt heel kortelings 19 ( dus hij is al meerderjarig en afgestudeerd en als werkzoekende ingeschreven. )
en zit al sinds 01-07-2008 thuis zonder maar ook één klopt te doen gewoon wat te gamen op z'n pc , interim werk is hem te schoon ,
hij zit dus gewoon weg te wachten op z'n dopke dat hij op 01-06-2009 zal beginnen ontvangen...
( meneer had zich 2 maand te laat ingeschreven als werkzoekende )
wat mij stoort is dat hij dit allemaal doet om mij een hak te zetten...
( och whats in the name ) of hoe noemen ze dat een rondje papa pesten...

de hoofdvraag is of dat zomaar allemaal kan zo van de ene dag ga ik doppen en de andere dag ga ik wel weer naar school en papake zal wel blijven dokken....

hoe zit dit dan met de RVA ?? stempelgeld , kindergeld ach zoals altijd zal de alimentatie betalende ouder wel weer de dupe zijn en zeker de betalende papa....

denk dat er veeeeel vaderkes zijn die deze frustratie delen...

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 08 apr 2009 17:18

Deze blabla is dan ook wel de enige die van toepassing is.
Als je zoon 'afgestudeerd' is, zich ingeschreven heeft als 'werkzoekende' en binnenkort een vervangingsinkomen zal kunnen trekken (m.a.w. een 'eigen inkomen') dan vervalt de onderhoudsplicht!
Als je zoon nadien nog een opleiding wenst te volgen, ben je niet meer verplicht om alimentatie te betalen.

Is het zo duidelijker? :roll:

belpromo
Topic Starter

#5 , 09 apr 2009 08:50

Deze blabla is dan ook wel de enige die van toepassing is.
Als je zoon 'afgestudeerd' is, zich ingeschreven heeft als 'werkzoekende' en binnenkort een vervangingsinkomen zal kunnen trekken (m.a.w. een 'eigen inkomen') dan vervalt de onderhoudsplicht!
Als je zoon nadien nog een opleiding wenst te volgen, ben je niet meer verplicht om alimentatie te betalen.

Is het zo duidelijker? :roll:
Thanks ,

Sorry dat ik m'n frustratie in m'n bericht ventileerde
maar om den duur zie je door het bos de bomen niet meer...

dus u bent zeker van je stuk ? ook al is het een hogere studie ?
ook al moet ik dan geen alimentatie betalen via de moeder
kan hij dan niet rechtstreeks een claim doen om bij te dragen tot z'n studie ?

ach hij weet zelf nog niet wat hij eigenlijk wil...je kent da opstandige pubers....

Terug naar “Echtscheiding”