Uiteraard ben ik van plan die te gebruiken, ik zie echter dagelijks mensen die toch gebruik maken van een wit knipperlicht. Dit kan uiteraard verboden zijn (vandaar ook mijn vraag tot wat kan en mag). Maar als ik de wetgeving correct begrijp wil dit bijvoorbeeld zeggen dat ik geen aanpassingen mag doen aan de motor, het voertuig dat ik wil aanschaffen beschikt uiteraard over 4 pinkers maar dit zijn nog de "gewone" gloeilampen. als deze zouden mogen vervangen worden (wettelijk) door mezelf met LED varianten vergroot dit de zichtbaarheid enorm. Ik stel voor mezelf alleen vast dat wanneer ik een motor in men spiegel zie aankomen met de LED varianten van pinkers en / of die witte knipperlichten dat deze van ver op voorhand zichtbaar zijn waardoor die "veiliger" zijn voor andere weg gebruikers. De motors met "standaard" gloeilamp pinkers zie je ook maar veel minder opvallend.Je hebt toch 4 knipperlichten op een motor. Gebruik die dan.motor
Echt? Ik ben ook dagelijks op de baan, en heb volgens mij nog nooit een motorijder gezien met een extra knipperlicht.ik zie echter dagelijks mensen die toch gebruik maken van een wit knipperlicht.
Ik denk dat alles afhangt van de "gelijkvormigheid" van je moto. Als je gelijkvormigheidsattest van uw moto nog geldig is na de aanpassing van de lampjes in de richtingaanwijzers, zal er geen probleem zijn. Extra verlichting toevoegen maakt uw gelijkvormigheidsattest volgens mij ongeldig. Geen idee wat het gevolg is bij het vervangen van gloeilapjes door ledlampjes.als deze zouden mogen vervangen worden (wettelijk) door mezelf met LED varianten vergroot dit de zichtbaarheid enorm.
Dat betekent concreet dat zodra de auto's sneller dan 30km/u rijden, u NIET mag voorbijsteken tussen de rijstroken, en dat als de auto's stilstaan u die niet mag voorbijrijden met een snelheid groter dan 20km/u.16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.
Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.
In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.
Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Ik ken de wetgeving ivm het al dan niet mogen inhalen en dit stel ik ook niet in vraag. Ik ben zoals ik aangeef en vraag via deze post op zoek naar de meest veilige manier wanneer ik deze actie al dan niet uitvoer. Mijn voorkeur zal in vele gevallen uitgaan naar het niet inhalen gezien ik men eigen veiligheid nog altijd belangrijker vind dan de tijdswinst, maar occasioneel kan het wel zijn dat het "veilig" genoeg is om doen en dan wil ik net de wagens die mij "moeilijk" opmerken er alert op maken dat ik aanwezig ben en een inhaalbeweging maakt. Hiermee bedoel ik voor de volledigheid niet dat ik hen ga aansporen om aan de kant te gaan, die keuze ligt nog steeds bij de "soms koppige" bestuurder die niet wil toegeven aan de wetgeving die deze actie toelaat.Hou ook (in tegenstelling tot een behoorlijk aantal van uw collega's) rekening met wat wettelijk mag:
Dat betekent concreet dat zodra de auto's sneller dan 30km/u rijden, u NIET mag voorbijsteken tussen de rijstroken, en dat als de auto's stilstaan u die niet mag voorbijrijden met een snelheid groter dan 20km/u.
Deze wegcode volgen zal uw veiligheid zeker ten goede komen ...
Hoe dacht u die te gebruiken ?Uiteraard ben ik van plan die te gebruiken,Je hebt toch 4 knipperlichten op een motor. Gebruik die dan.motor
Als ex-motorrijder met enige kennis van de wegcode, kan ik u vertellen dat u doorgaans niet sneller kan dan de auto's zonder voortdurend de wegcode te overtreden.Mijn voorkeur zal in vele gevallen uitgaan naar het niet inhalen gezien ik men eigen veiligheid nog altijd belangrijker vind dan de tijdswinst)
Simpel: neen.Ik zou graag weten of ik de optie heb (wettelijk gezien) om mij meer kenbaar te maken (bij het inhalen van wagens tijdens de file) door gebruik te maken van bijvoorbeeld oranje of witte knipperlichten (genre de knipperlichten op een fiets / fietshelm).
Er is denk ik genoeg opvallende / reflecterende motorkledij en helmen ?kortom wat kan ik doen om mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden, zo veilig mogelijk te zijn, zo goed mogelijk op te vallen in het verkeer zonder dat ik de wet "overtreed"
In principe mag dat, en is dat een vervanging door functioneel gelijk vervangonderdeel .- navraag doen om gewone "gloeilamp" pinkers kunnen en mogen vervangen worden door de LED versies