afstand doen van kind - procedure

wapa1974
Topic Starter

afstand doen van kind - procedure

#1 , 02 apr 2009 11:03

Beste,

Graag had ik beroepshalve graag wat informatie gehad over het volgende.

Op onze sociale dienst kwam een moeder langs die pas bevallen is van haar kindje. Haar echtgenoot heeft haar tijdens haar zwangerschap verlaten voor een andere vrouw.

Nu wenst zij dat haar echtgenoot geen rechten meer heeft op het kind en ze hoopt dat haar bijna ex-echtgenoot afstand wil doen van hun pasgeboren kindje. Volgens haar zou de vader dit ook willen.

Zij heeft vernomen dat er vroeger een procedure bestond waar de vader het kind zou kunnen aftekenen. Dit zou betekenen dat de papa geen recht meer heeft met alles wat het kind aanbelangt (bezoekrecht, hoeft geen onderhoudsgeld te betalen, enz ....)

Bestaat dergelijke procedure nog?
Waar kan ik hierover wat meer informatie over vinden?

Alvast erg bedankt.

A.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 03 apr 2009 01:34

En wat zegt de vader?

meer info over baby's ontouderen
http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/park ... ndeld.aspx

Men mag m.i. niet te licht over deze materie gaan. De moeder en de vader hebben plichten ten aanzien van het kind.

RR

wapa1974
Topic Starter

#3 , 03 apr 2009 10:19

Hallo,

Alvast bedankt voor het plaatsen van de link.

De vader heb ik op dit ogenblik nog niet gehoord. De moeder kwam zich eerst gewoon informeren en niet met de vraag om haar te helpen met de procedure.

Ik begrijp dat dergelijke beslissingen na een scheiding te emotioneel genomen worden. Ze kunnen inderdaad beter wachten tot ze wat objectiever tegenover de situatie staan en hierover kunnen nadenken. Nu zijn er wellicht grote rancunes over de ontrouw, enz

Ik ga natuurlijk de mensen er op wijzen dat dergelijke beslissing een grote impact heeft op het verdere leven van het kind en dat ze hun eigen belang nu even aan de kant moeten schuiven.

Ik hoop alvast dat ze heel goed gaan over nadenken.

Groetjes

A.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 03 apr 2009 13:02

beste

dat lijkt mij inderdaad het beste spoor om te volgen, zeker voor het kind/kinderen

als je googled op "Experimenten in samenleven: het vaderloze gezin"
en dat rapport, de feiten en de cijfers leest zal je wel begrijpen dat de samenleving er goed aan doet om maximaal te pogen om kinderen frequente en regelmatige contacten te blijven behouden met hun (biologische)ouders.

Als we telkens onze kinderen bij het huisvuil kunnen gaan zetten omdat we nog maar denken dat ze bij elke nieuwe relatie onder de voeten kunnen lopen dan schort er m.i. iets met onze maatschappij.

Een Britse psychiater (nu schrijver en woonachtig in Frankrijk) heeft een boek geschreven. Meer daarover:
http://www.refdag.nl/artikel/1254142

RR

j.demoor

#5 , 03 apr 2009 16:16

“Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding...van het huwelijk heeft de echtgenoot tot vader...”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat art.316bis B.W. hier niet van toepassing is.

‘Haar echtgenoot heeft haar tijdens haar zwangerschap verlaten’ is geen ONTBINDING van het huwelijk,zodat de echtgenoot hoe dan ook de vader is.

De vader kan wel,krachtens art.318 B.W., zijn vaderschap BETWISTEN indien hij ontdekt dat hij NIET de vader van het kind is.

Ik ken geen procedure ‘waar de vader het kind zou kunnen aftekenen‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”