gsm nokia, na een week lcd scherm kapot...

plentycoups
Topic Starter
Berichten: 81

gsm nokia, na een week lcd scherm kapot...

#1 , 29 mar 2009 18:09

en geen garantie zegt verkoper...
zo zie je niks aan de gsm, hagelnieuw, geen schrammetje...maar als het scherm aanstaat zie je onderaan in de midden een vlekje, en dat ziet er nadien uit als een gebroken ruit...
de verkoper zegt dat er iets zwaars heeft opgelegen...
zo weten ze altijd iets met hun garantie, ofwel is er vocht aangekomen, als ze maar geen nieuwe moeten geven hé.
t'kan toch ook een fout zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2009 19:55


plentycoups
Topic Starter
Berichten: 81

#3 , 30 mar 2009 20:23

ik snap er niet veel van...
geen garantie volgens jou??
bedankt alvaste

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 30 mar 2009 20:41

Kijk ook eens op de website van Radio 1. Nog niet zo lang geleden hebben zij hieraan een topic gespendeerd en werd er gebeld met een verantwoordelijke van Nokia. Die heeft daar beloofd alle mensen met zulke problemen (schermpje snel stuk) de juiste behandeling te geven. Het ging om een programma van Peeters en Pichal, ik schat hoop en al een dikke week geleden.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 31 mar 2009 12:04

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :… 4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten…Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen…§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering…Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2…§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen…”(Burgerlijk Wetboek).

Maan uw verkoper aangetekend aan uw gsm te vervangen. Lever uw gsm bij hem in met een niet-aangetekende kopie van die aanmaning. Deel hem in uw aanmaning mee dat u hiermee geen aanspraak maakt op de conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht van de verkoper uit art.1649ter-quinquies Burgerlijk Wetboek.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2009 19:43

Laatste stuk van de link aangegeven inzake de wet op de wettelijke garantie.

Welke rechten heeft de consument?
Er bestaat een hiërarchie van middelen waarop de consument zich kan beroepen:

1. Hij heeft recht op de kosteloze vervanging of herstelling van het goed (naar keuze van de consument, in functie van het mogelijke en redelijke);
2. Enkel indien de herstelling of vervanging onredelijk of onmogelijk zijn, of niet binnen een redelijke termijn uitgevoerd kunnen worden, heeft de consument recht op een prijsvermindering of de ontbinding van de koop.

De ontbinding van de koop kan echter niet gevraagd worden voor een gering gebrek.

Daarnaast zou de consument eventueel ook nog een schadevergoeding kunnen bekomen.

In het geval van een vervanging of herstelling, wordt gedurende deze periode de garantietermijn van 2 jaar geschorst. Na de herstelling of vervanging begint er dus geen nieuwe periode van 2 jaar te lopen maar loopt de reeds begonnen termijn verder vanaf het ogenblik dat de herstelling of vervanging voltooid is.

Wat na die 2 jaar?
Verliest de consument na deze 2 jaar elke bescherming?
Nee, na deze 2 jaar valt men terug op het vroeger reeds bestaande regime van de verborgen gebreken (B.W. Art. 1641 en volgende).
Dit heeft tot gevolg dat de koper moet bewijzen dat er een gebrek bestond op het ogenblik van de verkoop. De mogelijke middelen van de consument zijn beperkter. Hij kan enkel aanspraak maken op een prijsvermindering of een ontbinding van de koop.

plentycoups
Topic Starter
Berichten: 81

#7 , 31 mar 2009 22:04

van die artikels snap ik allemaal niet veel, maar als ik het gsm type typ bij google, kom ik bij kieskeurig, waar er wel veel dezelfde klachten te lezen zijn, allemaal binnen enkele weken scherm kapot...
heb een mail naar de winkel gestuurd, t'is t proberen waard... rommel

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 apr 2009 16:34

brief:
Aangetekend in 2 voud

geachte firma

OP datum kocht ik bij jullie firma een gsm type nr - betaald met bankkaart - hierbij kasticket - garantiebewijs in copie bijgevoegd

Op datum x bemerkte ik dat schrm kapot was ... wat er aan stuk was

Op datum y heb ik kontakt gehad met uw firma die me zegde bla bla bla - Ik heb toen gesproken met mno

Op datum z is er dat gebeurt

Gezien de wettige garantieperiode nog niet voorbij is beroep ik mij hierop en wens ik een andere gsm
wens ik ontbinding van de koop en mijn geld terug en een schadevergoeding voor niet kunnen gebruiken.
Ik wens hierop een antwoord binnen de 14 dagen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”