schoolfactuur

Jeroen79
Topic Starter

schoolfactuur

#1 , 20 mar 2009 21:03

Beste,

vandaag kreeg ik een dagvaarding voor de vrederechter wegens een onbetaalde schoolfactuur.

Ik zit hierbij met enkele vragen:

1) In de dagvaarding staat er : "aangezien alle minnelijke pogingen om betaling te bekomen (oa aangetekende ingebrekestelling dd. 04/11/2008 en oproeping in verzoening 12/3/2009) vruchteloos zijn gebleven zodat gedaagde in rechte tot betaling dient gedwongen te worden.

De pogingen zullen waarschijnlijk naar m'n oud adres geweest zijn (waar de factuur ooit opgemaakt is), waar ik al vanaf juni 2007 niet meer gedomicilieerd sta. Ik heb 6 maanden (de maximale termijn) de brieven laten doorsturen, maar nooit meer een herinnering gekregen voor de factuur. Ben ik toch verantwoordelijk dat de minnelijke pogingen vruchteloos gebleven zijn?

2) Ik heb de oorspronkelijke facturen vroeger betwist (via mail, maar jammer genoeg geen bewijs meer ervan), omdat die niet gedetailleerd genoeg waren. Zo stond er in de facturen (die ik nu gelukkig nog heb) o.a.:

"administratiekosten - brochures - teksten 30 euro", "afrekening studiereis 412 euro", zonder een detail. Ik heb altijd gezegd dat ik bereid ben te betalen wat m'n werkelijke kosten waren, maar:
- Administratiekosten kan men een student echter niet aanrekenen aangezien deze deel uitmaken van het inschrijvingsgeld (tenzij men specifieert welke exacte kosten).
- En "afrekening studiereis" (uit 2005) kon voor mij ook al niet: we hadden een sterk vermoeden dat de kosten van de meereizende docenten ook op ons verhaald werden.
Hiervan heb ik nooit een detail gezien, dan heb ik ook nooit betaald (ik weet dat ik hier op z'n minst deels in de fout was, moest ze aangetekend betwisten)

3) Ik kreeg erna voor 1 factuur een herinnering, er stond op die herinnering (die ik ook heb): "Behoudens een vergissing van onzentwege, stellen wij vast dat volgende rekeningen op datum van 17/10/2006 nog niet of slechts gedeeltelijk werden vereffend" met enkel de vermelding van die factuur van 30 euro. De andere factuur was dus niet "niet of slechts gedeeltelijk vereffend". Ik kon daaruit denk ik besluiten dat de andere rekening niet meer verrekend werd?

4) De factuur is afkomstig van KATHO Departement Ipsoc (staat zo letterlijk op de factuur), de dagvaarding komt van de VZW Katholieke Hogeschool Zuid-West Vlaanderen. Maakt dit iets uit?

5) (m'n zwakste argument) Ik heb later nog verschillende malen contact gehad met de school, ze hadden m'n e-mail adres op de dienst voor werkende studenten, vanwaar alle normale correspondentie kwam. Ze konden me op die manier eventueel nog contacteren voor m'n correct adres zonder te dagvaarden?

De eerste factuur is van 16/12/2005, ik vermoed dat deze nog niet verjaard zal zijn? Iemand de verjaringstermijn?

Ik betwist niet dat ik een deel van de factuur moet betalen (ik heb immers inderdaad een vliegtuigreis gemaakt, die kosten wou ik perfect betalen), ik betwist wel het bedrag.

Maak ik enige kans met enkele van deze argumenten voor het vredegerecht? Enige tips?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2009 16:43

Als u ondertussen wettelijk verhuisd bent dus met inschrijving in bevolkingsregister had de tegenpartij u moeten dagvaarden op uw nieuw adres.

De nieuwe partij in het geding kan in de plaats zijn gekomen van de vroegere - opslorping van scholen.

Ik zou zeker eens polsen bij uw rechtsbijstandsverzekering met de melding mat u nu plots gedagvaard wordt.

Feiten zijn ondertussen blijkbaar wel al vier jaar oud. Was u toen ook meerderjarig of ten laste van uw ouders ??

Tegenpartij is zeker onzurgvuldig geweest wat adresen betreft - uw juiste adres was blijkbaar wel gekend ?? waarom zouden ze dan ook niet onzorgvuldig zijn wat de kosten betreft

zijn er nog andere studenten die toen niet betaald/ geprotesteerd hebben?

Jeroen79
Topic Starter

#3 , 22 mar 2009 19:25

1) Als u ondertussen wettelijk verhuisd bent dus met inschrijving in bevolkingsregister had de tegenpartij u moeten dagvaarden op uw nieuw adres.

2) De nieuwe partij in het geding kan in de plaats zijn gekomen van de vroegere - opslorping van scholen.

3) Ik zou zeker eens polsen bij uw rechtsbijstandsverzekering met de melding mat u nu plots gedagvaard wordt.

4) Feiten zijn ondertussen blijkbaar wel al vier jaar oud. Was u toen ook meerderjarig of ten laste van uw ouders ??

5) Tegenpartij is zeker onzurgvuldig geweest wat adresen betreft - uw juiste adres was blijkbaar wel gekend ?? waarom zouden ze dan ook niet onzorgvuldig zijn wat de kosten betreft

6) zijn er nog andere studenten die toen niet betaald/ geprotesteerd hebben?
1) ik ben idd officieel verhuisd, de laatste dagvaarding heb ik natuurlijk op het correct adres gekregen, de aangetekende zending en de oproep tot vrijwillige verschijning waren nog op m'n oud adres.

2) is niet het geval, het departement maakte juridisch wel altijd al deel uit van de KATHO, maar moet eigenlijk niet de correcte naam op de factuur staan?

3) hmm... goeie vraag of ik een rechtsbijstandsverzekering heb ;). Ik heb autoverzekering met rechtsbijstand, ING Assistance (leveren die ook rechtsbijstand tot op de rechtbank zelf?)

4) ik was altijd meerderjarig tijdens alle stappen van de procedure, betaalde altijd mijn eigen kosten ook (was toen 25 bij de eerste factuur)

5) juiste adres was gekend bij docenten (de verantwoordelijke voor werkstudenten), weliswaar niet bij de boekhouding zelf (vermoed ik). Ik bedoelde dat ze me gemakkelijk hadden kunnen mailen om het correct adres op te vragen. Zeker omdat ik effectief nog gewerkt heb (niet als student, als reguliere werknemer) bij de KATHO

6) nee (niet dat ik effectief weet), ik heb het wel ooit aangebracht op de studentenraad, maar heb daarvan geen bewijs/verslag meer. Ik was een student die niet naar de les moest gaan, wegens m'n jobsituatie, kwam slechts naar school om papieren op te halen en voor de studentenraad.

alvast bedankt voor de hulp :)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2009 18:15

Nog ter info

Ook al ben je maar alleen -
Neem asap een polis BA ( familale polis) en een afzonderlijke rechtsbijstandspolis.

Kosten 50€ per jaar.

Heb daar al enkele malen beroep op moeten doen voor kleinigheden
enkele malen voor de dinderen - schade berokkend aan een buur
maar ook een maal proces dat in de kering over zo'n 15.000€ ging.
zaak zelfs zonder rechtbank tss de verzekeringsmaatschappijen na 3 jaar uitgesproken en uitbetaald - Er was een degelijk uitgebouwd en waterdicht dossier ( ging dan nog wel over kapotte riolering)

Ik betaal elk jaar met de glimlach

Terug naar “Consumenten Koop”