Onlangs stond ik met mijn voertuig geparkeerd voor een deel van de inrit en toen ik opnieuw wou vertrekken kwam de bewoner buiten om mij even de les te spellen dat men niet mag parkeren voor de inrit, begeleid door een brief van een advocaat met de nodige wetteksten. Daarom had ik graag even de puntjes op de i gehad en geweten wat mag en niet mag in deze situatie.
Tekening is niet op schaal maar louter informatief om de situatie te schetsen. Ik stond dus met de auto voor 1 meter voor hun inrit en ligt er nog een fiets- en voetpad tussen. Ik redeneerde dat het geen kwaad kon doordat van aan mijn voertuig tot aan het muurtje tussen beide buren er toch nog 4m is en de bewoners dus schuin nog makkelijk hun eigendom kunnen bereiken. Omdat ook de oprit van de buren hier aangrenst kan er ook geen voertuig aan de andere kant parkeren met dezelfde redenering. En het is ook een oprit, niet meteen een garagepoort dat grenst aan het voetpad.
Ik was er wat van aangedaan dat ik plots een uitbrander kreeg en het verwijt dat ik mijn wegcode moest kennen omdat ik niet wist dat men er volledig niet mag achterstaan. Ik redeneerde immers dat de doorgang gewoon vrij moet zijn, niet dat men recht van de oprit moet kunnen rijden. Dus in het kader van me wat bij te scholen had ik nu dus graag geweten hoe dat zit. In de wet staat er nergens iets specifieks over deze situatie. Als ik de redenering van de bewoners moet volgen mag een auto zelfs niet eens 1 cm voorbij de inrit komen.