Als ik u goed begrijp zijn linkerrijstroken naar de rotonde toe er om zéker niet te gebruiken.
Zonder voorsorteringspijlen rechtsaf op die linker rijstrook mag dat inderdaad niet.
Waarom is die linkerrijstrook er dan wel? Voor de kaboutertjes?
Onkunde bij de wegbeheerders
Enkel overtroffen door forum- en weggebruikers zoals u ...
En waarvoor dient volgens u op een rotonde de linkerrijstrook? De binnenste dus. Ook voor de kaboutertjes?
De wegcode geldt ook voor kabouters ...
Op de typisch veel te kleine VL of B rotondes zijn die binnenste rijstroken eerder zinloos te noemen, en je zit 2 keer met een rijstrookwissel in een situatie waarbij achteropkomend verkeer slecht zichtbaar is, en verkeer dat de rotonde oprijdt zich meteen daarna in een positie bevindt van waar het voorrang heeft op bestuurders in de binnenrijstroken ...
Een van de rotondes waar ik voorbij moet had vroeger een flessenhals: naar de rotonde toe ging men van 2 rijvakken naar 1, op de rotonde zelf en er voorbij waren er weer 2 rijvakken. Omdat het er altijd zeer lang aanschuiven was, heeft men een jaar of twee geleden die flessenhals weggewerkt zodat er nu 2 volledige rijstroken naar de rotonde zijn.
Ik neem aan dat men bij wegen en verkeer deze kosten niet zal doen als dat rijvak niet gebruikt mag worden...
Toch wel dus
Er was ooit zelfs zo een rotonde waar ik nagenoeg als énige correct op reed ... via de rechtsgelegen busstrook
Mijn file was véél korter ...
Op een van de drukste rotondes waar ik voorbij moet staan zelfs pijlen geschilderd op het wegdek: op het linkse een pijl rechtdoor en naar links (2de en 3de afrit) en op het rechtse een pijl rechtdoor en naar rechts (1ste en 2de afrit).
Je illustreert enkel je eigen onkunde naast die van de wegbeheerder ...
Op en af een rotonde rijden is steeds een richtingsverandering naar rechts.
Je kan niet linksaf op / aan een rotonde
Pijl rechtdoor voor een rotonde kan niet. Op een rotonde kan dat wel en die duidt dan aan dat je die rijstrook moet gebruiken om rechtdoor te rijden (rotonde te blijven volgen).
Maar wat jij schetst, laat rechtdoor rijden op de rotonde dus in beide rijstroken toe ... ook rechts, al noem je dat graag idioot terwijl het dat allesbehalve is in België
De wegbeheerder past op die rotonde een NL manier van inrichting toe die niet strookt met de B wetgeving.
U begaat er overtredingen omdat u de wegcode onvoldoende kent maar hebt het zelf wél over idioten ... (al de anderen)