Verhuurder verhoogt huurprijs wegens extra persoon

bieke1
Topic Starter

Verhuurder verhoogt huurprijs wegens extra persoon

#1 , 01 apr 2009 14:41

Verleden week is mijn vriendin bij mij komen wonen, het appartement wordt door mij gehuurd. Gisteren ontving ik van de verhuurder een brief waarin hij meldt dat de maandhuur verhoogd wordt met 50 euro omdat er een bewoner is bij gekomen. Is dit wettelijk ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 apr 2009 15:03

Nope.

Huurcontract is afgesloten voor een prijs waarop tijdens de duurtijd van het contract enkel de indexatie mag worden toegepast.

Enige uitzonderingen hierop zijn werken die de waarde van het pand beduidend verhogen, lang lopende contracten waar de waarde van de het goed in de buurt merkelijk is toegenomen sinds het afsluiten van het contract (via vrederechter) of als beide partijen zich akkoord verklaren met de verhoging.

Geen van de drie gevallen is van toepassing op jullie. Ik zou die verhuurder onmiddellijk aangetekend op de hoogte brengen dat een dergelijke verhoging van de huurprijs illegaal is, dat U deze dus betwist en dat als hij voet bij stuk houdt u verhaal zal zoeken bij het lokale vredegerecht. Als er mankementen in het pand zijn die hij dient op te lossen zou ik er ineens van profiteren om deze ook nog eens te vermelden... (kwestie van wat druk op de ketel te plaatsen. De meesten zien dan enkel "vredegerecht" en "mankementen"..)

JohnD

#3 , 04 apr 2009 21:04

Sta me toe te bevestigen wat VDB zegt. Er is geen sprake van dat hij het recht zou hebben de huurprijs te verhogen. Dat zou goed zijn trouwens .. stel dat je het kontrakt met 2 hebt afgesloten en je vriendin laat je in de steek, dan zou je ook het recht hebben op een vermindering van de huurprijs zeker ?

Reclame

tomdsmet

#4 , 17 aug 2015 20:45

Is er dan geen limit op ?

Ik kan me toch niet voorstellen dat wanneer je een appartement verhuurt en je komt een maand later te weten dat er 20 man woont, je dit zomaar moet laten gebeuren ?

eylis

#5 , 17 aug 2015 20:55

dat is uiteraard van een andere orde héé Tom, er is ook zoiets als geschikt bewoonbare opp. een aantal personen. Dan stuur je er de gemeentelijke inspectie op af. Maar een verhuurder kan en mag de huur niet verhogen als je trouwt of een partner krijgt. Stel je voor dat je telkens de ooievaar passeert ook langs de kassa zou moeten. Dat zou het perverse effect hebben dat gezinnen met kinderen méér huur zouden moeten betalen in eenzelfde pand als iemand die er alleen woont.

Vandebos

#6 , 17 aug 2015 21:19

Er zijn wettelijke normen die bepalen wat overbewoning van een pand inhoudt. Deze worden vastgelegd door het Gewest.

Indien u deze wenst te weten gelieve een nieuw topic op te starten. Het kapen van threads wordt in JF fronsend bekeke... Tenzij u juridische problemen wilt beargumeteren met 6 jaar oude wetgeving?

Terug naar “Huren”