factuur naar handelaar toe met of zonder btw ?

Nordin
Topic Starter

factuur naar handelaar toe met of zonder btw ?

#1 , 14 mar 2009 12:37

Hallo,

Als je een herstelling uitvoert bij een particulier, dan is het verplicht de btw voet en de btw aan te rekenen.
hoe zit dat als je werken zou uitvoeren bij een handelaar?
is de factuur dan excl. BTW ?

mvg

Nordin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2009 16:28

neen.

U moet ook al de andere taksen en bijdragen vermelden zoals bebat - auvibel- reprobel

De handelaar betaal daan u de btw en zet deze op zijn BTW formulier als zijnde betaald.

uitzonderingen zijn intracommunautair - betalen of ontvangen vanuit buitenland.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2009 16:29

recupel vergeten

Reclame

Nordin
Topic Starter

#4 , 14 mar 2009 17:47

neen.

U moet ook al de andere taksen en bijdragen vermelden zoals bebat - auvibel- reprobel

De handelaar betaal daan u de btw en zet deze op zijn BTW formulier als zijnde betaald.

uitzonderingen zijn intracommunautair - betalen of ontvangen vanuit buitenland.
bedankt voor u antwoord, aangezien ik gisteren bij de boekhouder ben geweest, omwille van mijn bijberoep had ik hem de vraag gesteld of ik de btw al dan niet erbij moest zetten als de facturatie bij een handelaar zou gebeuren.

zijn antwoord was dat het niet nodig was dat ik de btw erbij zette, aangezien hij deze btw toch kan aftrekken en het enkel een omweg met zich brengt.
dit vroeg ik hem voor het plaatsen van vaste installaties, ik vergat te vragen hoe dat het zat bij herstellingen, daarom mijn vraag hier op de forum!

alvast bedankt voor de respons :)

Nordin
Topic Starter

#5 , 17 mar 2009 23:08

Ondertussen heb ik een antwoord gevonden op mijn vraag. Voor diegene die het ook wilde weten.

1. 6% in plaats van 21%
Normaal gezien bedraagt het BTW-tarief 21%. Voor renovatie- en onderhoudswerken aan
privé-woningen ouder dan 5 jaar is het tarief 6% van toepassing. Zorg ervoor dat
uw klant een attest tekent waarin hij/zij verklaart dat de woning ouder dan 5 jaar is.

2. BTW te voldoen door medecontractant
Een geregistreerd aannemer die ‘werk in onroerende staat’ uitvoert,
moet een factuur zonder BTW opstellen, op voorwaarde dat de klant (ook)
• BTW-plichtig is
• zijn BTW-aangiften indient
• geheel of gedeeltelijk handelt voor zijn beroep
Op de factuur moet staan: ‘BTW te voldoen door de medecontractant KB nr.1, art.20’

Nordin :wink:

edje2

#6 , 22 apr 2009 22:32

Om BTW-medecontractant toe te passen is het niet vereist dat de aannemer die het werk uitvoert een geregistreerd aannemer is. De registratie als aannemer is wel verplicht om het verlaagd tarief van 6 pct aan te rekenen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”